براندازان و اصول‌گرایان میرحسین موسوی را متهم کردند

نوشتار جدید ميرحسين موسوی که بیش از یک دهه است در حبس خانگی قرار دارد درباره احتمال «موروثی» شدن رهبری در ایران، سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای تهران با واکنش‌های اولیه متفاوتی روبه‌رو شده است.


رسانه‌های حکومتی که از موسوی به عنوان «یکی از سران فتنه» نام می‌برند، بیشتر به بخش‌هایی از نوشته او پرداختند که درباره سیاست منطقه‌ای تهران و سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ ایران است.
دفاع رئیسی از سیاست منطقه‌ای ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بدون نام بردن از موسوی با دفاع از سیاست منطقه‌ای تهران، گفت: «شهدای مدافع حرم، پاسداران حریم اسلام هستند که در مظلومیت، جانانه از ارزش‌ها دفاع کردند و به شهادت رسیدند.»
مسوولان دولتی از عنوان «مدافعان حرم» برای نیروهایی استفاده می‌کنند که از طرف این کشور به سوریه اعزام شده‌اند.
موسوی در نوشته جدید خود سیاست‌های منطقه‌ای ایران را «کجروی» توصیف کرده است و با انتقاد از سیاست‌های ایران در سوریه، شرایط این کشور را «غم‌نامه‌ای» خوانده بود که ادامه دارد.
او در ادامه نوشته بود: «دفاع از حرم که به معنای حراست از قلب مومن در مقابل کم‌ترین گرایش به ستمگران است، به خون ریختن در سرزمین‌های بیگانه برای تحکیم پایه‌های رژیمی کودک‌کش اطلاق می‌شود.»
اما رئیسی با تجلیل از شهید قاسم سلیمانی و حسین همدانی، گفت: «شهدای مدافع حرم علاوه بر پاسداری از حریم اهل بیت (ع)، از امنیت و اقتدار کشور نیز دفاع کردند و همه کسانی که دلسوز ایران و اسلام‌اند، قدردان این مجاهدت‌ها هستند.»
بنا به گزارش‌ها، حسین همدانی، یکی از فرماندهان ارشد سپاه که در سوریه شهید شد، نقش مهمی در سرکوب معترضان در سال ۱۳۸۸ داشته است.
از همین رو موسوی در تحلیل آنچه که در اعتراضات سال ۱۳۸۸ در ایران رخ داد، به «استخدام اوباش بد‌سیرت برای قمه‌کش کردن جوانان مردم که بصیرت نام گرفت» اشاره کرده و نوشته بود: «سزای آن سردار بی‌افتخاری که به این جنایت اعتراف و مباهات کرد چه بود، جز آن‌که جانش در غربت به قربانی مستبدی دیگر تلف شود.»
از همین رو رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و رهبری درنخستین واکنش به متن موسوی، او را به «حمایت از داعش و اسرائیل» و «توهین به رهبری و شهدای مقاومت اسلامی» متهم کردند.
پخش مستند «مزد اخلاص»
صدا و سیما هم اعلام کرد که مستند «مزد اخلاص» را که روایت حضور علی خامنه‌ای در منزل حسین همدانی پس از شهادت او است، پخش می‌کند.
روزنامه کیهان به مدیر مسوولی حسین شریعتمداری که منصوب رهبری است، در انتقاد از موسوی نوشت: «میرحسین موسوی در حالی، ادبیات ناجوان‌مردانه‌ای را درباره شهید همدانی به‌کار می‌برد که این شهید بزرگوار آخرین سال‌های حیات خود را صرف مبارزه با داعش کرده بود و در این راه به شهادت رسید.»
خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران هم در واکنش به این بخش از نوشته موسوی، آن را «رکیک‌ترین» بخش آن توصیف کرد.
واکنش عبدالله گنجی از روزنامه‌نگاران نزدیک به حکومت
کیهان هم با «وقیحانه» دانستن متن موسوی نوشت که سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی موساد و سیا در تهیه نسخه «دیکته‌شده» برای او مشارکت داشته‌اند.
اما عبدالله گنجی از روزنامه‌نگاران نزدیک به حکومت در یادداشتی نوشت: «مشکل اصلی موسوی وابستگی به دشمن نیست، مشکل بسیاری دیگری نیز هست. اسلام روشن‌فکری وقتی با کم ظرفیتی عجین شد همین خواهد شد و اگر با قدگیری ممزوج شود مانند بنزینی است که ظرف خود را منفجر می‌کند.»
خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران هم نوشته موسوی را یک «بیانیه تروریستی» دانست و از سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان خواست تا نسبت به آن واکنش نشان دهند.
تسنیم تأکید کرده است که «عدم مرزبندی امثال خاتمی با این بیانیه به‌معنای عدم مرزبندی لازم با چنین متنی تلقی خواهد شد.»
اما روزنامه دولتی ایران در کنار حمله شدید به مواضع موسوی در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای تهران، به موضوع احتمال «موروثی» شدن رهبری در ایران که توسط او مطرح شده هم پاسخ داد.
روزنامه منتسب به دولت ایران با «ساده‌لوح» توصیف کردن موسوی، نوشت: «طرح ادعاهایی مانند جانشینی موروثی، اکنون آنقدر مضحک است که حتا دیگر سلطنت طلب‌ها و منافقین هم دریافته‌اند که نمی‌توانند با چنین القائاتی ذهن جامعه ایرانی را نسبت به واقعیت منحرف سازند.»
موسوی در بخش پایانی نوشته خود با هشدار درباره احتمال «موروثی» شدن رهبری در ایران پرسیده بود: «اگر به راستی در پی آن نیستند چرا یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟»
روزنامه ایران اگرچه با وجود سکوت نسبی رسانه‌های حکومتی در مورد موضوع «موروثی شدن رهبری»، ترجیح داده که به این موضوع بپردازد اما فقط به این جمله اکتفا کرده است که اگر بنا باشد چنین ادعاهای «سست و بی پایه‌ای» مدام مورد تکذیب قرار گیرند باید یک وزارت تکذیبیه تشکیل داد.
عبدالله گنجی هم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است که «مدعای موروثی کردن رهبری از سوی موسوی بدون سند، برهان و حجت، دوقلوی همان اتهام تقلب است این دو یک سرمنشأ دارد.»
توئیت علی مطهری، نماینده پیشین مجلس
در برخی از محافل سیاسی از مجتبا خامنه‌ای، یکی از فرزندان علی خامنه‌ای رهبر ۸۲ ساله جمهوری اسلامی، به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی رهبری آینده کشور نام برده می‌شود.
واکنش به نوشته جدید موسوی که پیش‌گفتار ترجمه عربی بیانیه‌های او در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ است تنها به رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای طرفدار حکومت ایران محدود نشد.
علی مطهری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فرزند مرتضا مطهری از اعضای شورای انقلاب به هنگام انقلاب ۵۷ در حساب کاربری خود در توئیتر اگرچه هیچ اشاره‌ای به موسوی نکرده است اما نوشت: «قیام امام حسین علیه‌السلام یک قیام محاسبه‌شده بود. امام در ده سال از دوره خلافت معاویه قیام نکرد، بلکه زمانی‌ که خلافت، موروثی و تبدیل به سلطنت شد و یک فرد بسیار فاسد خلیفه مسلمین شد قیام فرمود.»
انتقاد براندازان از حمایت دوباره میرحسین موسوی از انقلاب و آیت الله خمینی
در هر حال طرفداران موسوی از نوشته جدید او به عنوان «صریح‌ترین» موضع نام می‌برند که او از درون حصر خانگی نوشته است.
اما طرفداران نظام شاهنشاهی پهلوی، طرفداران سازمان مجاهدین خلق و دیگر مخالفان حکومت که خود را برانداز معرفی می‌کنند به شدت به موسوی به دلیل «حمایتش» از انقلاب اسلامی ایران و آیت الله خمینی حمله کردند.
موسوی در متن خود نوشته بود: «آن جان بیدار (آیت‌الله خمینی) اگر امروز حضور داشت چه واکنشی نشان می‌داد؟»
سایت سازمان مجاهدین خلق از موسوی به عنوان «نخست وزیر خمینی» یاد کرد که «به دوران پس از مرگ ولی‌فقیه ۸۳ ساله ارتجاع نظر دارد.»
البته افرادی هم بودند که با تمجید از «پایداری» موسوی در سال‌های گذشته، نقدهایی را به مواضع و عمل‌کرد او وارد کردند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238463
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1360
704
7017
1221950
4298
15244
1238463

آی‌پی شما: 3.138.125.2
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403