ایران مراکز دیپلماتیک خود را در افغانستان تعطیل کرد

وزارت امور خارجه، کاردار سفارت افغانستان در تهران را در واکنش به تجمعات گروهی از مردم این کشور در مقابل اماکن دیپلمکاتیک ایران در کابل و هرات، احضار کرد.


رسول موسوی، مدیر کل آسیای مرکزی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین با اعلام این مطلب تأکید کرد که این احضار در خصوص ارائه توضیحات و اعتراض تهران درباره سنگ‌پراکنی‌های پراکنده به سرکنسولگری ایران در هرات و همچنین حملات به سفارت جمهوری اسلامی در کابل صورت گرفتنه است.
موسوی همچنین تأکید کرده تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی جمهوری اسلامی در افغانستان فعالیت خود را متوقف می‌کند و تا زمانی که وزارت امور خارجه افغانستان که (البته تحت نظارت نیروهای طالبان قرار دارد)، اقدامات لازم برای برقراری امنیت در این مراکز را صورت ندهد این تعطیلی ادامه خواهد داشت.
سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود نسبت به برگزاری تجمعات در مقابل سفارت ایران در کابل و کنسولگری در هرات ابراز نارضایتی کرده و آن‌را «سنگ‌پراکنی‌های پراکنده» نامیده بود. این در حالی‌ست که خبرگزاری فارس به نقل از منابع آگاه از هرات حمله به کنسولگری ایران و سنگ‌پراکنی به آن‌را گسترده و سازمان‌دهی شده نامید. این خبرگزاری می‌گوید افراد با به همراه داشتن کیسه‌های سنگ در مقابل نمایندگی ایران حضور پیدا کرده و اقدام به سنگ‌پراکنی به سمت ساختمان و پنجره‌های کنسولگری جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند.
در همین راستا، نعیم الحق حقانی، رئيس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان روز سه‌شنبه نسبت به این حملات واکنش نشان داد و آن‌را اقدامی خودسرانه نامید. حقانی همچنین در ادامه گفت: «تعدادی از افراد به صورت خودسرانه در مقابل کنسولگری ایران تظاهراتی برگزار کرده بودند که این اقدامات با دخالت نیروهای امنیتی طالبان پایان یافته است.» او همچنین تأکید کرده که در حال حاضر امنیت در این مکان دیپلماتیک برقرار شده است.
این حملات به دنبال انتشار تصاویری در ایران که از برخوردهای نامناسب با پناه‌جویان افغان حکایت دارد، صورت گرفته است. ایران همواره تأکید کرده که نمی‌تواند بیش از این پذیرای استمرار موج پناهجویان افغان باشد و هیئت حاکمه طالبان باید اقداماتی جدی برای کنترل این روند در دستور کار خود قرار دهد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241307
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
649
1176
1825
1231446
7142
15244
1241307

آی‌پی شما: 3.129.70.157
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403