فقط آیت‌الله با شما موافق است

مایک پمپئو در واکنش به ادعای جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده مبنی بر افزایش ثبات و امنیت خاورمیانه نسبت به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آن را یک «شوخی» توصیف کرد که به زعم او تنها با برداشت ایران از تحولات خاورمیانه هم‌خوانی دارد.


وزیر خارجه پیشین ایالات متحده روز یک‌شنبه در پیامی توییتری نوشت: «جوبایدن نوشته که خاورمیانه در دوره زمامداری من و نسبت به ۱۸ ماه پیش از آن، باثبات‌تر و امن‌تر شده است.»
اشاره پمپئو به یادداشت رئیس جمهوری آمریکا در روزنامه واشنگتن‌ پست بود که در آن بایدن با یادآوری مواردی همچون کاهش درگیری گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران در عراق و بدل شدن این کشور به میانجی گفت‌وگوهای ایران و عربستان، از افزایش هم‌گرایی و همکاری میان کشورهای منطقه خاورمیانه طی ۱۸ ماهی که از روی کار آمدن دولت او در آمریکا می‌گذرد، نوشته بود.
اما وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ در ادامه توییت انتقادی خود خطاب به رئیس جمهور دموکرات آمریکا نوشت: «راستی‌آزمایی: حتماً شوخی کرده‌اید، وگرنه حتا اگر حرف من را قبول نمی‌کنید، کافیست که از جنرال مک‌کنزی [فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا (سنتکام)] یا هر اسرائیلی، اماراتی، افغان یا شهروند سعودی سوال کنید. فقط آیت‌الله [خامنه‌ای با نظر شما] موافق است. [این طرز تلقی] برای آمریکایی‌ها خطرناک است.»
واکنش پمپئو نسبت به نوشته اخیر رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی است که او خود را برای سفر به کشورهای منطقه خاورمیانه و دیدار ویژه از اسرائیل و عربستان سعودی آماده می‌کند. در همین حال یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل روز یک‌شنبه اعلام کرد که تقویت همکاری بین اسرائیل و ایالات متحده علیه ایران، محور اصلی مذاکرات دوجانبه در جریان سفر روز چهارشنبه جو بایدن به تل‌آویو خواهد بود.
اسرائیل پیش‌تر از ایجاد یک ائتلاف دفاع هوایی منطقه‌ای علیه ایران خبر داده بود که تحت حمایت ایالات متحده قرار دارد؛ طرحی که سپس یک مقام‌ کاخ سفید آن را تأیید کرد.
پادشاه اردن نیز اخیراً و پس از دیدار با رهبران امارات و عربستان، پیشنهاد راه‌اندازی «ناتوی خاورمیانه» را مطرح کرده بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238453
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1350
704
7007
1221950
4288
15244
1238453

آی‌پی شما: 3.145.12.242
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403