گزارشی از حمله سایبری به برخی سایت‌های دولت

در حالی که چهار روز از اعتراض‌ها به جان باختن مهسا (ژینا) امینی می‌گذشت، تظاهرات از عصر سه شنبه ۲۹ شهریور، به شهرهای دیگر گسترش یافت و هم‌زمان خشونت‌ها بیشتر شد.

از سوی دیگر در بسیاری از این تجمع‌ها زنان با برداشتن روسری‌های خود اقدام به آتش زدن آن‌ها کردند.
ویدئوهایی از اعتراض‌ها در شهرهای تهران، ساری، اراک، تبریز، آمل، رشت، ارومیه، مشهد، قم، کرمان، شیراز، خرم آباد، کرمان‌شاه، بندرعباس، کیش، بوشهر، بیرجند، ایلام، اصفهان، همدان، سبزوار، کرج و … تاکنون منتشر شده است.
طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برخی از مأموران امنیتی اقدام به شلیک تیرهای ساچمه‌ای و غیر ساچمه‌ای به سمت معترضان می‌کنند و از سوی دیگر معترضان برخی از خودروها و موتورهای این نیروها را به آتش می‌کشند.
مهسا (ژینا) امینی عصر روز سه شنبه ۲۲ شهریور از سوی گشت ارشاد تهران بازداشت و به پلیس امنیت تهران منتقل شد. تصاویر دوربین مداربسته نشان داد که وی پس از گفت‌وگو با یکی از نیروهای حاضر در سالن بازداشتگاه وزرا روی زمین می‌افتد. وی پس از سه روز بستری بودن در بیمارستان کسری تهران روز جمعه ۲۵ شهریور جان باخت. پیکر او در زادگاهش سقز با حضور شمار زیادی از مردم معترض و خشمگین به خاک سپرده شد. بیمارستان کسری علت مرگ مهسا امینی را سکته قلبی و مغزی اعلام کرد.
انتشار تصاویری از به آتش کشیدن خودروهای پلیس در پاوه و نوشهر
تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات منتشر شده است نشان می‌دهد که خودروهای نیروهای انتظامی ایران در شهرهای پاوه و نوشهر به آتش کشیده شده‌اند.
پیش از این سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از «درگیری شدید» در پاوه خبر داده بود.
یگان ویژه زنان پلیس ایران برای مقابله با معترضان وارد عمل می‌شود
خبرگزاری مهر با انتشار ویدئویی گزارش داد که برای اولین بار یگان ویژه زنان پلیس برای مقابله با معترضان وارد عمل می‌شود. تعداد زیادی از تظاهرکنندگان طی روزهای اخیر زنان معترض به بازداشت و جان باختن مهسا امینی، زن ۲۲ ساله بودند.
در بسیاری از تجمعات اعتراضی برگزارشده زنان روسری یا مقنعه خود را آتش زدند و شعارهایی علیه حجاب اجباری سر دادند.
گزارش‌هایی از تظاهرات در چند شهر ایران از جمله تهران
گزارش‌ها از چند شهر ایران از جمله تهران، آمل، نوشهر، اسلام‌آباد غرب، پاوه و سردشت حاکی است که معترضان به جان باختن مهسا امینی در این شهرها در خیابان‌ها حضور یافتند.
این در حالی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی از دشواری در دسترسی به اینترنت در محل اعتراض‌ها خبر می‌دهند.
اعتراض گروه فمن در برابر سفارت ایران در مادرید
گروه فمن در اعتراض به حکومت جمهوری اسلامی و در همبستگی با زنان ایران در برابر سفارت در مادرید، پایتخت اسپانیا دست به اعتراض زد.
کنشگران فمن در این اقدام اعتراضی با بالاتنه برهنه در برابر سفارت ایران در مادرید حضور یافتند.
هنه‌گاو از «درگیری شدید» در پاوه خبر داد
سازمان حقوق بشری هنه‌گاو از «درگیری شدید» در پاوه و تظاهرات در شهر ایوان غرب در ایلام خبر داد. بنا به همین گزارش دسترسی به اینترنت در پاوه قطع شده است.
تصاویری نیز از تظاهرات در سردشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
نت‌بلاکس: دسترسی به اینستاگرام در ایران محدود شد

گروه نت‌بلاکس که سطح دسترسی به اینترنت در سطح جهان را رصد می‌کند اعلام کرد که دسترسی به شبکه‌اجتماعی اینستاگرام در ایران محدود شده است.
اینستاگرام یکی از معدود شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در ایران بود که هنوز بدون فیلترشکن قابل استفاده بود. مقام‌های ایران هنوز در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.
وی این کشته شده‌ها را مربوط به اعتراض‌های مناطق کردنشین توصیف کرد و گفت: «نام این افراد فواد قدیمی و محسن محمدی اهل دیواندره، زکریا خیال ۱۶ ساله اهل پیرانشهر، رضا لطفی اهل دهگلان، مینو مجیدی اهل قصرشیرین و فریدون محمودی اهل سقز است.»
هفتمین کشته شده‌ فرجاد درویشی، اهل روستای بالو از توابع ارومیه است.
سخن‌گوی بانک مرکزی: هک نشدیم، اما به کانال خدمات اینترنتی حمله شد
سخن‌گوی بانک مرکزی هرگونه حمله سایبری به وب‌سایت بانک مرکزی را رد کرد. مصطفا قمری وفا در توییتر اعلام کرد که درگاه اینترنتی بانک مرکزی، در دسترس است و صرفاً دقایقی به دلیل حمله به کانال ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی به بانک مرکزی، از دسترس خارج شده بود.
وی افزود: «در این نوع حملات موسوم به DDos پهنای باند شبکه با ترافیک جعلی پر می‌شود تا کاربران واقعی از دسترسی محروم بمانند.»
وی گفت: «با قطع دسترسی خارجی در شبکه زیرساخت، این اختلال برطرف شده و سایت بانک مرکزی بدون هرگونه مشکلی، هم اکنون در دسترس است.»
دانشجویان دانشگاه تهران بار دیگر تجمع اعتراضی برگزار کردند
دانشجویان دانشگاه تهران نیز بار دیگر اقدام به برگزاری تجمع‌های اعتراضی کردند. این پنجمین روز پی در پی است که این دانشجویان نسبت به مرگ مهسا امینی و خشونت علیه زنان اعتراض می‌کنند.
آن‌ها در این تجمع شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.
 برخی از دانشجویان نیز از داخل دانشگاه می‌خواستند که افراد بیرون دانشگاه به آن‌ها بپیوندند. آن‌ها کنار میله‌های ورودی دانشگاه شعار می‌دادند: «ایرانی ماشینت را خاموش کن.»
از سوی دیگر دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نیز بار دیگر تجمع اعتراضی داشتند.
شباهت گزارش کمیسیون مجلس با گزارش فارس درباره مهسا امینی
فاطمه محمدبیکی، یک عضو مجلس ایران در گفت‌وگو با ایسنا به ارائه توضیحاتی درباره گزارش کمیسیون شوراها درباره پرونده مهسا امینی پرداخت که شباهت زیادی با گزارش فارس، دارد.
وی گفت: «طبق این مستندات همراه مرحوم امینی در ماشین پلیس امنیت اخلاقی ۵ نفر حضور داشتند که از بین آن‌ها دو نفر با مراجعه به پلیس و برای بیان واقعیات حاضر به مصاحبه شدند؛ در این فیلم یکی از خانم‌ها توضیح می‌دهد که هیچ برخورد بدی با آن‌ها نشده، آن‌ها را سوار ماشین کرده و گفته شده بعد از حضور در کلاس آموزشی و تهیه لباس مناسب برای‌شان، می‌توانند از محل پلیس امنیت اخلاقی خارج شوند.»
محمدبیگی ادامه داد: «این در مصاحبه‌اش می‌گوید که «مرحوم امینی در ماشین پلیس با دخترهای دیگر شوخی می‌کرده و می‌گوید ساکن شهرستان بوده و تهرانی نیست. بعد در کلاس آموزشی آرامش داشته و در کلاس نیز برخورد بد، دعوا و بحث و جدلی نمی‌شود.»
خبرگزاری فارس نیز به این موضوع اشاره کرده بود.
۷۰۰ نفر از افراد حاضر در تجمعات تهران پرونده قضایی دارند
محسن منصوری استاندار تهران در توییتی مدعی شد که «رصدهای اطلاعاتی و بررسی‌های فنی حاکی از آن است که حدود ۱۸۰۰ نفر از افراد حاضر در تجمعات دوشنبه شب تهران، سابقه ی حضور در تجمعات و بعضاً اغتشاشات قبلی را دارند. از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر دارای سابقه قابل توجه و پرونده در دستگاه‌های مختلف انتظامی، امنیتی و قضایی هستند.»
وی اشاره‌ای به این موضوع نداشت که طبق چه نوع «رصد اطلاعاتی» به این آمار دست پیدا کرده‌اند.
ایسنا مدعی کشته شدن یک همیار پلیس در تجمع شیراز شد
ایسنا مدعی شد که در تجمع شیراز یک «همیار پلیس» جان باخته است.
این رسانه به نقل از یک مسوول امنیتی در استان فارس نوشت: «در پی فراخوان گروه‌های ضد انقلاب، تجمعی در محدوده خیابان معالی‌آباد شیراز شکل گرفت که به مصدومیت سه مأمور انتظامی و جان باختن یک نیروی همیار پلیس انجامید.»
گروه هکری انانیموس سایت بانک مرکزی را از دسترس خارج کرد
 گروه سرشناس هکری انانیموس در توییتی اعلام کرد که سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی را از دسترس خارج کرده است.
این گروه در توییتی خطاب به بانک مرکزی نوشت: «شما نمی‌توانید پول آغشته به خون را استفاده کنید.»
سایت وزارت فرهنگ و ارشاد از دسترس خارج شد
پس از اعلام آمادگی برخی از گروه‌های هکری برای هدف قرار دادن سایت‌های دولتی، سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دسترس خارج شد. شماری از سایت‌های دولتی و حکومتی هدف هکرها قرار گرفته است.
واکنش وزیر ارتباطات به ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران
عیسا زارع پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سوالی درباره امکان ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران گفت: «شورای عالی فضای مجازی ضوابطی را برای اپراتورهایی که بخواهند به شکل قانونی اینترنت ماهواره‌ای ارائه دهند مشخص کرده است.»
وی به قوانین بین‌المللی هم اشاره کرد و گفت: «طبق قوانین بین‌المللی هم باید اپراتورها قواعد سرزمینی کشورها را رعایت کنند. باید مجوزهای لازم را بگیرند.»
وی افزود: «بعید می‌دانم به این زودی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شود.»
اعتراض‌ها در دانشگاه الزهرا
دختران دانشجوی دانشگاه الزهرای تهران اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.
این دانشجویان شعار «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرید» و «دانشجوی با غیرت، حمایت حمایت» سر دادند.
طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی گروهی از زنان و دختران با چادر در مقابل این گروه از دانشجویان حضور داشتند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239078
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
570
1405
7632
1221950
4913
15244
1239078

آی‌پی شما: 18.117.142.248
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403