تظاهرات اعتراضی با سوزاندن روسری‌ها ادامه یافت

اعتراض‌ها در ایران در پی جان باختن مهسا امینی، دختر سقزی در زمان بازداشت از سوی گشت ارشاد، ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و به شهرهای بیشتری کشیده شد.

تجمع‌های گسترده‌ در شهرهای کردستان، آذربایجان غربی، کرمان‌شاه، البرز، تهران، گیلان و خراسان رضوی گزارش شده است.
سه روز پس از مرگ این دختر ۲۲ ساله معترضان عصر روز سه‌شنبه در خیابان‌ها شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و حکومت سر دادند.
برخی از زنان نیز که در این اعتراض‌ها حضور پررنگی داشتند مقابل مأموران امنیتی حجاب از سر برداشتند و در برخی معابر شهرهای مختلف روسری‌های‌شان را به آتش کشیدند.
در برخی از شهرهایی که تجمع در آن‌ها برگزار شد، پلیس با معترضان با خشونت برخورد کرد. شلیک گاز اشک‌آور، متفرق کردن معترضان با گلوله‌های ساچمه‌ای و واقعی و استفاده از باتون از جمله این برخوردها بود.
هنوز آمار رسمی از شمار قربانیان و زخمی‌های این تجمع‌های اعتراضی منتشر نشده است اما برخی از سایت‌های محلی کشته شدن دست‌کم سه نفر را اعلام کرده‌اند.
کشته شدن یک معترض ۲۳ ساله در شهر ارومیه
شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد که در ساعات پایانی روز سه شنبه، یک معترض ۲۳ ساله اهل ارومیه به نام «فرجاد درویشی» در جریان تیراندازی نیروهای ضدشورش جان باخته است.
وبسایت این شبکه می‌نویسد: «گفته می‌شود این معترض در حالی که به شدت زخمی شده بود به یکی از مراکز درمانی شهر ارومیه انتقال یافت اما به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد.»
اعتراضات در بیرجند و سبزوار
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای بیرجند و سبزوار واقع در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی است.
حمله به آمبولانس‌هایی که مشکوک به حمل بازداشت شدگان بودند
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، از درگیری‌های متعدد میان نیروهای حکومتی با معترضان در شهر رشت حکایت دارد.
به گفته کاربران، مأموران حکومتی برای انتقال دستگیر شدگان اعتراضات، از آمبولانس به جای ون و خودروهای نظامی استفاده می‌کردند و به همین دلیل در این شهر شمار قابل توجهی آمبولانس دیده می‌شد.
این گمان نیز وجود داشت که زخمی شدگان حاضر در آمبولانس‌ها نیز درنهایت از سوی مأموران حکومتی به مکانی نامعلوم منتقل می‌شوند.
به همین دلیل،  بارها معترضان به آمبولانس‌هایی که به ویژه با چراغ‌های خاموش و پنجره‌های تیره در حال حرکت بودند حمله کردند تا زخمی‌ها و بازداشت شدگان را نجات دهند.
دست‌کم ۱۳ زخمی در سنندج؛ شاهدان عینی از مرگ دو زن در جریان اعتراضات کرمان و تبریز خبر می‌دهند
در جریان تیراندازی نیروهای حکومتی به سوی مردم معترض در شهر سنندج دست‌کم ۱۳ نفر از معترضان زخمی شده‌اند.
بیش از ۲۵۰ شهروند کُرد ربوده شده‌اند
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که تنها در روز گذشته، علاوه بر کشته شدن ۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۲۰ نفر از معترضان، «بیش از ۲۵۰ شهروند کُرد» نیز «به صورت قهری» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شده‌اند.
سوزاندن روسری‌ها در ساری
در جریان اعتراضات ساری، معترضان روسری‌ها را نیز آتش زدند.
اعتراضات در ساری
در ساری معترضان عکس‌های نصب شده از روح الله خمینی و علی خامنه‌ای روی دیوار شهرداری را پاره کردند و در کنار ساختمان شهرداری، آتش روشن کرده و دست به تجمع زدند.
اعتراضات در جزیره کیش
در جزیره کیش معترضان شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و برخی از زنان نیز بدون حجاب در اعتراضات شرکت کردند.
اعتراضات گسترده در تبریز و مشهد
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از اعتراضات گستردۀ مردمی در شهرهای تبریز و مشهد حتا در ساعات پایانی روز، همچنین برگزاری تجمعات اعتراضی در جزیره کیش است.
در تبریز شعارهایی همچون «آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است» سر داده شد. برخی شاهدان نیز از کشته شدن یک دختر جوان در این شهر در جریان اعتراضات خبر می‌دهند؛ صحت این خبر هنوز تأیید نشده است.
 تظاهرات عصر سه‌شنبه در شهرهای مختلف ادامه پیدا کرد
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر ادامه تظاهرات و درگیری شهروندان معترضان با نیروهای انتظامی و امنیتی در شهرهای مختلف ایران از جمله در حومه قم، مشهد و بندر عباس است.
شماری از معترضان علیه حکومت و رهبر جمهور اسلامی شعار می‌دهند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239136
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
628
1405
7690
1221950
4971
15244
1239136

آی‌پی شما: 18.222.119.148
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403