هشدار وزارت اطلاعات و رئیسی به معترضان

اعتراض‌های گسترده پس از جان‌باختن مهسا امینی در حالی وارد هشتمین روز خود شده که تظاهرات‌های خیابانی باوجود اختلال، قطعی اینترنت، اعمال محدودیت و فیلترینگ بر شبکه‌های اینستاگرام و واتس‌اپ هم ادامه یافت.


هم‌زمان دستگاه‌های امنیتی تهدیدات خود را شدت داده و از معترضان خواستند به حضور خیابانی خود پایان دهند. در همین حال اخبار تلفات از افزایش تعداد کسانی که با شلیک گلوله کشته و جان خود را از دست داده‌اند منتشر شده است.
واکنش‌های بین‌المللی هم به جان باختن مهسا امینی ادامه دارد و رهبران کشورهای مختلف جهان از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به اقدامات خشونت‌آمیز علیه معترضان و به ویژه زنان پایان دهد.
لینکدین هم در ایران فیلتر شد
کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی از فیلتر شدن وب‌سایت لینکدین خبر می‌دهند. در روزهای اخیر شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتس‌اپ و همچنین گوگل پلی و اپ‌استور نیز فیلتر شده بود.
همچنین سایت خبری دیجیاتو که اخبار فن‌آوری و ارتباطات را منتشر می‌کند گزارش داده که از بامداد شنبه لینکدین با اختلال شدیدی روبه‌رو شده و کاربران امکان دسترسی به این وب‌سایت را ندارند.
آمار جان باختگان به روایت صدا و سیما: ۳۵ نفر
بخش خبری ساعت ۲۰:۳۰ صدا و سیما روز جمعه تعداد کسانی را که در اعتراضات اخیر جان باخته‌اند، ۳۵ نفر اعلام کرد. بر اساس این آمار غیر رسمی تعداد افراد کشته شده در ناآرامی‌های یک هفته اخیر افزایش یافته است. روز جمعه اخبار ساعت ۱۴ شبکه ض صدا و سیمای جمهوری اسلامی تعداد افراد جان باخته را ۱۷ نفر اعلام کرده بود.
هنوز مشخص نیست عدد واقعی و دقیق کسانی که در اعتراضات پس از جان باختن مهسا امینی در ایران جان خود را از دست داده‌اند چه تعداد باشد و مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی هم فعلاً در این رابطه اظهار نظری نکرده‌اند.
این آمار در حالی اعلام شده که سازمان غیردولتی حقوق بشر برای ایران تعداد کشته‌شدگان در حوادث روزهای اخیر ایران را ۵۰ نفر اعلام کرده است.
بازیگران زنی که کشف حجاب کردند، از حمایت ما محروم می‌شوند
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی می‌گوید بازیگرانی زنی که کشف حجاب کردند به این انتخاب جدید رسیده‌اند که تابع قوانین نباشند. اسماعیلی با اشاره به این‌که افراد در این انتخاب خود آزاد هستند، اضافه کرد: «اگر کسی اصرار دارد که به قانون شکنی تجاهر کند، قانون نمی‌تواند از او حمایت کند.»
در روزهای گذشته تعدادی از بازیگران زن سینما و تلویزیون ایران برای ابراز هم‌دردی با جان باختن مهسا امینی و همچنین همراهی با اعتراضات سراسری مردم، کشف حجاب کرده و تصاویری از خود بدون حجاب اسلامی منتشر کردند.
باید با آشوبگران به صورت قاطع برخورد شود
ابراهیم رئيسی پس از بازگشت از نیویورک در تماس تلفنی به خانواده رسول دوست محمدی که رسانه‌های رسمی ایران مدعی هستند در اثر حمله معترضان کشته شده، تأکید کرد که عاملان این اتفاق برخورد قاطعانه صورت خواهد گرفت.
رئيسی با «شهید» نامیدن دوست محمدی تأکید کرد دستگاه‌های مسوول باید برخوردی قاطع با معارضان امنیت و آرامش کشور و مردم داشته باشند.
رئيسی بدون این‌که اشاره‌ای به نارضایتی‌ها در سطح کشور داشته باشد همچنین اضافه کرد که باید میان اعتراض و اخلال در نظم و امنیت عمومی تفکیک قائل شد و دستگاه‌های مسوول به صورت قاطع با اقدامات آشوبگرانه و شرارات‌بار برخورد کنند.
رسانه‌های دولتی می‌گویند رسول دوست محمدی در مشهد و در حالی‌که کشته شده که با معترضانی که قصد داشتند به «خیمه امام حسین» در مشهد حمله کنند، درگیر شده است.
مردم ایران ۷۰ سال است که سرکوب می‌شوند
نوام چامسکی، متفکر شناخته‌شده جهانی در یک گفت‌وگوی ویدئویی با مردم ایران همدردی کرد و اتفاقی که برای مهسا امینی رخ داد را یک جنایت توصیف کرد.
چامسکی در این گفت‌وگو با اشاره به سرکوب‌هایی که در دهه‌های اخیر علیه مردم ایران صورت گرفت، گفت: «ایرانیان در ۷۰ سال گذشته چه در داخل و چه از خارج تحت سرکوب وحشیانه و خشونت‌های خارجی بوده و رنج‌های زیادی را متحمل شده‌اند.»
او همچنین در ادامه افزود: «در تمام این منطقه، کردها بیش از بقیه تحت تأثیر این فشار بوده‌اند. اخیراً سرکوب داخلی توسط رژیم شدت گرفته و مخالفت‌های مردمی با مداخلات سرکوبگرانه مواجه شده است.»
چامسکی همچنین با گسترش اعتراضات در مناطق مختلف ایران تأکید کرد وقت آن رسیده که مردم ایران از آزادی و عدالتی که شایسته آن هستند، بهره‌مند شوند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239143
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
635
1405
7697
1221950
4978
15244
1239143

آی‌پی شما: 3.137.181.52
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403