اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی از کردستان به دیگر شهرهای ایران رسید

در سومین روز پس از جان باختن مهسا امینی تجمعات اعتراضی گسترده در بسیاری از شهرهای ایران همچنان برگزار شد.

بنا به گزارش رسانه‌های محلی دست‌کم دو نفر در جریان اعتراضات در شهر دیواندره کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی‌شده اند.
مهسا (ژینا) امینی دختر جوان ۲۲ ساله ساکن شهر سقز که برای دیدار با خویشان به تهران آمده بود، هفته گذشته از سوی گشت ارشاد بازداشت شد و سرانجام نیز در کما جان سپرد. خانواده مهسا و از قرار معلوم بسیاری از شهروندان ایران، روایت رسمی حکومت از مرگ او را نمی‌پذیرند.
گزارش‌های رسیده از داخل ایران در روز دوشنبه ۲۸ شهریور حاکی از آن بود که تجمعات اعتراضی دانشجویی در بسیاری از شهرهای استان‌های کردستان و آذربایجان غربی، همچنین در شهرهای تهران، اصفهان، رشت و مشهد برگزار شد. بسیاری از شهرهای کردستان و آذربایجان غربی نیز به دعوت احزاب مخالف کرد، صحنه اعتصاب عمومی بود.
در آخرین واکنش‌ها به این حادثه جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مرگ مهسا امینی را محکوم کرد و خواستار مجازات عاملان آن شد.
اعتراضات روز دوشنبه نیز با دخالت نیروهای پلیس و نیروهای ضدشورش حکومت سرکوب شد. نیروهای حکومتی برای متفرق کردن معترضان عمدتاً از گلوله‌های ساچمه‌ای، گاز اشک‌آور یا ماشین‌های آب پاش استفاده کردند.
هم‌زمان با برگزاری این اعتراضات و تشدید درگیری میان نیروهای امنیتی و مردم معترض، نت بلاکس نیز از قطعی اینترنت در برخی شهرهای ایران از جمله سنندج خبر داد.
آمار تلفات این درگیری‌ها هنوز روشن نیست. سازمان حقوق بشری «هه نگاو» در کنار اعلام نام برخی از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر، از کشته شدن دست‌کم دو نفر و زخمی شدن دست‌کم ۱۳ نفر تا بامداد روز دوشنبه خبر داده بود.
مهسا (ژینا) امینی عصر روز سه شنبه ۲۲ شهریور از سوی گشت ارشاد تهران بازداشت و به پلیس امنیت تهران منتقل شد. تصاویر دوربین مداربسته نشان داد که وی پس از گفت‌وگو با یکی از نیروهای حاضر در سالن بازداشتگاه وزرا روی زمین می‌افتد. وی پس از سه روز بستری بودن در بیمارستان کسری تهران روز جمعه ۲۵ شهریور جان باخت. پیکر او در زادگاهش سقز با حضور شمار زیادی از مردم معترض و خشمگین به خاک سپرده شد. بیمارستان کسری علت مرگ مهسا امینی را سکته قلبی و مغزی اعلام کرد.
اتحادیه اروپا مرگ مهسا امینی را محکوم کرد
جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا روز دوشنبه مرگ مهسا امینی را محکوم کرد و آن را واقعه‌ای «غیرقابل قبول» دانست. او از مقامات تهران خواست تا عاملان این حادثه را مجازات کنند.
پیتر استانو، سخن‌گوی بورل در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: «هفته گذشته، مهسا امینی ۲۲ ساله پس از بازداشت به دلیل نقض قوانین حجاب در ایران، بر اثر جراحات وارده در بازداشتگاه پلیس جان خود را از دست داد. این مرگ غیرقابل قبول است و مسوولین آن باید پاسخ‌گو باشند.»
وی همچنین افزود: «ضروری است که مقامات ایران اطمینان حاصل کنند که حقوق اساسی شهروندان‌شان رعایت می‌شود و کسانی که در معرض هر نوع بازداشت هستند، تحت هیچ گونه بدرفتاری قرار نمی‌گیرند.»
گزارش شاهدان عینی از وقوع درگیری‌ها در تهران، حوالی کارگر شمالی حکایت دارد.
به گفته‌ی آن‌ها در این منطقه با ماشین‌های آب‌پاش به مردم معترض حمله شده و حتا گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک شده است.
معترضان درنهایت با حضور نیروهای ضدشورش و پرتاب گاز اشک‌آور متفرق شده‌اند.
دامنه اعتراض به جان باختن مهسا امینی به مشهد کشیده شد
تصاویر و ویدوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر آن است که سدها نفر در شهر مشهد و در اعتراض به جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه ارشاد، شامگاه دوشنبه به خیابان‌های مرکزی این شهر آمده اند.
تظاهرات مشهد، در پی اعتصاب گسترده در شهرهای کردستان، آذربایجان غربی، تهران، رشت و اصفهان روی می‌دهد.
قطعی کامل اینترنت در سنندج
نت بلاکس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دسترسی به اینترنت در شهر سنندج، مرکز استان کردستان ایران کاملاً قطع شده است.
یک دختر بچه ۱۰ ساله در جریان تظاهرات بوکان با شلیک گلوله به سرش مجروح شده است
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، با انتشار ویدیویی گزارش کرد یک دختربچه ۱۰ ساله در پی اصابت گلوله به سرش به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شده است.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی از ماشین آب‌پاش برای پراکندن معترضان استفاده می‌کند.
کاهش شدید سرعت اینترنت در مرکز تهران
یک شاهد عینی از میدان انقلاب تهران گفت سرعت اینترنت در مرکز شهر به شدت پایین آمده است. به نظر می‌رسد مقام‌های امنیتی تلاش می‌کنند با اجرای پروژه موسوم به «صیانت»، بدون قطع سراسری اینترنت، انتشار اخبار و تصاویر از سوی شهروندان را دشوار کنند.
اعتراضات تهران به میدان ولیعصر رسید. یک شاهد عینی از میدان انقلاب گفت جو این منطقه بسیار متشنج است.
تازه‌ترین ویدئوها از ایران نشان می‌دهند که معترضان به مرگ مهسا امینی در مرکز تهران شعارهای ضدحکومتی می‌دهند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239094
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
586
1405
7648
1221950
4929
15244
1239094

آی‌پی شما: 3.135.200.211
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403