گزارش پزشکی قانونی منتشر شد

اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی دختر سقزی در بازداشتگاه گشت ارشاد در حالی وارد هفته چهارم خود شد که واکنش‌های بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

اعتراض‌ها نیز در برخی شهرها یا با شعار دادن از پشت بام‌ها یا پشت پنجره‌ها ادامه دارد.
اختلال در اینترنت همچنان ادامه دارد و بسیاری از کاربران به سختی به شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده و پیام رسان‌ها وصل می‌شوند.
جاستین ترودو: ۱۰ هزار نفر از مقامات رسمی و نظامی و خانواده‌های آنان در رژیم «قاتل» ایران حق ورود به کانادا را نخواهند داشت
جاستین ترودو، کانادا رژیم ایران را رژیمی «قاتل» خواند ایران و اعلام کرد ۱۰ هزار نفر از مقام‌های رسمی خصوصا اعضای سپاه پاسداران و خانواده‌های آنان «برای همیشه» اجازه ورود به خاک کانادا را نخواهند داشت.
نخست وزیر کانادا گفت که چنین اقدامی از سوی دولت کانادا در نوع خود تنها در جدی‌ترین شرایط و علیه رژیم‌هایی که برای مثال در بوسنی و یا رواندا مرتکب «جنایات جنگی یا نسل کشی» شده‌اند، اتخاذ شده است.
جاستین ترودو با اشاره به آنچه که وی آن ار «بی‌توجهی غیرمسوولانه تهران به حقوق بشر» خواند افزود: «ما باید رژیم وحشی ایران را که مرتکب قتل‌ها شده و وحشت‌افکنی، مسوول بدانیم.»
ترودو با بیان این که اوتاوا میزان و سطح تحریم علیه ایران در عرصه‌ بین‌الملل را به‌طور بی‌سابقه‌ای بالا می‌برد گفت که این اقدامات ۵۰ درسد از اعضای سپاه پاسداران یعنی تقریباً ۱۰ هزار نفر را شامل می‌شود و تحریم آن‌ها دائمی خواهد بود.
ترودو افزود که دولت کانادا تحریم‌ها را گسترش خواهد داد و ۷۶ میلیون دلار نیز به بودجه پلیس سواره نظام سلطنتی کانادا خواهد افزود تا توانایی توقیف دارایی نهادهای تحریمی افزایش یابد.
نخست‌وزیر کانادا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «رژیم ایران بی‌احترامی به حقوق بشر ادامه می‌دهد. زنان و مردم ایران به اندازه کافی از دست این رژیم ظالم کشیده‌اند. اینجا در کانادا ما از همه ابزار خود برای انتشار پیام امید و آزادی زنان شجاع ایران و هر آن‌که در کنار آن‌ها ایستاده، استفاده خواهیم کرد، همان طور که در کنار خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ ایستادیم. این هفته یک‌هزاراُمین روز این اتفاق [سرنگونی هواپیمای اوکراینی] است.»
 کریستیا فریلند، معاون نخست وزیر ترودو نیز گفت: «رژیم ایران سرکوبگر، دین‌سالار و زن‌ستیز است.»
هلند: همه اتباع ما ایران را ترک کنند
وزارت امور خارجه هلند روز جمعه ۱۵ مهر (۷ اکتبر) از همه اتباع این کشور خواست که ایران را ترک کنند. خبرگزاری «ای‌ان‌پی» هلند هم‌زمان به نقل از «ووپکه هوکسترا»، وزیر امور خارجه این کشور به شهروندان هلندی توصیه کرد از هر گونه سفر به ایران خودداری کنند.
حکومت جمهوری اسلامی اخیراً «اعترافات» زوجی فرانسوی را پخش کرد که به جاسوسی متهم شده‌اند، اعترافاتی که فرانسه آن را اجباری و «صحنه‌سازی بی‌شرمانه» خوانده است.
وزارت اطلاعات اوایل ماه مهر اعلام کرد نُه تبعه خارجی را که شهروندان فرانسه، ایتالیا، آلمان، هلند و لهستان هستند، در ارتباط با اعتراضات اخیر دستگیر کرده است.
۷ وزیر ۷ کشور در حمایت از اعتراضات ایران: حقوق زنان حقوق بشر است

وزارت خارجه آلمان در صفحه توییتر خود ویدئویی را منتشر کرده است که در آن علاوه بر وزیر امورخارجه آلمان، ۶ وزیر امور خارجه کشورهای فرانسه، کانادا، بلژیک، سوئد، اسپانیا، و شیلی از معترضان ایران حمایت می‌کنند.
در توضیح پست توییتری نوشته شده است: «حقوق زنان حقوق بشر است. از آلمان تا کانادا، از سوئد تا شیلی، ما در کنار زنان و مردان شجاع ایران ایستاده‌ایم.»
ویدئوی این توییتر به فارسی زیرنویس شده است.
پدر مهسا امینی گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران را رد کرد
پدر مهسا امینی ساعاتی پس از انتشار گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران، صحت این گزارش درباره مرگ دخترش را رد کرد.
سازمان پزشکی قانونی ایران روز جمعه ۱۵ مهر (۷ اکتبر) اعلام کرد مرگ مهسا امینی که باعث اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف ایران شده است، «ناشی از اصابت ضربه به سر» و یا ضربه به «اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است».
سازمان پزشکی قانونی ایران سه هفته پس از جان‌باختن مهسا امینی در اعلامیه خود آورده است «با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی
اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبد گشایی، آزمایشات آسیب شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»
این سازمان در گزارش خود دلیل مرگ مهسا امینی را سابقه بیماری وی عنوان کرده و آورده است: «متوفیه پس از عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیومای مغزی در سن ۸ سالگی دچار اختلال در محور مهم هیپوتالاموس ـ هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن (از جمله آدرنال و تیروئید) شده است. به علت این بیماری زمینه‌ای متوفیه تحت درمان با دارو‌های هیدروکورتیزون، لووتیروکسین و دسموپرسین بوده است.»
امجد امینی ساعاتی پس از انتشار این گزارش به رسانه‌های فارسی زبان مستقر در خارج از ایران گفت که گزارش سازمان پزشکی قانونی با آنچه وی بر پیکر دخترش دیده است هم‌خوانی ندارد و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند این گزارش را تأیید کند.
امینی می‌گوید پاها و قسمت زیادی از بدن پیکر بی‌جان دخترش کبود و در ناحیه پشت گردن و گوش رد خون بوده است.
پدر مهسا امینی پیش از این گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران بارها داشتن بیماری زمینه‌ای دخترش را تکذیب کرده بود.
شهردار پاریس گیسویش را برید؛ مهسا امینی شهروند افتخاری پایتخت فرانسه
آن ایدالگو، شهردار پاریس  در جریان مراسم رونمایی از پرتره‌ی مهسا امینی در مقابل ساختمان شهرداری پاریس، پیشنهاد داد که مهسا امینی شهروند افتخاری پایتخت فرانسه گردد.
در این مراسم همچنین ایدالگو و چند تن از معاونانش بصورت نمادین و در حمایت از اعتراضات مردم ایران، یک دسته از موهایشان را مقابل حاضران بریدند.
بیانیه سرگشاده ۵ اقتصاددان ایرانی بر ضرورت «مراعات بیشتر» و «احترام فزون‌تر»: صدای اعتراض‌ها را بشنوید
«مسعود نیلی» دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف، «محمد طبیبیان» از بنیان‌گذاران موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، «موسا غنی‌نژاد» مدیر مرکز تحقیقات دنیای اقتصاد، «محمد مهدی بهکیش» دانشیار دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی و «حسن درگاهی» دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با امضای نامه‌ای سرگشاده، به اعتراضات اخیر ایران واکنش نشان داده‌اند.
بنا بر گزارش وبسایت اکوایران، آن‌ها در این نامه با اشاره به این‌که جمعیت امروز کشور بسیار تحصیل کرده‌تر و توانمندتر از گذشته است، خطاب به سیاست‌گذاران نوشته‌اند: «حکمرانی بر چنین جامعه‌ای مستلزم رعایت قواعدی است که ذیل یک عنوان کلیِ «مراعات بیشتر» و «احترام فزون‌تر» به خواسته‌ها و تمایلات آن‌ها قرار می‌گیرد. این ضرورت را در امر حکمرانی، وقتی در مورد زنان مدنظر قرار می‌دهیم با شدتِ به مراتب زیادتری اهمیت پیدا می‌کند.»
در ادامه نامه اعلام شده است که «تحولات نامطلوب دهه ۱۳۹۰ باعث شده است که جمعیت کم‌درآمد کشور از ۱۱ میلیون به رقم هشداردهنده ۲۳ میلیون نفر برسد که این میزان افزایشِ هشداردهنده، فقط با کوچک‌تر شدن جمعیت طبقه متوسط اتفاق افتاده است ... در چهار سال گذشته یکی از بدترین جلوه‌های نابرابری، قرار گرفتن همه اقشار در شیب نزولی بوده با این تفاوت که قشر کم‌درآمد با آهنگی بسیار تندتر به عمق فقر رانده شده است ... امروز درآمد سرانه ما، حتا مستقل از توزیع بسیار نابرابر آن، نه‌تنها از ترکیه، بلکه در سطحی پایین‌تر از آذربایجان، ترکمنستان و قرقیزستان قرار گرفته است ... و در سوی مقابل شهروندان مکرراً در معرض شنیدن اخبار تخلفات مالی گسترده، مشاهده زندگی لوکس فرزندان مسوولان و لمس رانت‌های بزرگ هستند ... چنین تناقضی برای شهروندانی که در معرض فقر و کاهش رفاه هستند قابل قبول نیست و در این بستر جامعه عصبانی و خشم آن‌ها آماده اشتعال است.»
این اقتصاددانان اعلام می‌دارند که «حل مشکلات ایران بدون چالش‌های موجود در حوزه سیاست خارجی و داخلی نیازمند دو دهه زمان است» و تأکید دارند که «حاکمیت در این مسیر به همه اقشار و سرمایه‌های ملی از جمله ورزش‌کاران و هنرمندان نیاز دارد.»
به گزارش اکوایران، این ۵ اقتصاددان با اشاره به وقایع اخیر و نحوه برخورد با اتفاقات با استناد به شواهد می‌نویسند: «سوء تدبیرها موجب شده که اعتراضات وارد فاز خشم شود و در این مرحله حتا اگر تصمیم گیرندگان موفق به سرکوب خشم شوند، به معنای پایان غائله نیست و خطر قهر دائمی میان جامعه و حکومت را به دنبال دارد.»
آن‌ها در نهایت «با انتقاد از فرصت سوزی‌ها برای حل چالش‌ها و برخی سوء تدبیرها، پیشنهاد داده‌اند در مرحله کنونی برای رفع تعارض شکل گرفته، بازداشت شدگان وقایع اخیر آزاد و زمینه طرح و بیان آزادانه انتقادها و ابراز اعتراض‌های رسمی و مسالمت‌آمیز، فراهم شود تا جامعه از این پیچ خطرناک گذر کند.»
نوازنده مشهور پیانو قطعه‌ای را به زنان ایرانی تقدیم کرد

خاتیا بونیاتیشویلی، نوازنده مشهور گرجستانی-فرانسوی با انتشار ویدئویی آن را تقدیم به زنان ایران کرد. وی در توییتی به زبان فارسی با انتشار ویدئویی که در آن قطعه‌ای موسیقی را با پیانو اجرا می‌کند، نوشت: «برای زنان قوی و زیبای ایرانی.»
آب برخی از حوض‌های تهران سرخ شد
آب برخی از حوض‌ها و آب نماهای تهران صبح امروز به رنگ سرخ مشاهده شد.
حساب توییتر ۱۵۰۰ نوشت که «هنرمندی ناشناس حوض‌های تهران را به رنگ خون درآورد.» طبق نوشته این حساب کاربری حوض‌های پارک دانشجو، تآتر شهر، میدان فاطمی، خانه هنرمندان از جمله این مکان‌ها بودند.
گزارش پزشکی قانونی: فوت مهسا امینی به دلیل اصابت ضربه به سر نبوده است
 سازمان پزشکی قانونی ایران سه هفته پس از جان باختن مهسا امینی اعلام کرد که «با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبد گشایی، آزمایشات آسیب شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»
این سازمان با اشاره به «شرح معاینه ظاهری جسد و کالبد گشایی، نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب‌شناسی، تحقیقات قضایی و کمیته‌های کارشناسی متعدد تخصصی و فوق تخصصی» گفت: «متوفیه پس از عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیومای مغزی در سن ۸ سالگی دچار اختلال در محور مهم هیپوتالاموس ـ هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن (از جمله آدرنال و تیروئید) شده است. به علت این بیماری زمینه‌ای متوفیه تحت درمان با دارو‌های هیدروکورتیزون، لووتیروکسین و دسموپرسین بوده است.»
پدر مهسا امینی بارها داشتن بیماری زمینه‌ای دخترش را تکذیب کرده بود.
صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی نیز گفته بود که بر اساس نظر پزشکان و همچنین افرادی که با آن‌ها مشورت صورت گرفته، «به طور قطع» به سر مهسا امینی ضربه وارد شده است.
نیکبخت، به روزنامه اعتماد گفت که رد خون در پشت گردن و پایین جمجمه مهسا مشاهده شده که این رد خون توسط غسالان، پدر و مادر و نزدیکان این دختر جوان دیده شده است. او همچنین افزوده که به طور قطع مهسا پیش از این‌که به مرکز گشت ارشاد برسد مورد ضربه قرار گرفته است. ضمن این‌که به باور او حتا پس از حضور او در بازداشتگاه هم احتمال ضربه زدن به مهسا امینی زیاد است.
با این حال سازمان پزشکی قانونی در گزارش نهایی خود گفت: «ایشان (مهسا امینی) در تاریخ ۱۴۰۱/۶/۲۲ از ساعت ۱۹:۵۶ به‌طور ناگهانی دچار افت هوشیاری شده و متعاقب آن بر زمین می‌افتد که با توجه به بیماری زمینه‌ای، متوفیه توانایی لازم جهت جبران و تطابق با وضعیت ایجاد شده را نداشته، لذا در شرایط مذکور دچار اختلال ریتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری شده که به دلیل انجام عملیات احیای قلبی ـ تنفسی غیرموثر در دقایق حساس اولیه، دچار هیپوکسی شدید و در نتیجه آسیب مغزی شده است، به‌رغم برگشت عمل‌کرد قلبی متعاقب عملیات احیای پرسنل اورژانس، حمایت تنفسی انجام شده کارساز نبوده و با وجود انتقال ایشان به بیمارستان و زحمات کادر درمانی بیمارستان کسری، بیمار به علت نارسايی چند ارگانی (M.O.F) ناشی از هیپوکسی مغزی در تاریخ ۱۴۰۱/۶/۲۵ فوت می‌نماید.»
دخترم درس خوان و سرش به کار خودش بود
عفو بین‌الملل در تاریخ هشت مهر اعلام کرده بود که سارینا اسماعیل‌زاده، نوجوان ۱۶ ساله در اعتراضات کرج در اثر ضربات باتوم کشته شده اما خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفت‌وگویی تصویری با مادر این دختر را منتشر کرده است که وی این موضوع را تکذیب می‌کند.
خبرنگار این رسانه سوال خود را با این مفروض آغاز می‌کند که «دختر شما در اغتشاشات خودکشی کرده‌ است.»
مادر سارینا اسماعیل‌زاده در این گفت‌وگو می‌گوید: «اصلاً اینطور نبوده است. اصلاً دختر من در این فاز نبوده است. دختر من یک دختر درس‌خوان و تیزهوش بوده و سرش به کار خودش بوده است. اصلاً با این چیزها کار نداشته است. »
وی در ادامه می‌گوید که دخترش یک‌بار سابقه اقدام به خودکشی داشته است.
وی مدعی شد که دخترش پیش از این سر یک موضوع الکی ۱۰ تا قرص خورده بود و متوجه نشده بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239448
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
940
1405
8002
1221950
5283
15244
1239448

آی‌پی شما: 3.144.98.13
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403