ابراهیم رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی که برای شرکت در در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کرده است، ظهر دوشنبه به وقت محلی وارد نیویورک شد.


این نخستین حضور رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل است. او سال گذشته در نخستین سال ریاست جمهوری خود به صورت ویدئو کنفرانس در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.
بر اساس اعلام خبرگزاری ایرنا، رئیسی پیش از سفر به نیویورک با رهبر جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده است. رئیس جمهور اسلامی پیش از سفر به آمریکا، سفری سه روزه به ازبکستان داشت و در اجلاس سازمان هم‌کاری‌های شانگهای شرکت کرد.
نخستین سفر رئیسی به نیویورک ۳ روز پس از جان‌باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که پس از بازداشت توسط گشت ارشاد نیروی انتظامی به «کما» رفته بود، انجام می‌شود.
رئیس جمهور اسلامی همچنین زمانی وارد نیویورک می‌شود که برخی از فعالان سیاسی خواستار طرح موضوع اعدام‌های تابستان ۶۷ در جریان سفر رئیسی و تعقیب قضایی او شده‌اند.
رئیسی با حکم آیت‌الله خمینی، رهبر وقت، عضو هیأتی قضایی موسوم به «هیأت مرگ» بود که برای رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی در تابستان ۱۳۶۷ تشکیل شد. بنا به گزارش‌ها، چندین هزار نفر از این زندانیان پس از محاکمات کوتاه، اعدام شدند.
رئیسی صبح دوشنبه با بدرقه رسمی محسن قمی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، محمد مخبر، معاون اول رییس جمهوری و جمعی از وزرا و اعضای هیأت دولت عازم نیویورک شد.
من هیچگونه برنامه‌ای برای ملاقات با بایدن ندارم
رئیس جمهور اسلامی پیش از ترک تهران گفت: «هیچ زمینه‌ای برای مذاکره یا ملاقات با آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی نشده و هیچ دیداری با آن‌ها نداریم.»
رئیسی همچنین در آستانه سفر خود به نیویورک در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» درباره احتمال ملاقات با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت: «من هیچگونه برنامه‌ای برای ملاقات با ایشان ندارم و همچنان که در قبل هم اشاره کردم نه ملاقات و نه مذاکره را مفید فایده نمی‌بینم.»
او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد چها زندانی آمریکایی در ایران، گفت که پیوند زدن آزادی زندانیان آمریکایی در ایران با برجام کار «درستی» نیست.
رئیس جمهور اسلامی با بیان این‌که «ایرانی‌های بیگناهی در زندان‌های آمریکا هستند که تنها جرم آن‌ها دور زدن تحریم‌ها بوده است»، گفت: «بارها به آمریکایی‌ها اعلام شده که این موضوعات می‌تواند با دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران مورد گفت‌وگو قرار بگیرد اما آمریکایی‌ها باز هم با این موضوع سیاسی برخورد می‌کنند و آزادی زندانیان را به برجام پیوند می‌زنند، درحالی که این موضوع می‌تواند به عنوان یک مسأله مستقل انسان‌دوستانه بین دو کشور حل شود.»
بنا به گزارش رسانه‌ها، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور و علی باقری، گفت‌وگو کننده ارشد تهران در هیأت همراه رئیسی در سفر به نیویورک حضور دارند.
با وجود این ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت خارجه در مورد حضور باقری در هیأت همراه رئیسی در سفر به نیویورک گفت که «برنامه مشخصی برای مذاکره در خصوص رفع تحریم‌ها تعریف نشده است.»
اما محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «با توجه به این که دکتر علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران قرار است همراه رییس جمهور باشد، فرصت خوبی برای تروئیکای اروپا/ اتحادیه اروپا خواهد بود تا آمریکا را ترغیب کنند تا به گونه‌ای هدفمند،‌ معدود مسائل باقی‌مانده را حل‌وفصل کند.»
در حال حاضر مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا با هدف احیای برجام به گفته جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بن‌بست رسیده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239112
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
604
1405
7666
1221950
4947
15244
1239112

آی‌پی شما: 3.15.235.104
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403