گسترده‌تر شدن اعتراض‌ها در شهرهای ایران در پی مرگ مهسا امینی

اعتراض‌ها در ایران در پی جان باختن مهسا امینی، دختر سقزی در زمان بازداشت از سوی گشت ارشاد، ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و به شهرهای بیشتری کشیده شد.

تجمع‌های گسترده‌ در شهرهای کردستان، آذربایجان غربی، کرمان‌شاه، البرز، تهران، گیلان و خراسان رضوی گزارش شده است.
سه روز پس از مرگ این دختر ۲۲ ساله معترضان در خیابان‌ها شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و حکومت سر دادند.
برخی از زنان نیز که در این اعتراض‌ها حضور پررنگی داشتند مقابل مأموران امنیتی حجاب از سر برداشتند.
در برخی از شهرهایی که تجمع در آن‌ها برگزار شد، پلیس با معترضان با خشونت برخورد کرد. شلیک گاز اشک‌آور، متفرق کردن معترضان با گلوله‌های ساچمه‌ای و واقعی و استفاده از باتون از جمله این برخوردها بود.
هنوز آمار رسمی از شمار قربانیان و زخمی‌های این تجمع‌های اعتراضی منتشر نشده است اما برخی از سایت‌های محلی کشته شدن دست‌کم دو نفر را در «دیواندره» اعلام کرده‌اند.
صدور حکم زندان برای دختری به‌دلیل موضوع حجاب
هم‌زمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها به نحوه رفتار گشت‌های ارشاد و برخورد با زنان در پی مرگ مهسا امینی در زمان بازداشت، حکم زندان برای ملیکا قراگوزلو با اتهامی مربوط به حجاب صادر شد.
محمد علی کامفیروزی، وکیل دادگستری در توییتی نوشت: «موکلم ملیکا قراگوزلو (که دو ماه پیش ویدئویی چند ثانیه‌ای بدون روسری در صفحه مجازی شخصی‌اش منتشر کرده بود) با رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل سه سال و هشت ماه حبس و دو سال منع عضویت در گروه و دستجات سیاسی و اجتماعی حتا در شبکه‌های اجتماعی و خروج از کشور محکوم شد.
وی افزود: «قاضی افشاری موکلم را به دلیل ارتکاب جرم اجتماع و تبانی علیه امنیت به سه سال و هشت ماه حبس، بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام به هشت ماه حبس و بابت ترغیب به اعمال منافی عفت به هشت میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده است.»
ملیکا قراگوزلو ۲۲ ساله، به تازگی پس از ۴۰ روز بازداشت آزاد شده بود.
کامفیروزی افزود: «ملیکا قراگوزلو دانشجوی ۲۲ ساله کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی و خبرنگار چند رسانه است و دارای سوابق متعدد پزشکی است که به‌رغم ارائه چندین باره مستندات آن‌ها در پرونده و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر این‌که باید تحت نظر روان‌پزشک متخصص باشد، در صدور رای هیچ توجهی به آن نشده است.»
به مأموران گشت ارشاد آموزش داده می‌شود

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «به مأموران و آقا در پلیس امنیت اجتماعی اخلاقی در ارتباط با انجام مأموریت‌شان، قوانین جاری و همچنین در رابطه با برخورد مناسب و ... آموزش داده می‌شود.»
۲۲ نفر در رشت بازداشت شدند
حسین حسن پور، جانشین فرمانده انتظامی گیلان گفت که ۲۲ نفر در رشت بازداشت شدند.
وی افراد بازداشت شده را از عاملان «اغتشاش، تحریک، تعرض به شهروندان، تخریب اموال عمومی و ایراد خسارت به واحدهای صنفی در شهر رشت» توصیف کرد.
تجمعی در رشت در اعتراض به جان باختن مهسا امینی در زمان بازداشت برگزار شد.
این مقام نظامی افزود: «این افراد با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.»
وی تأکید کرد که برای برگزاری هر تجمعی نیاز به مجوز وجود دارد.
سه ساعت و نیم اینترنت قطع بود
نت بلاکس، نهاد ناظر بر وضعیت اینترنت جهانی اعلام کرد که روز گذشته در شهرهای کردنشین ایران تقریباً سه ساعت و نیم دسترسی به اینترنت قطع بود.
این نهاد گفت که طبق داده‌های آن‌ها از شامگاه دوشنبه ۱۹ سپتامبر اینترنت جهانی در بخش‌هایی از استان کردستان در غرب ایران به‌صورت کلی قطع بود.
این نهاد تأیید کرد که قطعی جزیی در اینترنت تهران نیز مشاهده شده است.
اینستاگرام حساب کاربری مهسا امینی را تغییر داد
اینستاگرام حساب کاربری مهسا امینی را در این شبکه اجتماعی به حالت یادبود یا remembering  درآورد. این در حالی است که از روزهای گذشته حساب‌های جعلی با نام مهسا امینی در اینستاگرام رو به افزایش بوده است.
این قابلیت اینستاگرام نشان دهنده این است که صاحب پیج از دنیا رفته است و باعث می‌شود که دسترسی به ویرایش و تغییر پست و استورها قطع شود. حساب کاربری مهسا امینی خصوصی (پرایوت) بوده است.
دست‌کم سه نفر کشته شده‌اند
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در گزارشی اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های روز دوشنبه ۲۸ شهریور دست‌کم ۳ شهروند کشته و در شهرهای کردنشین بیش از ۲۵۰ نفر بازداشت شده‌اند. این نهاد شمار زخمی‌ها را نیز ۲۲۱ نفر اعلام کرده است. این نهاد اعتراض‌های شهرهای کردنشین را رصد می‌کند و شامل دیگر شهرها نشده است.
تجمع تهران کار مردم عادی نبود
محسن منصوری، استاندار تهران مدعی شد که اعتراض‌های تهران کار مردم عادی نبود.
وی در توییتی نوشت: ««عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمعات امشب تهران کاملاً سازماندهی شده، آموزش دیده و با برنامه به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند. آتش‌زدن پرچم، ریختن گازوییل در معابر، پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن موتور و سطل زباله، تخریب اموال عمومی و ... کار مردم عادی نیست.»
دولت ایران به سخنان معترضان گوش دهد
ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی گفت: «زنان ایرانی نباید به‌خاطر پوششان بازداشت شوند چه برسد به ضرب و جرح وحشیانه. دولت ایران باید به سخنان معترضان به مرگ بی رحمانه مهسا امینی گوش دهد نه این‌که به آن‌ها شلیک کند.»
«درخواست معافیت تحریمی را ارائه می‌کنیم»
ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که اسپیس ایکس قصد دارد از دولت آمریکا معافیت از تحریم‌ها علیه ایران را درخواست کند تا از طریق ماهواره‌های استارلینک خدمات اتصال اینترنتی ارائه شود.
ماسک در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت: «استارلینک برای معافیت‌های تحریمی علیه ایران درخواست خواهد داد تا بتواند خدمات خود را در آنجا ارائه دهد.
ایلان ماسک پیش از این گفته بود که استارلینک اکنون در تمام قاره‌ها از جمله قطب جنوب در دسترس است زیرا این شرکت قصد دارد تا ۴۲ هزار ماهواره را برای برقراری ارتباط پرسرعت به فضا پرتاب کند.
پروژه استارلینک که در پایان سال ۲۰۲۰ اجرایی شد دسترسی به اینترنت را به‌ویژه در مناطقی که شبکه‌های ثابت و تلفن همراه ضعیفی دارند ارائه می‌کند. با این حال برای دسترسی به این شبکه باید مجهز به آنتن و مودم و اشتراک بود.
این سرویس پس از ارائه آنتن و مودم به ارتش اوکراین برای بهبود قابلیت‌های ارتباطی خود در جنگ علیه روسیه مورد توجه قرار گرفت.
اسپیس ایکس از سال ۲۰۱۹ حدود ۳ هزار ماهواره استارلینک را مستقر کرده است و استقرار ماهواره‌های بیشتر به طور مرتب انجام می‌شود.
مجلس موضوع مهسا امینی را تا اصلاح شیوه اجرای گشت ارشاد دنبال می‌کند
محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه این نهاد گفت که کمیسیون امور داخلی، فرآیندها و شیوه اجرا در گشت‌های امنیت اخلاقی از سوی فرماندهی کل انتظامی را بررسی می‌کند تا برای رفع‌ اشکالات موجود در آن اقدام شود.
به آزار و اذیت زنان پایان دهید
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی نوشت که مهسا امینی باید امروز زنده می‌بود. وی افزود: «مردم ایالات متحده و ایران عزادار او هستند.»
وی از دولت تهران خواست که «به آزار و اذیت سیستماتیک زنان پایان دهد و اجازه اعتراض مسالمت آمیز به آن‌ها داده شود.»
وی در پایان توییت خود نام مهسا امینی را به فارسی هشتگ کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239108
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
600
1405
7662
1221950
4943
15244
1239108

آی‌پی شما: 18.224.63.87
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403