دست‌کم ۵۰ نفر در اعتراضات کشته شده‌اند

اعتراض‌های گسترده پس از جان‌باختن مهسا امینی در حالی وارد هفتمین روز خود شده که تظاهرات‌ خیابانی باوجود اختلال، قطعی اینترنت، اعمال محدودیت و فیلترینگ بر شبکه‌های اینستاگرام و واتس‌آپ هم ادامه یافت.


هم‌زمان سپاه پاسداران اعتراض‌ها را «توطئه دشمن» دانسته و از لزوم برخورد قوه قضائیه با «عوامل و گردانندگان» تظاهرات‌ خیابانی خبر داده است. منابع مختلف داخلی تاکنون بازداشت ده‌ها شهروند از جمله چندین فعال و خبرنگار را تأیید کرده‌اند. سازمان غیردولتی حقوق بشر ایران مستقر در نروژ از کشته شدن دست‌کم ۳۱ نفر در اعتراض‌های اخیر ایران خبر داده است.
واکنش‌های بین‌المللی به مرگ مهسا امینی همچنان ادامه دارد؛ در آخرین موارد رهبران ایالات متحده و کانادا ضمن ابراز حمایت از تظاهرات‌ مسالمت‌آمیز خواستار توقف خشونت‌‌های دولتی علیه زنان ایرانی شده‌اند. در همین حال ابراهیم رئیسی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا رفته بود، نیویورک را به‌مقصد تهران ترک کرد. تهران پیش‌تر از واکنش «مداخله‌جویانه» آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها به مرگ مهسا امینی انتقاد کرده بود.
هم‌زمان رسانه‌های داخلی ایران از «بسیح مردمی» و فراخوان برگزاری تظاهرات در حمایت از نظام هم‌زمان با برگزاری نماز جمعه خبر دادند.
برخورد خشونت‌آمیز با تظاهرکنندگان در ایران را قاطعانه محکوم می‌کنیم
کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به اعتراض‌ها در ایران گفت که پاریس «قاطعانه» برخورد خشونت‌آمیز با تظاهرکنندگان را محکوم می‌کند.
وزیر خارجه فرانسه گفت: «همه ما از مرگ مهسا امینی شوکه شدیم. مایلم قاطعانه‌ترین محکومیت‌ها علیه خشونت‌های رخ‌داده علیه تظاهرکنندگان را تکرار کنم. بار دیگر بر اهمیت حقوق زنان تأکید می‌کنم.»
در کنار زنان و مردان شجاع ایران می‌ایستیم
کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به اعتراض‌ها در ایران تأکید کرد که واشنگتن در کنار «زنان و مردان شجاع ایران» می‌ایستد.
به گفته وی معترضان در ایران به طور «مسالمت‌آمیز» تظاهرات می‌کنند تا به «حقوق اساسی» خود دست یابند.
معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزوده است: «مقامات ایران را مسوول مرگ غیرمنطقی مهسا امینی و دیگر موارد نقض حقوق بشر خواهیم دانست.»
استارلینک فعال می‌شود
ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس در واکنش به توئیت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره معافیت تحریمی اعلام شده برای خدمات‌رسانی شرکت‌های فن‌آوری به ایران نوشت: «استارلینک فعال می‌شود.»
او پیش از این از مقامات ایالات متحده خواسته بود تا زمینه معافیت تحریمی را فراهم کنند تا اسپیس ایکس بتواند هم‌زمان با قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت به آن‌ها خدمات‌رسانی کند.
انتشار تصاویر و گزارش‌هایی از تجمعات اعتراض‌آمیز در چند منطقه تهران
تصاویر و گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز در چند منطقه تهران حکایت دارد.
مناطق ستارخان، صادقیه، تهرانسر، نیاوران، تجریش، نارمک، بلوار فردوس و جنت آباد از جمله مناطقی هستند که به نظر می‌رسد معترضان در آن‌ها دست به تظاهرات زده‌اند. در تصاویر منتشرشده از این تجمعات شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و پسرش مجتبی خامنه‌ای شنیده می‌شود.
دشمنان می‌خواهند سوار موجی شده و ایجاد بلوا و اغتشاش کنند
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی پس از بازگشت به تهران در جمع گروهی از هوادارانش که به استقبال او در فرودگاه رفته بودند به اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف واکنش نشان داد.
رئیس‌جمهوری اسلامی اظهار داشت: «دشمنان می‌خواهند سوار موجی شده و ایجاد بلوا و اغتشاش کنند.»
وی افزود: «ما حرف و اعتراض را می‌شنویم اما کسی زیر بار اغتشاش نخواهد رفت.»
سخنان ابراهیم رئیسی در حالی بیان می‌شود که گزارش‌های تأییدنشده از برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز در چند شهر ایران برای چندمین روز متوالی حکایت دارد.
دست‌کم ۵۰ نفر در اعتراض‌ها کشته‌اند
سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، پایتخت نروژ روز جمعه اعلام کرد که تاکنون «دست‌کم ۵۰ نفر» در جریان اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی کشته شده‌اند.
به گفته این نهاد مدافع حقوق بشر بیشترین آمار قربانیان در سه شهر شمال ایران یعنی آمل، بابل و رضوانشهر به ثبت رسیده است.
 بنا به اعلام سازمان حقوق بشر ایران شش نفر ۳۱ شهریور در رضوان‌شهر کشته شدند.
انتشار گزارش‌هایی از برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز در تبریز، اصفهان و سنندج
برخی تصاویر و گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز در شهرهای تبریز، اصفهان و سنندج حکایت دارد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی در ایران برای هفتمین روز متوالی ادامه یافته است.
این در حالی است که با توجه به محدودیت‌های وضع‌شده در زمینه دسترسی به اینترنت اطلاع‌رسانی از وضعیت شهرهای ایران با دشواری روبه‌رو است.
ابراهیم رئیسی به ایران بازگشت
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی شامگاه جمعه پس از شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تهران بازگشت. اولین سفر او به نیویورک به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته تحت‌الشعاع موج اعتراض‌ها به بازداشت مهسا امینی و جان باختن او پس از دستگیری قرار گرفت.
زن افغان به معترضان ایران؛ «ما با شماییم، از تهران تا کابل»
ایران کاردار سوئد را احضار کرد
وزارت خارجه ایران روز جمعه در اعتراض به حمله مخالفان جمهوری اسلامی به سفارت ایران در استکهلم کاردار سوئد را احضار کرد.
احضار کاردار سوئد در غیاب سفیر این کشور در تهران صورت گرفت. گروهی از ایرانیان خارج از کشور طی روزهای گذشته تجمعاتی اعتراض‌آمیز در مقابل سفارتخانه‌های ایران در کشورهای اروپایی برگزار کردند. این تجمعات هم‌زمان با اعتراض‌ها در ایران به بازداشت مهسا امینی و جان باختن او پس از دستگیری برپا شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239117
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
609
1405
7671
1221950
4952
15244
1239117

آی‌پی شما: 18.119.131.72
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403