ده‌ها کشته و زخمی در زاهدان

روز جمعه هشتم مهر، دو هفته پس از آغاز اعتراضات گسترده به کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه ارشاد، شهرهای مختلف ایران همچنان صحنه تظاهرات ضد حکومتی بود.

خشن‌ترین رویارویی میان شهروندان معترض و نیروهای امنیتی در شهر زاهدان روی داد. منابع مختلف آمار متفاوتی از ۱۹ تا ۵۶ کشته در ناآرامی‌های این شهر منتشر کرده‌اند.
در حالی‌که سرعت اینترنت به‌شدت کاهش یافته و دسترسی به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌شدت دشوار است، در نخستین ساعات نیمه‌شب شنبه تصاویری از اعتراضات صبح جمعه در اردبیل منتشر شد. شهروندان معترضان آبادان، دزفول، سقز، لاهیجان، گوهرشهر کرج و کرمان هم شامگاه جمعه با شعارهای ضد حکومتی به خیابان آمدند.
پیش از این تصاویر و اخبار متعددی از اعتراضات در شهرهای مشهد و اهواز منتشر شده بود.
سانسور شدید و محدودیت گسترده اینترنت، امکان سنجش صحت بسیاری از اخبار در شبکه‌های اجتماعی را نمی‌دهد.
طی ۱۴ روز، مردم شاهد حوادثی خون‌بار و واکنش سرکوبگرانه‌ای بودند که در چهار دهه حکومت جمهوری اسلامی در ایران مسبوق به سابقه است.
اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است به رغم تهدید، بازداشت و قتل شماری از معترضان از سوی حکومت و دستگاه امنیتی، اعتراضات آزادی‌خواهان همچنان ادامه دارد.
برگزاری تجمع‌های اعتراضی شبانه در چند شهر ایران
گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان جمعه شب در چند شهر از جمله آبادان، دزفول، سقز، لاهیجان، سنندج، گوهرشهر کرج و کرمان تجمع کردند.
در برخی از ویدئوهای منتشرشده صدای شعار «مرگ بر دیکتاتور» از سوی معترضان شنیده می‌شود. در ویدئوی منتشرشده از آبادان معترضان شعار می‌دهند: «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم.»
تجمعات اعتراض‌آمیز شبانه در حالی در برخی شهرها ادامه پیدا کرد که معترضان در طول روز جمعه نیز در شهرهای مشهد، اردبیل، کرمان، زاهدان و اهواز در خیابان‌ها تظاهرات کرده بودند.
آمارهای متناقض منابع محلی و دولت  از شمار کشته شدگان در زاهدان
منابع محلی در استان سیستان و بلوچستان از کشته شدن «۳۶ تا ۵۸ نفر» در درگیری‌های زاهدان خبر می‌دهند.
این در حالی است که استاندار سیستان و بلوچستان شمار کشته‌شدگان را «۱۹ نفر» اعلام کرد. «کمپین فعالین بلوچ» به نقل از برخی منابع میدانی گزارش داده است که در درگیری‌های زاهدان «۵۸ نفر» کشته و «۲۷۰ نفر» زخمی شدند.
خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار محلی در استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد در گزارش خود شمار کشته‌شدگان را «بیش از ۳۶ تن» ذکر کرده است. این خبرگزاری همچنین تعداد مجروحان را «بالای ۵۰ نفر» اعلام کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفته است که «بخشی از نیروهای انتظامی» نیز در بین کشته‌شدگان هستند.
«کمپین فعالین بلوچ» در گزارش خود نوشته است که ساکنان چابهار در حال تجمع در مرکز این شهر برای حمایت از مردم زاهدان هستند. خبرگزاری «حال‌وش» هم در گزارش خود آورده است که کودکان و زنان نیز در بین مجروحان دیده می‌شوند.
این خبرگزاری در گزارش خود آورده است که نیروهای نظامی «اجازه امدادرسانی» به مجروحان توسط تیم‌های اورژانس را ندادند و به همین دلیل تعدادی از مجروحان «به علت خون‌ریزی و عدم خدمات‌رسانی» جان باختند.
از سوی دیگر اداره آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد که مدارس شهر زاهدان روز شنبه تعطیل بود. به گفته روابط عمومی این اداره تصمیم به تعطیلی مدارس در راستای «حفظ آرامش خانواده‌ها و رعایت مسائل امنیتی» اتخاذ شده است.
روایت منابع محلی در استان سیستان و بلوچستان از درگیری‌های روز جمعه زاهدان با روایت منابع رسمی که از «حمله‌ای تروریستی» سخن می‌گویند تفاوت زیادی دارد. استاندار سیستان و بلوچستان گفته است که معترضان دست به «سنگ پراکنی، پرتاب مواد آتش زا و تیراندازی» زده‌اند.
این در حالی است که منابع محلی می‌گویند نیروهای نظامی پس از تجمع معترضان در مقابل کلانتری ۱۶ دست به تیراندازی زدند.
فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان در درگیری‌های زاهدان کشته شد
سردار علی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان روز جمعه در جریان درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در زاهدان کشته شد.
خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد که علی موسوی «به ضرب یک گلوله از ناحیه سینه» مجروح شده بود و در بیمارستان درگذشت.
مقامات تاکنون آمار رسمی از شمار کشته‌شدگان و مجروحان درگیری‌های زاهدان منتشر نکرده‌اند. با این حال خبرگزاری ایرنا به نقل از شاهدان عینی شمار کشته شدگان را «۱۹ نفر» اعلام کرده است. این در حالی است که منابع غیررسمی و محلی شمار کشته شدگان را به مراتب بیشتر گزارش می‌کنند.
۱۹ نفر در زاهدان کشته شدند
خبرگزاری ایرنا در گزارش خود از درگیری روز جمعه بین معترضان و نیروهای امنیتی در زاهدان نوشته است که «۱۹ نفر» کشته شده‌اند.
ایرنا این رقم را به نقل از شاهدان عینی عنوان کرده و در ادامه تأکید کرده که آمار رسمی در این زمینه منتشر نشده است.
بنا به همین گزارش «بیش از ۱۵ نفر» در درگیری‌های زاهدان زخمی شدند.
ایرنا در حالی به نقل از شاهدان عینی از کشته شدن «۱۹ نفر» خبر داده است که منابع غیررسمی و محلی آمار قربانیان را به مراتب بیشتر گزارش کرده‌اند.
وزارت اطلاعات ایران می‌گوید ۹ تبعه خارجی در جریان اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند
وزارت اطلاعات روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹ تبعه خارجی در جریان اعتراض‌ها در داخل کشور بازداشت شده‌اند.
به گفته این وزارت‌خانه بازداشت‌شدگان «اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و ...» هستند. وزارت اطلاعات افزوده است که به دیپلمات‌های چند کشور از جمله «آلمان، فرانسه، انگلیس، سوئد و ...» به دلیل «دخالت یا ورود به صحنه‌ی اغتشاشات» تذکر داده شده است.
ادامه تظاهرات در ایران؛ «تیر نزن، تیر نزن»
نت‌بلاکس از «اختلال در اینترنت» زاهدان هم‌زمان با درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی خبر داد
گروه نت‌بلاکس که سطح دسترسی به اینترنت در سطح جهان را رصد می‌کند روز جمعه گزارش داد که داده‌های موجود از «اختلال در اینترنت» شهر زاهدان هم‌زمان با دریافت گزارش‌ها مبنی بر درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی حکایت دارد.
شهروندان طی ده روز گذشته با محدودیت‌های گسترده برای دسترسی به اینترنت روبه‌رو بوده‌اند.
کاوه رضایی، فوتبالیست بازداشت شد
هه‌نگاو، گروه مدافع حقوق بشر به نقل از خانواده کاظم رضایی، فوتبالیست کُرد گزارش داد که وی بازداشت شده است.
مقامات پیش از این حسین ماهینی، بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس تهران را بازداشت کرده بودند. به گزارش هه‌نگاو کاوه رضایی اهل اسلام‌آباد غرب در استان کرمان‌شاه است.
اسلام‌آباد غرب از جمله شهرهایی بود که طی دو هفته گذشته شاهد برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز بود.
گزارش خبرگزاری فرانسه از حضور بدون حجاب برخی زنان در خیابان‌های تهران
 تظاهرات ایرانیان در استانبول؛ «ما را به خاطر پارتی گرفتن و موسیقی شلاق ‌زدند»
حدود یک‌سد نفر از ایرانیان در مقابل کنسولگری ایران در استانبول تظاهرات کردند.
 در میان معترضان رارا، معمار ۲۷ ساله ایرانی که ۸ سال است در ترکیه زندگی می‌کند، می‌گوید: «ما دیگر نمی‌ترسیم، در ایران تنها به خاطر گوش دادن به موسیقی و پارتی گرفتن ما را زندانی کردند و شلاق زدند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239116
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
608
1405
7670
1221950
4951
15244
1239116

آی‌پی شما: 3.144.238.20
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403