دست‌کم ۸۰ نفر از جمله دو کودک در ناآرامی‌های زاهدان کشته شدند

گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که ناآرامی‌ها همچنان در سیستان و بلوچستان ادامه دارد. ویدئوهای منتشره از زاهدان نشان می‌دهند که روز دوشنبه ۱۱ مهر کسبه این شهر به اعتصاب خود ادامه داده‌اند.


فعالان حقوق بشری بلوچ می‌گویند بر اساس گزارش منابع موثق و شاهدان عینی، بیش از۸۰ نفر از جمله دو کودک کشته شده‌اند. پیش‌تر کمپین فعالین بلوچ کشته شدن ۶۷ نفر و مجروح شدن بیش از ۳۰۰ نفر را تأیید کرده بود. این درحالی‌ست که استانداری سیستان و بلوچستان تعداد کشته و زخمی‌های حوادث اخیر زاهدان را به‌مراتب کم‌تر اعلام کرده است.
گزارش‌های منابع خبری دیگر حاکی از آن است که بیمارستان‌های زاهدان به دلیل تعداد زیاد زخمی‌ها، با کم‌بود شدید خون مواجه شدند و ادعا شده که نیروهای دولتی مانع از خدمت‌رسانی پرسنل بیمارستان‌ها به مجروحان شده‌اند.
یک منبع مطلع به کمپین فعالان حقوق بشری بلوچ گفته است: «در بیمارستان‌های زاهدان شدیداً به فرآورده‌های خونی نیاز است و بسیاری از زخمی‌ها به دلیل خون‌ریزی شدید جان خود را از دست داده‌اند.»
بنا بر اخبار منتشره در وبسایت «حال‌وش» که اخبار محلی در استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد نیز پس از کشتار «روز جمعه خونین» مردم زاهدان، هلیکوپترهای نظامی جمهوری اسلامی به صورت مداوم و شبانه‌روزی در آسمان زاهدان در حال گشت‌زنی هستند و در مواردی شاهدان عینی گفته‌اند که آن‌ها به سمت مردم شلیک کردند.
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان پیش‌تر با انتشار ویدئویی درباره‌ی ماجرای تیراندازی تک تیراندازها در روز جمعه گفته بود: «به سر و سینه نمازگزاران بی‌دفاع شلیک‌ کردند.»
همچنین گفته می‌شود روز دوشنبه ۱۱ مهر هلی‌کوپترهای نظامی به سمت یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ در شمال زاهدان تیراندازی کردند که طی آن چهار سرنشین پژو کشته شدند.
برخی منابع خبری نیز می‌گویند که مأموران دولت در لباس مردم محلی به «سرکوب مردم» می‌پردازند و «اغتشاشات» از جانب خود این نیروها صورت می‌گیرد. به گفته یک مقام آگاه، مردم محلی هیچگاه دکه بازارهای خودشان را آتش نمی‌زنند و آن‌ها با هدف تفرقه انداختن میان مردم اقدام به کارهای تخریبی می‌کنند. منابع حکومتی و استانداری سیستان و بلوچستان تاکنون به این ادعا واکنشی نشان نداده‌اند.
تصاویر منتشره نشان از خشونت بی‌سابقه‌ای علیه مردم سیستان و بلوچستان بالاخص مردم زاهدان دارد.
هم‌زمان دسترسی به اینترنت در زاهدان تقریباً غیرممکن است و همین امر دسترسی به اخبار و بررسی صحت و سقم اطلاعات آن‌ها را بشدت محدود کرده است.
خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران در تازه‌ترین گزارش خود درباره ناآرامی‌های سیستان و بلوچستان، ضمن اذعان به قطعی اینترنت در زاهدان از بازداشت تعدادی از «اشرار» خبر داده بود.
اعتراضات در سیستان و بلوچستان بویژه در زاهدان در حالی ادامه دارد که گفته می‌شود عملاً در این شهر «حکومت نظامی» برقرار شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239142
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
634
1405
7696
1221950
4977
15244
1239142

آی‌پی شما: 3.19.27.178
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403