افزایش همراهی‌های استادان و دانشجویان و تحریم کلاس‌های حضوری و مجازی

سیزدهمین روز اعتراضات مردمی در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد در حالی آغاز می‌شود که خبرهای دریافت شده با وجود دسترسی بسیار محدود به اینترنت، حاکی از تداوم درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی طی ۲۴ ساعت گذشته در شهرهای کوچک و بزرگ از جمله در تهران، مشهد، اصفهان، سنندج، بوشهر، نجف آباد، سبزوار و گوهردشت است.


این درگیری‌ها در بسیاری از موارد علاوه بر برجای گذاشتن شماری زخمی در میان معترضان، دستگیری‌هایی نیز به همراه داشته است.
هم‌زمان با اعتراضات خیابانی، شمار افراد و صاحبان کسب و کاری که به شیوه‌های مختلف از جمله از مسیر لینکدین آمادگی خود را برای برگزاری اعتصابی سراسری اعلام می‌کنند رو به افزایش است.
در خارج از مرزهای ایران نیز تجمعات در حمایت از این اعتراضات از جمله در ایالات متحده، ژاپن، ایتالیا و یونان همچنان ادامه دارد.
حمله وزیر روحانی به وزیر رئیسی؛ «آزموده را آزمودن خطاست»
آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی با تأکید بر این‌که مسیر فعلی تعامل با فضای مجازی «قطعاً غلط» است ابراز امیدواری کرد تصمیم‌های واقع‌بینانه‌ای اتخاذ شود.
او با اشاره به انتقادهایی از زمان وزارت وی گفت: «این مسیر تعامل با فضای مجازی قطعاً غلط است، آزموده را آزمودن خطاست.»
سخنان آذری جهرمی در حالی مطرح می‌شود که عیسا زارع‌پور، وزیر فعلی ارتباطات در حاشیه جلسه دولت با اشاره به فیلترینگ اینستاگرام، به کاربران هشدار داده بود در محیطی که «پایبند قانون جمهوری اسلامی نیست» کسب و کار نکنند.
آذری جهرمی در زمان وزارت خود در مصاحبه‌ای با انتقاد از تلاش‌ها برای کم کردن پهنای باند اینترنتی گفته بود در خوشبینانه‌ترین حالت این موجب ترویج اینترنت خارج از چارچوب حکمرانی کشور می‌شود و در واقع بازاریابی برای ایلان ماسک است.
این در حالی‌ست که به‌تازگی و در پی اعمال محدودیت‌های شدید اینترنتی، ایلان ماسک با چراغ سبز  دولت آمریکا تلاش برای تسهیل دسترسی مردم داخل ایران به اینترنت ماهواره‌ای استارلینگ را آغاز کرده است.
خبرنگاری که مراسم خاک‌سپاری مهسا امینی را از سقز گزارش کرده بود بازداشت شد
وکیل الهه محمدی از بازداشت موکلش پس از احضار مأموران اطلاعاتی خبر داد. محمد علی کامفیروزی در یک پست توئیتری نوشت: «پس از احضار تلفنی الهه محمدی، موکلم در راه مراجعه به محل، توسط مأموران اطلاعات بازداشت شد.»
الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم میهن مراسم خاک‌سپاری مهسا امینی را از شهر سقز گزارش کرده بود.
تاکنون مقامات رسمی به ادعای این وکیل دادگستری واکنشی نشان نداده‌اند.
اعتصاب و اعتراض دانشگاهیان در حمایت از خواسته‌های مردم
روز چهارشنبه تعداد زیادی از دانشجویان به همراه اساتید دانشگاه‌ها در کلاس‌های درس حضور نیافتند. ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از دانشگاه‌های شهرهای مختلف منتشر شده که در آن ها دانشجویان با سر دادن شعارهایی خواستار همراهی اساتید و تحریم کردن کلاس‌های حضوری و مجازی شده بودند.
به‌گزارش منابع خبری در برخی دانشگاه‌ها دانشجویان با مأموران درگیر و تعدادی هم بازداشت شده اند. در سبزوار نیز دانشجویان با برگزاری تجمع اعتراضی در محوطه دانشگاه خواستار حمایت اساتید شدند. هم‌زمان جمعی از استادان دانشگاه فردوسی مشهد نیز  با انتشار بیانیه‌ای خواستار «پایان دادن به هرگونه خشونت» شدند.
لغو کنسرت مجید انتظامی در تالار وحدت
رسانه‌ها از لغو کنسرت «همراه با خاطره‌ها» به رهبری مجید انتظامی خبر می‌دهند. قرار بود این کنسرت به‌مدت ۵ شب به‌مناسبت هفته دفاع مقدس در تالار وحدت اجرا شود که سایت بلیط فروشی این روی‌داد از موکول شدن آن به تاریخ دیگری خبر داده است.
برخی از رسانه‌ها هم از عدم تمایل نوازندگان برای برگزاری کنسرت در شرایط کنونی خبر داده‌اند.
این موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز مشهور پیشتر در گفت‌وگویی با یک رسانه خبری به  ماجرای جان‌باختن مهسا امینی واکنش نشان داده بود.
«بچه‌های من شیشه عمر من هستن؛ دختر من شیشه عمر منه، وقتی که می‌شنوم که یکی از دختران ایرانی، اینجوری پرپر شده، به هر صورتی شیشه عمر اون خانواده از بین رفته و عاجز می‌شوم که چی بگم. فقط با تسلیت هیچ‌چیزی حل نمی‌شه، ولی جمله دیگه‌ای بلد نیستم. اما با همه وجودم تسلیت به خانواده مهسا امینی می‌گم.
شبی که این خبر رو شنیدم تا صبح نتونستم بخوابم. فکر می‌کردم این ممکن بود سر دختر منم بیاد. امیدوارم که مسوولین فکری برای این قضیه بکنند. دیگه از این اتفاق‌ها نیفته. دختری از شهرستان میاد تهران برای این‌که لذت ببره، شاد باشه، زندگی کنه، حال کنه. این‌که یک‌هو اینجور از بین می‌ره، داغی است که از قلب‌ها پاک نمیشه.»
دبیرکل سازمان‌ملل خواستار تحقیقات یک مرجع مستقل در باره مرگ مهسا امینی شد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در یک پست توئیتری بر لزوم رعایت حقوق بشر از جمله حق آزادانه بیان عقاید و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز دفاع کرد. گوترش همچنین خواستار انجام تحقیقات فوری، بی‌طرفانه و موثر توسط مراجع صالح مستقل شد.
دبیرکل سازمان ملل پیش‌تر هم خواستار «خویشتن‌داری حداکثری» نیروهای امنیتی در برابر تظارکنندگان شده بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239471
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
963
1405
8025
1221950
5306
15244
1239471

آی‌پی شما: 18.223.159.195
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403