یازدهمین روز اعتراضات در ایران

سفیر ایران در برلین احضار شد

اعتراض‌های داخلی و بین المللی به جان‌باختن مهسا امینی در حالی وارد یازدهمین روز خود می‌شود که به‌رغم قطعی اینترنت و اعمال فیلترینگ بر شبکه‌های اجتماعی تظاهرات خیابانی هم ادامه یافت.


هم‌زمان فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی با تهدید «گردن کلفت‌ها»، از «شناسایی بانیان و سرکرده‌های اغتشاشات» خبر داده است.
همچنین خبرهایی از پلمپ و رفع پلمپ ویلای علی کریمی در لواسان حاشیه ساز شد. این فوتبالیست سابق تیم ملی در واکنش به کمپین خبرگزاری فارس در جمع آوری امضا علیه این ستاره فوتبال یک نظرسنجی توئیتری براه انداخته و نظر کاربران را در مورد درست یا نادرست بودن عمل‌کردش در «حمایت از مردم سرزمینش» جویا شده است.
این در حالی‌ست که واکنش‌های بین المللی به سرکوب «تظاهرات مسالمت آمیز» و توسل نیروهای امنیتی ایران به خشونت همچنان ادامه دارد. سفیر ایران در برلین به وزارت خارجه آلمان احضار شده و گمان می‌رود اتحادیه اروپا به زودی تحریم‌های حقوق بشری جدیدی علیه ایران اتخاذ کند.
ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا هم در تازه‌‌ترین واکنش به وقایع این چند روز ایران، ضمن محکوم کردن عمل مسوولان جمهوری اسلامی در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم که برای احقاق حقوق جهانشمول و بنیادین خود اعتراض می‌کنند، مجدداً بر حمایت واشنگتن از توسعه ارائه خدمات اینترنتی به مردم در داخل ایران تأکید و تصریح کرده که این شامل پشتیبانی سخت افزاری هم می‌شود.
انتشار خبرهایی در باره خروج مهران مدیری از ایران
برخی رسانه‌های داخلی شامگاه سه‌شنبه از خروج مهران مدیری،‌ بازیگر،‌ تهیه کننده و کارگردان سینما و سریال‌های تلویزیونی از ایران خبر دادند.
آنگونه که یکی از رسانه‌های مکتوب نزدیک به سپاه عنوان کرده مدیری به‌رغم این که ممنوع‌الخروج بوده از کشور خارج شده است.
این گزارش با استناد به یک منبع آگاه می‌افزاید که مهران مدیر به دلیل مواضع اخیر در اعتراض به برخورد با معترضان به مرگ مهسا امینی و آنچه «تحریک عواطف و دامن زدن به آشوب‌ها» عنوان شده با حکم دادستانی ممنوع‌الخروج شده بود.
گزارش‌هایی پراکنده از ادامه اعتراض‌ها در شب یازدهم
برخی گزارش‌ها از ادامه اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی در برخی شهرهای ایران از جمله تهران،‌ چابهار، سنندج و چند شهر دیگر حکایت دارد.
با استناد به برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور به از سرگیری اعتراض‌ها در محله نارمک تهران و همچنین شهر سنندج اشاره شده است.
در این گزارش به نقل از فعالان آمده است که اختلال در اتصال به اینترنت، انتقال تصاویر اعتراض‌ها را به طور فزاینده‌ای دشوارکرده است.
ناآرامی‌هایی نیز همراه با آتش زدن ساختمان‌های دولتی در چابهار گزارش شده که گفته می‌شود بخشی از آن علاوه بر تداوم اعتراض‌های جاری در روزهای اخیر به مرگ مهسا امینی، با «تجاوز به یک دختر بلوچ توسط یک فرمانده نیروی انتظامی» مرتبط بوده است.
کاوه مدنی از سلبریتی‌های ایستاده کنار مردم تجلیل کرد
کاوه مدنی با انتشار پستی در توییتر به وقایع روز‌های اخیر در ایران واکنش نشان داد و از «جاهلانی که برای جاهل ماندن پول می‌گیرند» و با مفاهیم «جامعه» و «مردم» بیگانه‌‌‌اند، انتقاد کرد.
این پژوهشگر و فعال محیط زیست که قبلاً معاونت سابق سازمان حفاظت محیط زیست را در دست داشت با اننتشار تصویری از صفحه نخست روزنامه همشهری که در آن مطلبی با موضوع لزوم برخورد با سلبریتی‌های اغتشاش منتشر شده، به عکسی از چند چهره شناخته شده ورزشی و هنری که کنار مردم در اعتراض‌ها بودند اشاره می‌کند و می‌نویسد: جای دیگر «اغتشاش‌گرانی» که طرف مردم ایستادند، در این تصویر خالی است.»
فائزه هاشمی دستگیر شد

فائزه هاشمی،‌ دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق در پی تحولات و ناآرامی‌های اخیر و موج تازه بازداشت خبرنگاران و کنشگران سیاسی دستگیر شد.
ایسنا شامگاه سه‌شنبه پنجم مهر ماه ۱۴۰۱ خبر دستگیری هاشمی را اعلام کرده و به نقل از فاطمه هاشمی، خواهر وی آورده است که هنوز اطلاع بیشتری از علت دستگیری وی در دست نیست.
تسنیم اما ضمن تأیید این خبر اعلام کرده است که «بر اساس شنیده‌ها» فائزه هاشمی به دلیل «تحریک اغتشاشگران» به حضور در اعتراضات خیابانی در منطقه شرق تهران، توسط یک نهاد امنیتی بازداشت شده است.
استرالیا هم از سرکوب منتقدان رژیم ایران انتقاد کرد
کانبرا هم به‌جمع کشورهایی پیوست که از شیوه «نامتناسب» رژیم جمهوری اسلامی در استفاده از قوه قهریه در برابر معترضان ایرانی انتقاد کرده‌اند. دولت استرالیا با محکوم کردن سرکوب معترضان، خواستار پاسخ‌گو شدن افراد مسوول در ماجرای مرگ مهسا امینی شد.
در بیانیه دولت استرالیا آمده که کانبرا همواره نگرانی‌های حقوق بشری خود و در این مورد خاص چرایی درگذشت مهسا امینی در زمان بازداشت در گشت ارشاد را به اطلاع مسوولان سفارت ایران در کانبرا رسانده است. استرالیا همچنین از پیشنهاد سازمان ملل برای انجام تحقیقات فوری و بی‌طرفانه توسط مراجع مستقل حمایت کرده است.
استرالیا در ادامه بر حمایت خود از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم پیشتیانی و خواستار «خویشتن‌داری» مسوولان جمهوری اسلامی ایران شده است. سفارت استرالیا در تهران ترجمه فارسی بیانیه دولت کانبرا را در اینستاگرام به اشتراک گذاشته است.
استرالیا می‌گوید در مبارزه دختران و زنان ایرانی در راه رسیدن به حق برابری در کنار آن‌ها خواهد بود.
کی‌روش از آزمون برابر سنگال استفاده کرد، گل‌زنی سردار تنها چند دقیقه بعد از ورود به زمین
سردار آزمون به جای مهدی طارمی در نیمه دوم بازی تدارکاتی وارد بازی شد تا شصت و پنجمین بازی ملی خود را تجربه کند.
پیش‌تر شایعاتی مبنی بر احتمال خط خوردن این مهاجم آماده از تیم ملی در پی مواضع انتقادی اخیر او مطرح شده بود.
ایران با گل بخودی پور علی گنجی با نتیجه یک بر صفر از سنگال عقب بود که سردار آزمون با یک ضربه سر و تنها چند دقیقه بعد از حضور در زمین در دقیقه ۶۵ بازی پاس احسان حاج صفی را وارد دروازه سنگال کرد.
این‌ها بچه‌های ما هستند، دختران دهه ۸۰ که با سماجت به ما درس شجاعت می‌دهند
مانی حقیقی، نویسنده و کارگردان نامی سینمای ایران در انتقاد از شیوه مسوولان یک پیام ویدئویی منتشر کرد. حقیقی با تأکید بر این‌که درخواست «قانون‌مداری» مسوولان متناقص و مملو از سفسطه است، گفت نمی‌توان هم‌زمان از مردمی که به محتوای قانونی اعتراض دارند خواست به آن احترام بگذارند. او تصریح کرد درست است که مردم باید تابع قانون باشند ولی بشرطی که قانون برایند خواسته‌های مردم باشد.
مانی حقیقی در این ویدئو با یادآوری دو برهه تاریخی خرداد ۱۳۴۲ و بهمن ۱۳۵۷ گفت که «نافرمانی مدنی» یعنی سرپیچی عامدانه از قوانین ظالمانه، یکی از ارکان پیروزی انقلاب بود که بیش از ۴ دهه است جشن گرفته می‌شود و تعطیل رسمی است.
این سینماگر نامی ایران (پسر لیلی گلستان و نوه ابراهیم گلستان) با تأکید بر این‌که مردم ایران «قانون گریز» و «فتنه گر »و «دشمن» نیستند، گفت این‌ها بچه‌های ما هستند، دختران دهه ۸۰ که دارند با سماجت به ما درس آزادی می‌دهند.
استوری حمایتی آریانا گرانده از زنان ایرانی در اینستاگرام
آریانا گرانده، خواننده و بازیگر سرشناس آمریکایی با باز نشر توئیت سلین سمان، فعال حقوق زنان در یکی از استوری‌های اینستاگرامی خود با زنان ایرانی ابراز همبستگی کرد. این هنرمند جوان که بیش از ۳۳۰ میلیون نفر او را در اینستاگرام دنبال می‌کنند برای حمایت خود از توئیتی از سلین سمان استفاده کرد که در آن بر این تأکید شده که مسأله محدود به حق انتخاب لباس و حجاب نیست بلکه مسأله حق زنان بر بدن‌شان است و جنس مبارزه زنان در ایران همان است که در هند یا ایالات متحده در جریان اس...»
خبری از آزمون و بیرانوند در ترکیب اصلی تیم ملی نیست
نگاهی به ترکیب اولیه تیم ملی ایران که در دیداری تدارکاتی به مصاف سنگال رفته است حاکی از غیبت این مهاجم «جنجالی» تیم ملی دارد.
کارلوس کی‌روش نسبت به بازی با اروگوئه که در اردوی آمادگی تیم ملی در اتریش برگزار شد هفت تغییر در ترکیب اصلی خود ایجاد کرده‌ است.
علاوه بر سردار آزمون، خبری از علی‌رضا بیرانوند هم در دروازه نیست.
برخی غیبت این دو را در راستای پست‌های اعتراضی و همراهی‌شان با اعتراض‌های مردمی ارزیابی‌کرده‌اند.
«ترقی‌خواهی در محضر ملاها»
نشریه فکاهی شارلی ابدو در صفحه توئیتری خود با انتشار یک کاریکاتور به سرکوب اعتراض‌های اخیر در ایران واکنش نشان داد. این نشریه که پیشتر هم نشان داده در به‌تصویر کشیدن طنزآمیز چهره‌های مذهبی ابائی ندارد، کاریکاتوری منتشر کرده که در آن دست خونین یک فرد عباعمامه‌پوش دیده می‌شود.
بر روی عمامه و عبای این فرد روحانی آرم شرکت آمریکائی «نایکی» و شعار معروف این برند «فقط انجامش بده» جلب توجه می‌کند. بالای این کاریکاتور نیز نوشته شده: «ترقی‌خواهی در محضر ملاها»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239092
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
584
1405
7646
1221950
4927
15244
1239092

آی‌پی شما: 3.19.56.45
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403