تهدید و وعده رئیسی و ادامه تجمعات شبانه

دور جدید اعتراضات مردمی در ایران که از ۲۵ شهریور با کشته شدن مهسا امینی، شهروند ایرانی ساکن سقز در اثر ضرب و شتم مأموران گشت ارشاد تهران آغاز شد، وارد هفته دوم شده است.


با وجود محدودیت‌های شدید وضع شده برای استفاده از اینترنت، خبرهایی که می‌رسد حاکی از تشدید اعتراضات و هم‌زمان تشدید خشونت دستگاه سرکوب حکومت در مقابل معترضان عمدتا جوان است.
به موازات ادامه اعتراضات در خیابان‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی نیز مللو از پیام‌هایی شده که از سوی چهره‌های برجسته ایرانی و بین‌المللی در اعلام همبستگی با معترضان ایران منتشر می‌گردد.
تجمعات اعتراضی نیز در اقصا نقاط جهان در حمایت از معترضان ایرانی و فشار بر جامعه بین‌الملل برای انجام اقدامی موثر در قبال حکومت سرکوبگر همچنان در حال برگزاری است.
گزارش‌هایی از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در چند شهر ایران
گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌ می‌دهد که چند شهر ایران از جمله سنندج، نجف‌آباد مشهد، تهران، گرمدره و کرج چهارشنبه شب صحنه برگزاری تجمعات یا اقدامات اعتراض‌آمیز مخالفان بوده است.
سنندج یکی از اولین شهرهای ایران بود که پس از خاک‌سپاری مهسا امینی در سقز شاهد شکل‌گیری تجمع‌های اعتراض‌آمیز بود. اعتراض‌ها در این شهر در حالی برای دوازدهمین شب پی‌آپی ادامه پیدا کرده است که نهادهای حکومتی با استقرار نیروهای ضدشورش و لباس شخصی، بازداشت گسترده معترضان و محدودیت در دسترسی به اینترنت تلاش کرده‌‌اند کنترل اوضاع را در دست بگیرند.
آنجلینا جولی خطاب به «زنان شجاع، سرسخت و بی‌باک ایران»: احترام برانگیز هستید
آنجلینا جولی، بازیگر سرشناس آمریکایی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکس‌هایی از مهسا امینی و اعتراض‌ها در ایران به «زنان شجاع، سرسخت و بی‌باک ایران» ادای «احترام» کرد.
او در ادامه مخاطب پیام خود را زنانی که دهه‌ها «مقاومت» کردند، زنانی که امروز به خیابان آمده‌اند، مهسا امینی و دیگر زنان جوان مانند او دانست.
وی در ادامه نوشته است که «زنان نیازی ندارند اخلاق‌شان پلیس داشته باشد، ذهن‌شویی شوند یا بدن‌شان کنترل شود.»
آنجلینا جولی در پایان نوشته است: «به زنان ایران می‌گویم که ما شما را می‌بینیم.»
صفحه اینستاگرام آنجلینا جولی بیش از ۱۳ میلیون فالوئر دارد.
گروه هکری «عدالت علی» ادعا کرد به «سندی درباره دلیل جان باختن مهسا امینی» دست یافته است؛ رسانه وابسته به صدا و سیما اصالت سند را زیر سوال برد
گروه هکری «عدالت علی» روز چهارشنبه سندی را منتشر کرد که به گفته این گروه «از سوی کی از دوستان در قوه قضائیه» به بیرون درز کرده است.
در این سند به نقل از دادیار شعبه پنج دادسرای انقلاب ناحیه ۳۸ خطاب به سرپرست این دادسرا درباره جان باختن مهسا امینی آمده است: «در خصوص شخص فوق‌الذکر برخی اظهار داشتند که در همان روز و همان ساعت (سه‌شنبه مورخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت حدود ۱۸:۳۰) مشاهده کرده‌اند که دختر خانمی حین انتقال به خودرو وانا مقاومت نموده که در اثر کشمکش ایجاد شده سرش به جدول برخورد نموده است.»
در بخشی از این سند آمده است که رفتار گشت ارشاد «بعضاً نامناسب بوده و تنش‌های زیادی بین آن‌ها و مردم رخ می‌دهد.»
در بخش دیگری از این سند به سخنان یکی از افرادی که همراه با مهسا امینی از سوی گشت ارشاد بازداشت شده بود اشاره شده است. در این سند آمده است: ««احدی از این اشخاص اظهار داشته که متوفا با وی در خودرو وانا صحبت نموده و از ضربه وارد آمده به سر و همچنین خون‌ریزی از ناحیه سر ابراز ناراحتی نموده و دائماً شیون می‌نموده و تقاضای دریافت موبایل خود را داشته است که از سوی مأمورین توجهی نشده است.»»
باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیما ساعاتی پس از ادعای گروه «عدالت علی» مبنی بر دستیابی به سندی از داخل قوه قضائیه اصالت آن را زیر سوال برد. باشگاه خبرنگاران جوان بدون استناد به سخنان یکی از مسوولان قوه قضائیه در صفحه توئیتر خود نوشت: «دقایقی پیش یک نامه جعلی منتسب به قوه قضاییه پیرامون پرونده فوت مهسا امینی در فضای مجازی منتشر شد. نامه جعلی منتشر شده، که یک گروه مدعی هک آن شده، فاقد سربرگ قضایی و شماره نامه بوده و حتا جاعلان تاریخ نامه را نیز مد نظر قرار نداده‌اند.»
گزارش مقدماتی درباره مرگ مهسا امینی را گرفتم، منتظر گزارش نهایی هستم

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری می‌گوید گزارش مقدماتی تحقیق درباره جان باختن مهسا امینی، زن ۲۲ ساله را دریافت کرده است اما همچنان منتظر گزارش نهایی در این مورد است.
او افزود که پزشکی قانونی طی روزهای آینده «نظر قطعی» خود را اعلام خواهد کرد. رئیس‌جمهوری درباره واکنش‌ها به جان باختن مهسا امینی گفت: «تأثر بسیاری، حق است.»
وی در بخشی از سخنانش گفت که نباید از طرح دیدگاه‌های موافق و مخالف در کشور «وحشت» داشت. ابراهیم رئیسی همچنین درباره گشت ارشاد گفت که قانونی از «۱۰-۱۵ سال پیش» اجرا می‌شود و اصلاح آن «اشکالی ندارد.»
رئیس‌جمهوری اسلامی با این حال بر تعیین مرز «اعتراض و اغتشاش» تأکید کرد و گفت: «شنیدن اعتراض به اصلاح امور کمک می‌کند.»
ابراهیم رئیسی همچنین اظهار داشت: «ما تحریم و آشوب را دو روی یک سکه می‌دانیم.»
او گفت که خانواده مهسا امینی گفته‌اند که وعده او برای پیگیری پرونده جان باختن این زن ۲۲ ساله مایه «قوت قلب» آن‌ها شده است.
رئیس‌جمهوری اسلامی در بخشی از سخنانش از «فتنه» سخن گفت اما وعده داد که «مردم» این بار هم «فتنه» را «ناکام» خواهند گذاشت.
وی از «دانشجویان، کشاورزان و کارگران» خواست که «سر کار» و «در میدان» حضور داشته باشند.
ابراهیم رئیسی همچنین از لزوم «بالا بردن آستانه تحمل» در برابر اعتراض و مخالفت سخن گفت. او با این حال تأکید کرد که «ارزش‌ها» قابل تغییر نیستند اما امکان تغییر «روش‌ها» وجود دارد.
وزرای زن اروپایی از ۱۱ کشور «سرکوب خشن» معترضان در ایران را محکوم کردند
وزرای زن از ۱۱ کشور اروپایی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای مشترک «سرکوب خشن» معترضان در ایران را محکوم کردند.
این ۱۱ وزیر که مسوول امور اروپایی در دولت‌های کشورشان هستند با اشاره به جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد در ایران تأکید کردند: «این‌که زنی به خاطر پوشش خود جانش را از دست بدهد قابل تحمل نیست.»
وزرای عضو دولت‌های فرانسه، اتریش، رومانی، لتونی، بلژیک، لیختنشتاین، آلمان، کرواسی، لیتوانی، فنلاند و مجارستان این بیانیه را امضاء کرده‌اند.
آن‌ها در پایان تأکید کرده‌اند که ایده‌آل برابری زنان با مردان مرز نمی‌شناسد. این بیانیه مشترک به ابتکار لورانس بون، وزیر امور اروپایی در دولت فرانسه به امضای هم‌کارانش در دیگر کشورهای اروپایی رسیده است.
اعتراض به جان‌باختن مهسا امینی در مقابل پارلمان اروپا؛ «ایران به یک سیستم نو احتیاج دارد»
علی‌رضا جهانبخش: تا آخرین نفس کنار مردمم می‌مانم
علی‌رضا جهانبخش، بازیکن تیم ملی فوتبال هم‌زمان با اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود خواستار پرهیز از رفتار «غیرمتعارف و خشونت‌بار» شد.
وی نوشته است که «این روزها بر ما و مردم سرزمینم سخت می‌گذرد.»
او در پایان ضمن تسلیت به خانواده مهسا امینی نوشته است: «تا آخرین نفس کنار مردمم می‌مانم.»
برای آزادی؛ استقبال گسترده از ترانه‌ای درباره اعتراضات ایران
گزارشگران بدون مرز: از ۳۳ روزنامه‌نگار زندانی در ایران ۱۹ نفر پس از آغاز اعتراض‌ها دستگیر شدند
سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه اعلام کرد که دست‌کم ۳۳ روزنامه‌نگار در ایران زندانی هستند. به گفته این سازمان از زمان آغاز اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد ۱۹ روزنامه‌نگار دیگر بازداشت شده‌اند.
از ۱۹ روزنامه‌نگار زندانی دو نفر عکاس خبری و هفت نفر روزنامه‌نگاران زن هستند.
به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز گزارش‌هایی از احضار روزنامه‌نگاران در شهرهای تهران، قزوین، رشت، آمل و اهواز دریافت شده است. مقامات از روزنامه‌نگاران احضارشده خواسته‌اند از پوشش اعتراض‌ها خودداری کنند و در حساب‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی مطلبی منتشر نکنند.
رضا کیانیان در خاک‌سپاری امین تارخ: «برادرم بود! برادرهای دیگرم چه که دارند پرپر می‌شوند؟!»
رضا کیانیان، هنرپیشه ایرانی، در مراسم خاک‌سپاری امین تارخ، از خشونت‌ علیه آن‌هایی که «برادران دیگر» خود خواند گلایه کرد. کیانیان البته اشاره مستقیمی به اعتراض‌های جاری ایران نکرد.  
فاطمه معتمد آریا، هنرمند نامدار ایرانی، بدون حجاب در این مراسم حاضر شد و از وضعیت حاکم بر ایران به شدت انتقاد کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239134
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
626
1405
7688
1221950
4969
15244
1239134

آی‌پی شما: 18.220.126.5
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403