دهمین روز اعتراضات در ایران

هنرمندان و ورزشکاران بیشتری واکنش نشان دادند

اعتراض‌های گسترده پس از جان‌باختن مهسا امینی در حالی وارد دهمین روز خود شد که تظاهرات‌ خیابانی باوجود اختلال، قطعی اینترنت، اعمال محدودیت و فیلترینگ بر شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه یافت.


 منابع مختلف داخلی تاکنون از بازداشت سدها شهروند از جمله چندین فعال و خبرنگار خبر داده‌اند. این در حالی‌ست که سازمان حقوق بشر ایران مستقر در شهر اسلو، اعلام کرد که شمار قربانیان اعتراض‌های ۹ روز گذشته در ایران به «دست‌کم ۵۷ نفر» رسیده است.
اعتراضات در شماری از شهرهای ایران از جمله تهران، سنندج، سقز، اصفهان، کرج، مشهد، یزد، بوشهر، لاهیجان و بسیاری شهرهای دیگر ادامه یافته است. در آخرین تحولات، شورای صنفی فرهنگیان ایران، دعوت به اعتصاب کرد و از معلمان و دانش‌آموزان خواسته دوشنبه و چهارشنبه بر سر کلاس درس حاضر نشوند. پیشتر تعداد دیگری از چهره‌های فرهنگی و ورزشی به حمایت از معترضان برخاسته بودند.
واکنش‌های بین‌المللی به مرگ مهسا امینی نیز ادامه دارد؛ در آخرین موارد جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه استفاده «گسترده و نامتناسب» از قوه قهریه در برابر معترضان ایرانی را «غیرقابل توجیه» و «غیرقابل قبول» خواند و از احتمال تحریم‌های بروکسل علیه تهران خبر داد.
مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا نیزروز یک‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «معترضان شجاع ایرانی لایق حمایت کامل دولت ما هستند.»
این در حالی‌ست که هزاران نفر روز شنبه و یک‌شنبه گذشته در حمایت از جنبش اعتراضی ایران در سراسر جهان تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. پلیس فرانسه روز یک‌شنبه پس از تظاهرات معترضان به سرکوب‌ها در ایران با گروهی از آن‌ها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس درگیر شد و برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. در بریتانیا نیز ده‌ها تن از مخالفان جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه در برابر سفارت ایران در لندن تجمع کردند. معترضان که تلاش می‌کردند به ساختمان سفارت نزدیک شوند با مأموران پلیس درگیر شدند.
علی کریمی حمایت خود را از معرضان ایرانی به نظرسنجی گذاشت
علی کریمی، فوتبالیست سرشناس ایرانی که این روز‌ها با پست‌های اینستاگرامی و توییتری به حمایت تمام قد از معترضان به مرگ مهسا امینی و مخالفان با حجاب اجباری ایستاده در واکنش به کارزاری که وب‌سایت خبرگزاری فارس علیه او به راه افتاده توییتی تازه منتشر کرد.
ستاره پیشین تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس که از او به عنوان «جادوگر آسیا» نیز نام برده می‌شود در این پست توییتری حمایت خود از مردم معترض ایران را به نظرسنجی گذاشته و موافقت ۹۹ درسدی کاربران را دریافت کرده است.
این پست تا زمان مخابره این خبر بیش از ۳۰ هزار لایک خورده و نزدیک به ۱۶ هزار بار نیز بازنشر شده است.
صفحه رسمی علی کریمی در میکروبلاگ و شبکه اجتماعی توییتر در حال حاضر بیش از ۴۷۰ هزار دنبال کننده دارد.
کانادا پلیس امنیت اخلاقی و چند نهاد و مسوول ایرانی را تحریم می‌کند
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که اُتاوا در پی سرکوب مرگبار اعتراضات روزهای اخیر پس از کشته شدن مهسا امینی در ایران، ده‌ها مقام و نهاد ایرانی از جمله پلیس امنیت اخلاقی موسوم به گشت ارشاد را تحریم خواهد کرد.
نخست وزیر کانادا که در جریان یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت ضمن اعلام هم‌بستگی با زنان ایرانی تصریح کرد: «ما تحریم‌هایی را علیه ده‌ها فرد و نهاد از جمله به اصطلاح پلیس اخلاق ایران اعمال خواهیم کرد.»
زنان در شمال سوریه در اعتراض به مرگ مهسا امینی تظاهرات کردند
سدها زن روز دوشنبه در شهر قامیشلی که تحت کنترل کرده‌های شمال شرقی سوریه اداره می‌شود دراعتراض به مرگ مهسا امینی، دختر جوان کرد ایرانی که پس از بازداشت توسط گشت ارشاد نیروی انتظامی جان باخت دست به تظاهرات زدند.
رویترز با انتشار گزارشی در این خصوص آورده است که برخی زنان کرد شمال سوریه که در این تظاهرات شرکت داشتند به نشانه همبستگی با مهسا امینی و زنان معترض ایرانی موهای خود را با قیچی بریدند و روسری‌ها را آتش زدند.
یک زن ۵۲ ساله که در این تظاهرات حضور داشت با اشاره به مرگ مهسا امینی گفت: «او مورد رفتار وحشیانه ظالمان ایرانی قرار گرفت. ما این توهین به هیچ زن در جامعه را نمی پذیریم.»
دستگیری بیش از ۱۲۰۰ معترض در ایران و بالاگرفتن تنش با غرب
خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه پس از طی شدن دهمین شب اعتراض‌های سراسری به مرگ مهسا امینی و مخالفت با حجاب اجباری در ایران از دستگیری بیش از ۱۲۰۰ معترض طی روزهای گذشته خبر داد.
در این گزارش که با استناد به اظهارات مقامات مسوول در ایران تهیه شده همچنین آمده است که دست کم ۴۱ نفر در جریان ناآرامی‌های ناشی از این اعتراض‌ها کشته شده‌‌اند.
کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران نیز روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای از بازداشت ۱۸ روزنامه نگار از زمان آغاز تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی پس از مرگ مهسا امینی تا کنون خبر داده است.
در گزارش فرانس‌پرس به نقل از گروه‌های حقوق بشری آمده است: نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات ده روز گذشته در سراسر کشور که بزرگ‌ترین اعتراض‌ها در ایران طی نزدیک به سه سال گذشته بوده است، به سوی معترضانی که سنگ پرتاب کردند، ماشین‌های پلیس را آتش زدند و ساختمان‌های عمومی را به آتش کشیدند، گلوله‌های جنگی شلیک می‌کردند.
خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: با احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آلمان، تنش‌ها بین تهران و غرب افزایش یافته است.
این گزارش در همین راستا یادآور شده که روز قبل، اتحادیه اروپا «استفاده نامتناسب از زور» توسط مقامات ایرانی را محکوم کرد، در حالی که تهران نیز پیش‌تر سفرای بریتانیا و نروژ را احضار کرده بود.
سفیر ایران به وزارت خارجه آلمان احضار شد
آلمان روز دوشنبه در اعتراض به نحوه برخورد با معترضان به حجاب اجباری و گشت ارشاد که در پی مرگ مهسا امینی از ۱۰ روز پیش بسیاری از شهرهای ایران را فرا گرفت سفیر ایران در برلین را احضار کرد.
یک سخن‌گوی وزارت خارجه آلمان ضمن تأیید این خبر از رایزنی با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به دلیل سرکوب تظاهرات خبر داد.
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز پیش‌تر خشونت‌های صورت گرفته از سوی نیروهای امنیتی ایران در برخورد با معترضان در خیابان‌ها را محکوم کرده و با زنان ایران ابراز همبستگی کرده بود.
حمایت کریم باقری از علی کریمی
کریم باقری، پیشکسوت و ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس با انتشار متنی در اینستاگرام از علی کریمی برای پشتیبانی از اعتراض‌های مردمی علیه خشونت‌های نیروهای انتظامی و امنیتی پس از مرگ مهسا امینی حمایت کرد.
وی پیام خود را اینگونه آغاز می‌کند: «علی کریمی نه خائن است نه وطن فروش، بلکه یک میهن پرست باشرف است.»
کریم باقری سپس خطاب به حسن عباسی، تحلیگر سیاسی نزدیک به جمهوری اسلامی که به تازگی در سخنانی بسیار تند و زننده همه فوتبالیست‌ها از جمله علی کریمی را در به باد انتقاد تند گرفته بود، نوشت: «قابل توجه مردک پاچه‌خوار که می‌خواست کاخ سفید حسینیه کنه. تو با این ادبیات سخیف به هر قشری از جامعه توهین کرده‌ای و می‌کنی کسی هم نیست جلوی تورو بگیره و هر روز گستاخ‌تر از دیروز پیش می‌روی. همه‌ی ما به خاطر رفتن کسانی امثال تو به خیابان‌ها آمدیم شماها برای این مردم چه کرده‌اید جز حرف بیهوده و توهین به قهرمانان آنان.»
مسوولان به خواسته‌های مردم گوش دهند
حسین نوری همدانی از چهره‌های شناخته شده روحانیون بلند پایه از مسوولان خواست تا به صدای مردم گوش دهند.
این مرجع تقلید شیعیان در واکنش به اعتراض‌های صورت گرفته پس از مرگ مهسا امینی، دختر جوانی که در پی بازداشت توسط گشت ارشاد جان باخت، خواستار آن شد که مسوولان ضمن شنیدن صدای مردم مشکلات آن‌ها را حل کنند و نسبت به حقوق آن‌ها حساس باشند.
در بیانیه این روحانی بلند پایه شیعی همچنین نسبت به «سواستفاده از احساسات پاک عده‌ای از مردم» و اهانت به «ساحت مقدس قرآن و اهل بیت و اماکن مقدس» ابراز تأثر و تأسف شده است.
فرانس‌پرس در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته این روحانی محافظه کار ۹۷ ساله را از حامیان رهبر جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده و یادآور شده است که وی به ویژه در سال ۲۰۰۹ پس از اعتراض‌ها علیه انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، از او حمایت کرده بود.
۱۲ معترض پس از درگیری در مقابل سفارت ایران در لندن بازداشت شدند
پلیس بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که در پی وقوع ناآرامی‌های خشونت آمیز در جریان تظاهرات در مقابل سفارت ایران در لندن، ۱۲ نفر دستگیر و حداقل پنج افسر پلیس به شدت مجروح شدند.
در اعتراض به جان باختن مهسا امینی  پس از بازداشت توسط پلیس گشت ارشاد، جمعیت زیادی بیرون محوطه سفارت ایران جمع شده بودند.
اداره پلیس متروپلیتن بریتانیا می‌گوید که تظاهرات روز یک‌شنبه در ابتدا مسالمت آمیز بود، اما گروهی از فعالان به دنبال مقابله با پلیس و سایر معترضان که دیدگاه‌های متفاوتی با سایرین داشتند باعث ایجاد درگیری شدند.
پلیس گفت به سمت افسرانی که تلاش می‌کردند از ساختمان سفارت محافظت کنند بطری پرتاب شده و معترضان همچنین مرکز اسلامی انگلستان را هدف قرار دادند. پلیس بریتانیا گفت که حداقل پنج مأمور پلیس با جراحات نسبتا شدید از جمله شکستگی استخوان در بیمارستان بستری شدند.
ارژنگ امیرفضلی از دنیای بازیگری خداحافظی اعتراضی کرد
در ادامه واکنش‌های هنرمندان و بازیگران ایرانی به کشته‌شدن مهسا امینی و سرکوب اعتراضات مردم، ارژنگ امیرفضلی، بازیگر و کارگردان نیز روز دوشنبه ۴ مهر با انتشار پستی در اینستاگرام خود با هشتگ زخم‌های کهنه که دائم تازه می‌شوند نوشت برای همیشه از دنیای بازیگری خداحافظی می‌کند.
امیرفضلی نوشت: با دلی رنجیده از نادانی‌ها و قلبی آکنده از ناامیدی و بغض‌هایی فروخورده و زخم‌هایی کهنه که دائم تازه می‌شوند، برای همیشه از دنیای بازیگری و متعلقاتش رخت برمی‌بندم.»
او در پایان به‌طعنه خطاب به برخی همکاران خود نوشت که «بساط برای آنفالو مهیاست».
رژیم آخوندی دشمن اسلام است
حسن شلغومی، امام جمعات مسجد درانسی در راه‌پیمایی عصر روز یک‌شنبه ایرانیان معترض برای همبستگی با اعتراضات در ایران شرکت کرد. او در بخشی از سخنانش گفت: «مهسا امینی برای من یک شهید است. این زن ایران را تکان داد. او دنیای اسلام را، همه جهان را حیرت‌زده کرد. این اعتراضات در تقابل با فاشیسم اسلامی نشان می‌دهد که دیکتاتوری و دکترین ملاها جاودان نیست. این مردم که لایق بیداری هستند، لایق آزادی هستند. ما اینجا هستیم تا از آن‌ها حمایت کنیم و بگوییم نه به فاشیسم، نه به اسلامیسم، نه به این دیکتاتوری. اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم، زنان مسلمان در مصر، تونس و یا هر جای دیگری پیش از ۱۹۷۹ حجاب به سر نمی‌کردند تا زمانی که این رژیم آخوندی، این رژیم نفرت انگیز که دشمن اسلام است، حجاب را به مردم تحمیل کرد. من خواستار آزادی زنان مسلمان هستم.»
بازداشت دست‌کم ۱۸ خبرنگار از ابتدای ناآرامی‌های ایران
کمیته حفاظت از خبرنگاران روز دوشنبه از بازداشت دست‌کم ۱۸ خبرنگار از ابتدای ناآرامی‌های ایران خبر داد. این تشکل با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده که از منابع متعدد و موثق روز یک‌شنبه ۲۵ سپتامبر مطلع شده که اکثر این خبرنگاران در جریان یورش شبانه مأموران به خانه‌های این افراد بازداشت شده‌اند. به گزارش این سازمان مأموران حکم بازداشتی نداشته‌اند یا توضیحی درباره اتهامات وارده به افراد بازداشتی ارائه نکرده‌اند.
 «خانواده حدیث نجفی را برای اخذ تعهد مبنی بر مرگ طبیعی تحت فشار گذاشته بودند»
روز یک‌شنبه دوم مهر ویدیوی کوتاهی از دختری که موهای طلایی‌اش را می‌بندد و به اعتراضات می‌رود در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد. اسم فرد حاضر در این ویدیو حدیث نجفی عنوان شده. حدیث نجفی، جوان ۲۲ ساله ساکن مهرشهر کرج، یکی دیگر از کشته‌های اعتراض‌ها به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی است. شواهد حاکی از آن است که او با برخورد گلوله ساچمه‌ای به صورت و گردن و قفسه سینه و از شدت جراحات جان باخته و طبق منابع آگاه که اطلاعاتی در اختیار رادیو زمانه قرار داده‌اند خانواده حدیث نجفی را برای اخذ تعهد مبنی بر مرگ طبیعی تحت فشار گذاشته بودند.
خبرگزاری بی‌بی‌سی فارسی نیز روز دوشنبه چهارم مهر پیامی ویدیویی از دختری منتشر کرد که در آن گفته شده «حدیث نجفی نیست» بلکه «برای حدیث‌ها و مهساها می‌جنگند» و گفته شده فرد حاضر در این ویدیو حدیث نجفی نیست.
بعد از انتشار این ویدیوی که مشخص شد فرد حاضر حدیث نجفی نیست، در فضای مجازی شک و تردید درباره خبر کشته شدن او بالا گرفت. در این ارتباط رادیو زمانه به منظور مشخص شدن این موضوع مستقیماً با خانواده این جان باخته تماس گرفته و شیرین نجفی، خواهر بزرگ‌تر حدیث توضیح داه که معترض ویدیو «دختری که موهایش را می‌بندد و به اعتراض می‌رود» توسط دوستان و آشنایان فرستاده شده بود و به دلیل شباهت بسیار زیاد دست‌ها، موها، لباس و حتا عینک فردی که در ویدیو بود، به خطا گمان بردند که او حدیث است.
همچنین خانواده نجفی «گواهی فوت» او را در اختیار رادیو زمانه قرار داده‌اند. در توضیحات گواهی فوت آمده که علت مرگ حدیث «عمل‌کرد وسایل جنگی در خارح از جنگ و اصابت گلوله» می‌باشد.
در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد جان‌باخته‌ها و افراد بازداشت شده در دست نیست. اما به گفته سازمان حقوق بشر ایران مستقر در شهر اسلو، پایتخت نروژ شمار قربانیان اعتراض‌های ۹ روز به «دست‌کم ۵۷ نفر» رسیده است.
آبان عسکری بازیگر نقش عاطی در سریال یاغی روسری از سر برداشت
در ادامه واکنش‌های چهره‌های مشهور ایرانی به کشته‌شدن مهسا امینی و سرکوب اعتراضات مردم، آبان عسکری، بازیگر نقش عاطی (خواهر جاوید) در سریال یاغی با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت: «به‌خاطر آزاد اندیشی و حقیقت و به خاطر ظلمی که سال‌ها به همه ما تحمیل شد و سکوت کردیم، سکوت خودم را می‌شکنم و حجاب اجباری را از سرم بر می‌دارم و همبستگی خود را با مردم عزیز ایران اعلام می‌کنم و از این‌که همیشه ادعا داشتم هنر، زبان حقیقته اما خودم به عنوان هنرمند، یک حجاب دروغین رو در فیلم‌ها به‌سر کردم، متأسفم.»
او در ویدئوی دیگری اعلام کرد که از شاگردان مکتب عرفان کیهانی حلقه است و پیرو اطلاعیه استادش محمدعلی طاهری سلب تابعیت خود را از نظام بی منطق جمهوری اسلامی اعلام می‌کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239120
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
612
1405
7674
1221950
4955
15244
1239120

آی‌پی شما: 18.118.200.197
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403