همبستگی ایرانی‌ها در سراسر جهان

اعتراضات سراسری به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد وارد سومین هفته شد. شهروندان معترض روز شنبه با وجود ادامه سرکوب و بازداشت‌های گسترده در بسیاری از شهرها تظاهرات ضد حکومتی برگزار کردند.


در همین روز ده‌ها هزار شهروند ایرانی مقیم خارج از کشور در سدها شهر تجمع و راه‌پیمایی همبستگی با جنبش داخل کشور برگزار کردند.
حکومت یک روز پس از درگیری‌های خشونت‌آمیز در استان سیستان و بلوچستان که علاوه بر معترضان به کشته شدن چند مقام دولتی و امنیتی نیز انجامید، وعده انتقام داد.
همچنان دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با محدودیت‌های گسترده روبه‌رو است و دستگاه‌های امنیتی به روند بازداشت و دستگیری چهره‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ادامه می‌دهند.
اعتصاب و تظاهرات گسترده در شهرهای کردستان و آذربایجان غربی هم‌زمان با حمله دوباره نیروهای نظامی ایران به مواضع اپوزیسیون در اقلیم کردستان عراق کاسبان در بسیاری از شهرهای کردنشین غرب ایران در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی برای دومین بار از زمان کشته شدن مهسا امینی اعتصاب کردند. این حرکت به دعوت احزاب اپوزیسیون کرد انجام شد.
ویدیوها و گزارش‌های منتشر شده از سوی شهروندان و رسانه‌‌های محلی نشانگر تجمع گسترده شبانه در شهرهای هر دو استان و رویارویی معترضان با نیروهای امنیتی است.
روز شنبه مجسمه یادبود «پیشمرگان مسلمان کرد» در شهر دهگلان به آتش کشیده شد. مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی این یادبود را مجسمه جاش (خائن) می‌نامند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از اعضای کومله زحمت‌کشان خبر داد یکی از مقر‌های این حزب در اقلیم کردستان عراق هدف حملات موشکی پهپادی سپاه قرار گرفته است.
مناطق کردنشین ایران، مبدا موج مخالفت‌های بی‌سابقه اخیر با حکومت به شمار می‌روند.
فرمانده کل سپاه: انتقام جمعه سیاه زاهدان را دستور کار خود می‌دانیم
سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران با راهبردی خواندن منطقه جنوب شرق ایران گفت که سپاه انتقام خون سید حمیدرضا هاشمی، معاون اطلاعات سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان، سه «هم‌رزم» وی و نیز مردمانی که به گفته وی قربانی جنایت جمعه سیاه زاهدان شدند را دستور کار خود می‌داند.
سلامی اطمینان داد که «مقابله بی‌وقفه با توطئه‌های استکبار جهانی و تروریست‌های مزدور و اجیر شده توسط سرویس‌های امنیتی بیگانه تا سر حد شهادت ادامه خواهد داشت.»
در پیام سلامی که رسانه‌ها آن را منتشر کردند اشاره‌ای به حق آزادی بیان، خواسته‌ها و مطالبات آن دسته از شهروندانی که معترض و منتقد حکومت جمهوری اسلامی هستند و این روزها در شهرهای مختلف ایران تظاهرات می‌کنند، نشده است.
«۸ فرد مسلح» که در درگیری‌های دیروز شرکت داشتند، دستگیر شدند
مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان می‌گوید هشت نفر از کسانی که در درگیری‌های روز جمعه در زاهدان نقش داشتند، دستگیر شده‌اند. خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائيه که اظهارات شمس‌آبادی را منتشر کرده همچنین گفته افراد دستگیر شده وابسته «به گروه‌های معاند نظام» بوده‌اند.
میزان همچنین افراد دستگیر شده را «اشرار مسلح» خوانده که به سمت مأموران پاسگاه پلیس در زاهدان تیراندازی کرده‌اند.
پیشتر خبرگزاری فارس گفته بود که در پی درگیری‌های روز گذشته ۲ سپاهی و دو بسیجی کشته شده‌اند.
خبرگزاری دولت از کشته شدن ۱۹ نفر در تیراندازی‌های زاهدان خبر داده بود. این در حالی است سازمان حقوق بشری کمپین فعالین بلوچ می‌گوید تا روز شنبه اسامی دست کم ۴۲ کشته در تیراندازی روز جمعه زاهدان را ثبت کرده است.
تجمعات اعتراضی در خیابان‌های مختلف تهران
گزارش‌ها و تصاویری از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در برخی از خیابان‌های شهر تهران منتشر شده است. این تصاویر نشان می‌دهد که در بلوار کشاورز، میدان انقلاب، پونک، سعادت‌آباد، خیابان جمهوری و خیابان شریعتی تجمعاتی برگزار شده و نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک آور تلاش کرده معترضان را پراکنده کند.
 معترضان در خیابان جمهوری تهران با کندن گاردریل‌های وسط خیابان، این محدوده را مسدود کردند. همچنین پرتاب گاز اشک آور در محدوده میدان پونک تهران به اندازه‌ای جدی بوده که برخی از شهروندان از سوزش چشم حتا در حالی‌که در خانه هستند، خبر می‌دهند.
در میدان انقلاب تهران هم مردم معترض شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. در محله سعادت آباد تهران هم مردم شعار «از زاهدان تا ایران، جانم فدای ایران» سر دادند.
خبری از آشوب نبود اما بعضاً شعارهای تندی سر داده شد
خبرگزاری فارس گزارشی در خصوص شکل‌گیری تجمعات گسترده دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور منتشر کرده و در آن این اعتراضات را محدود به دانشگاه تهران و چندین دانشگاه دیگر دانسته است.
این خبرگزاری همچنین طیف حاضران در این تجمع را دو دسته معرفی کرده که گروهی به روایت فارس «معترض به حرمت‌شکنی‌ها و آشوبگری‌ها» بوده‌اند و گروه دیگر هم کسانی هستند که نسبت به عمل‌کرد پلیس و برخوردهای صورت گرفته معترض هستند.
فارس ادامه داده که دسته دوم «بعضا شعارهای تند و هیجانی» نیز سر داده‌اند. این خبرگزاری در پایان می‌نویسد: «پس از فروکش کردن هیجانات باید با امتداد دادن چنین اختلاف نظرهایی در برنامه‌های فکری و علمی‌تر نظیر کرسی‌های آزاد اندیشی به حل اساسی‌تر مشکلات مورد مناقشه کمک کرد.»
عداد کشته‌های نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در حوادث زاهدان افزایش یافت
خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید یک بسیجی دیگر نیز در اثر جراحات وارد شده پس از تیراندازی جان خود را از دست داده است.
فارس گزارش داده که این فرد که نامش سعید برهان‌زهی معرفی شده، اهل سنت بوده و در طرح «امنیت سپاه» حضور داشته است.
با اضافه شدن برهان‌زهی به جمع کشته‌شدگان روز گذشته حادثه زاهدان، حالا تعداد نیروهای امنیتی سپاه و بسیج به چهار نفر افزایش پیدا کرد.
روز گذشته خبرگزاری دولت از کشته شدن ۱۹ نفر در تیراندازی‌های زاهدان خبر داده بود. این در حالی است سازمان حقوق بشری کمپین فعالین بلوچ می‌گوید تا روز شنبه اسامی دست کم ۴۲ کشته در تیراندازی روز جمعه زاهدان را ثبت کرده است.
تصاویری از تجمع دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران
دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، با اعتصاب سر کلاس‌های درس حاضر نشدند و به جای آن در تجمعات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی حضور یافتند. این تجمعات که در دانشگاه‌های مختلفی در سراسر ایران برگزار شده در برخی از موارد با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و گزارش‌های تأیید نشده‌ای هم در خصوص پرتاب گاز اشک آور در برخی از این تجمعات به ویژه در دانشکده نیایش دانشگاه آزاد تهران مرکز در میدان پونک تهران منتشر شده است.
هشدارهای فارسی توییتر به کاربران ایرانی
بخش ایمنی توییتر در یک رشته توییت که به زبان فارسی آن‌را منتشر کرده برای کاربران ایرانی توضیح داده که چگونه در مناطق پرخطر در زمان ناآرامی‌ها از حساب کاربری و اطلاعات خود حفاظت کنند.
به عنوان مثال توییتر به کاربران فارسی زبان توصیه کرده که احراز هویت دوگانه با یک کلید امنیتی را فعال کنند چرا که این امکان باعث می‌شود که شخص سومی نتواند به حساب توییتر آن کاربر دسترسی داشته باشد.
همچنین توییتر توضیح می‌دهد در شرایط اضطراری افراد می‌توانند حساب کاربری خود را حذف کنند و تا ۳۰ روز بعد می‌توانند مجدداً حساب خود را بازیابی کنند.
 تصاویری از تجمع‌های ایرانیان در کشورهای مختلف دنیا
ایرانیان در شهرهای مختلفی از کشورهای سراسر جهان امروز ۱ اکتبر به خیابان‌ها آمدند تا هم‌دردی و همراهی خود را با مردمی که در داخل کشور با وجود سرکوب شدید در حال مبارزه هستند، ابراز دارند.
پس از پایان تجمع‌ها در نیم‌کره شرقی ایرانیان ساکن قاره اروپا نیز به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند.
گسترش اعتراضات دانشجویی از بوشهر تا تبریز
تصاویر تازه منتشر شده از تجمع‌های دانشجویی در شهرهای مختلف ایران نشان می‌دهد که دانشجویان دانشگاه‌های بیشتری در حال پیوستن به اعتراضات سراسری هستند و تجمعات مختلفی در دانشگاه‌هایی چون علوم پزشکی ایران، خواجه نصیر، الزهرا و تربیت مدرس تهران، باهنر کرمان، دانشگاه تبریز، رازی کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شده است.
در این اعتراضات دانشجویان شعارهای مختلفی سر دادند که از آن جمله می‌توان به «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری»، «مرگ بر دیکتاتور» «زن زندگی آزادی» و همچنین «دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد» اشاره کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239427
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
919
1405
7981
1221950
5262
15244
1239427

آی‌پی شما: 3.143.9.115
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403