زمان تحریم سرکوب‌گران فرا رسیده است

اعتراض‌ها در ایران وارد بیست و ششمین روز خود شده و اعتصاب‌های پراکنده در مراکزحساس پالایشگاهی و پتروشیمی همچنان ادامه دارد.


ابراز هم‌بستگی جهانی با این اعتراض‌ها هم‌زمان با روز جهانی دختر نیز افزایش یافته و شمار بیشتری از سیاسیون و سلبریتی‌ها در کشورهای مختلف نسبت به «سرکوب خشونت‌‌آمیز» خواسته‌های معترضان و به‌ویژه زنان و دختران کشور واکنش نشان می‌دهند.
هم‌زمان گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از کردستان، از ناآرامی در برخی شهرهای این استان از جمله سنندج حکایت دارد و صدای تیراندازی به کرات به گوش می‌رسد.
علاوه بر کردستان سه‌شنبه شب برخی محلات و شهرهای استان‌‌های مختلف به‌ویژه اصفهان، خوزستان و خراسان رضوی صحنه درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان بوده است.
دسترسی به اینترنت در ایران همچنان با محدودیت‌های بسیاری روبه‌روست. کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با مشکلات زیادی مواجه هستند و پلتفرم‌های پیام‌رسان نیز کماکان با اختلال همراه هستند.
ماکرون: فرانسه از زنان و مردانی که در ایران مبارزه می‌کنند حمایت می‌کند
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که این خود ملت ایران هستند که باید برای آینده خودشان تصمیم بگیرند.
وی در پاسخ به سوال یکی از بینندگان شبکه تلویزیونی «فرانس دو» درباره اعتراضات ایران و این‌که آیا غرب به ملت ایران که دیگر این رژیم را نمی‌خواهد کمک عینی می‌کند یا نه به زبان دیپلماسی سخن گفت. رئیس جمهور فرانسه با ذکر این نکته که کشورش سرکوب‌های حکومت ایران را به شدت محکوم می‌کند درباره دست دادن با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در حاشیه مجمع سالانه سازمان ملل در روزهای ابتدایی اعتراضات ایران گفت که این دست دادن به معنای تأیید اقدامات رژیم نبوده است ولی دیپلماسی یعنی صحبت کردن با افرادی که عقیده آن‌ها لزوماً با شما یکسان نیست.
دیدار ماکرون با رئیسی مورد انتقاد شماری از سیاست‌مداران و کنشگران ایرانی و فرانسوی قرار گرفته است.
ماکرون در این گفت‌وگو همچنین تصریح کرد فرانسه از زنان و مردانی که در ایران مبارزه می‌کنند حمایت خواهد کرد.
وی تأکید کرد مبارزه ایرانی‌ها ارزش‌هایی را شامل می‌شود که مورد تأیید فرانسه است. وی افزود: «حقوق زنان یک اصل منطقه‌ای و مربوط به اروپا نیست بلکه جهان‌شمول است. طی این چند هفته اتفاقی در جریان است که همه ما را به وجد می‌آورد. زنان و مردان ایرانی با شجاعت حامل «جهان‌شمولی» ارزش‌های ما هستند. ارزش‌هایی که فکر می‌کردیم تنها متعلق به منطقه اروپاست اکنون می‌گویند که ما هم آن‌ها را برای خود می‌خواهیم.»
روزنامه لیبراسیون بار دیگر صفحه نخست خود را به ایران اختصاص داد
روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه بار دیگر صفحه نخست خود را به اعتراضات ایران اختصاص داد.
این روزنامه که دو هفته پیش تیتر صفحه اول خود را به فارسی با شعار «زن، زندگی، آزادی» منتشر کرده بود این‌بار عکس یک دختر بی حجاب را منتشر کرد که دست‌های خود را بالا برده و علامت «وی» (پیروزی) را نشان می‌دهد. در تیتر این روزنامه آمده است: ایران، «ما هیچ ترسی نداریم».
یک نهاد علمی فرانسوی خواستار آزادی مروارید ایاز شد
کمیته حمایت از فریبا عادل‌خواه، محقق ایرانی-فرانسوی که در ایران محکومیت پنج ساله خود را می‌گذراند روز چهارشنبه همبستگی خود را با یکی دیگر از محققان بازداشت شده در این کشور با نام «مروارید ایاز» اعلام کرد.
مدرسه کاربردی مطالعات پیشرفته فرانسه در بیانیه‌ای خواستار آزادی مروارید ایاز، جامعه‌شناسی شد که در تاریخ ۲۱ سپتامبر در رشت بازداشت شده است.
این نهاد به نقل از آرش نعیمیان، همسر ایاز تأکید کرد که وی ۳۰ شهریور پس از احضار به کلانتری رشت بازداشت و سپس به مکان نامعلومی در تهران منتقل شده است.
طبق بیانیه مدرسه کاربردی مطالعات پیشرفته فرانسه با وجود درخواست‌های مکرر وکیل ایاز، قرار وثیقه برای آزادی مشروط وی رد شده است.
ایاز دکترای جامعه‌شناسی خود را از دانشگاه سوربن فرانسه گرفته و از سال ۱۳۹۶ در ایران زندگی می‌کند.
اعتراضات ایران روی جلد مجله فرانسوی «لوپوئن»
مجله فرانسوی «لوپوئن» اعتراضات ایران را در این شماره خود به‌طور ویژه پوشش داده است.
آرمین عارفی، یکی از خبرنگاران این مجله با انتشار عکس روی جلد این شماره از مجله گفت: «لوپوئن این هفته مبارزه زنان ایرانی برای آزادی را برجسته کرده است.»
عکس دختری بر روی جلد «لوپوئن» منتشر شده است که روی کاپوت خودرویی ایستاده است و روسری خود را با دستش در هوا تکان می‌دهد. دختران دیگری نیز در اطراف این خودرو بدون حجاب مشاهده می‌شوند. تیتر اصلی این مجله «ایرانی‌ها قهرمانان آزادی» است.
ادامه تجمع‌ها در ایران با تاریک شدن هوا
طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تجمع مردم در برخی از شهرها با تاریک شدن هوا ادامه پیدا کرده است.
بر این اساس در تهران در محله‌های نازی‌آباد، ستارخان، صادقیه، شریعتی و … تجمع‌هایی برگزار شده و مردم شعار می‌دهند.
از سوی دیگر در مهاباد، بوکان و سقز نیز مردم تجمع‌های اعتراضی برپا کردند. شعار «مرگ بر دیکتاتور» در اغلب این تجمعات شنیده می‌شود.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید: نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم اعتراضات ایران به کجا می‌رسد
مشاور امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد که دیدگاه‌های معترضان ایرانی مورد حمایت قوی واشنگتن قرار دارد.
جیک سالیوان در یک نشست خبری اضافه کرد که دیدن بی‌باکی و شجاعت زنان و دختران در خیابان‌های ایران قابل توجه بوده است. وی همچنین به اعتصاب کارگران و تجمع دانشجویان و مطالبه‌گری مردم نیز اشاره کرد.
وی تصریح کرد هیچ پیش‌بینی‌ مبنی بر این‌که اعتراضات به کجا می‌رسد ندارند.
سالیوان افزود: «تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که روی اصول پافشاری و تلاش کنیم به‌طور واضح نشان دهیم طرف چه کسی هستیم.»
خبرگزاری فرانسه: ۲۷ کشور اتحادیه اروپا برای تحریم سرکوب‌گران در ایران توافق کرده‌اند
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گفت که ۲۷ عضو اتحادیه اروپا با تحریم مقاماتی که در سرکوب اعتراضات ایران نقش داشته‌اند موافق کرده‌اند.
طبق گفته این منابع، توافق سیاسی به دست آمده از سوی سفرا در بروکسل باید تأییدیه وزرای خارجه اتحادیه اروپا را در جلسه روز دوشنبه ۲۵ مهر در لوکزامبورگ به دست آورد.
رئیس کمیسیون اروپا: زمان تحریم سرکوب‌گران ایران فرا رسیده است
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «زنان شجاع ایرانی خواستار آزادی و برابری هستند، ارزش‌هایی که اروپا به آن اعتقاد دارد و باید از آن سخن بگوید.»
وی تأکید کرد که خشونت باید متوقف شود و زنان باید بتوانند انتخاب کنند.
این مقام اتحادیه اروپا همچنین گفت که این خشونت تکان‌دهنده نمی‌تواند بی‌پاسخ باقی بماند. وی افزود: «زمان آن فرا رسیده است که سرکوب‌گران را تحریم کنیم.»
بازدید از مطالب تلگرامی با وجود فیلترینگ دو برابر شد
طبق گزارش «مرکز پژوهش بتا» از نیمه شهریور تا نیمه مهر ۱۴۰۱، بازدید از پست‌های تلگرامی، رشدی بیش از دو برابر داشته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فیلترینگ از اواخر شهریور گسترده‌تر شده است.
نتایج جدیدترین بررسی انجام شده توسط مرکز پژوهشی بتا که در زمینه داده‌کاوی فعالیت می‌کند، نشان می‌دهد که با وجود فیلتر بودن تلگرام، میزان بازدید از پیام‌ها و پست‌های این پیام رسان از حدود ۱.۲ میلیارد بازدید در بازه زمانی ۱۵ امرداد تا ۱۵ شهریور، به حدود ۲.۸ میلیارد بازدید در فاصله ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه افزایش یافته و بیش از دو برابر شده است.
همایون شجریان: هنوز ممنوع الخروج هستم و پاسپورتم را تحویل نگرفته‌ام
همایون شجریان در اینستاگرام اعلام کرد که همچنان ممنوع‌الخروج است و پاسپورتش را تحویل نگرفته است.
دو روز پیش ایسنا گفته بود که مشکل پاسپورت همایون شجریان و علی دایی که در روزهای اخیر در زمان ورود به ایران توقیف شده بود برطرف شده است.
با این حال همایون شجریان که به همراه گروهش و سحر دولتشاهی برای برگزاری کنسرت در خارج از ایران بود گفت: «اخبار متناقضی در ارتباط با پاسپورت توقیف شده‌امان منتشر شده است. حقیقت این است که من و سحر هنوز پاسپورتمان را دریافت نکرده‌ایم و ممنوع‌الخروج نیز هستیم.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239462
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
954
1405
8016
1221950
5297
15244
1239462

آی‌پی شما: 3.145.191.22
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403