بحران در دولت ائتلافی اسرائیل

آیا راه برای بازگشت نتانیاهو به قدرت هموار می‌شود؟

بحران سیاسی در اسرائیل که پس از کناره‌گیری ناگهانی یک عضو حزب نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور از دولت رخ داده است، می‌تواند راه را برای بازگشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین به قدرت هموار کند.


دولت نفتالی بنت سال گذشته و در پی چهار انتخابات پارلمانی پی در پی توانست با کسب حمایت ۶۱ نماینده از ۱۲۰ نماینده عضو مجلس اسرائیل، قدرت را در دست گیرد. حزب لیکود به رهبری نتانیاهو پیش از این برای بیش از یک دهه قدرت را در دست داشت.
اینک دولت ائتلافی اسرائیل در کم‌تر از یک سال، با کناره‌گیری ایدیت سیلمان، عضو حزب «یامینا» به رهبری بنت و از اعضای ارشد ائتلاف در مجلس این کشور در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.
با این حال این کناره‌گیری به معنای شکست ائتلاف بنت، نخست وزیر کنونی اسرائیل نخواهد بود، زیرا این ائتلاف می‌تواند با ۶۰ کرسی در مجلس هم به حیات خود ادامه دهد اما برای تصویب قوانین جدید با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.
ایدیت سیلمان روز چهارشنبه ۶ آوریل در بیانیه‌ای با اعلام این‌که توان تحمل وضع موجود و ائتلاف با احزاب چپ در دولت را از دست داده است، از ضرورت تشکیل دولتی با احزاب «راستگرا» سخن گفت.
برخی رسانه‌های اسرائیل پس از اعلام خبر کناره‌گیری سیلمان از ائتلاف در مجلس این کشور، از گفت‌وگو و توافق حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با ایدیت سیلمان در روزهای گذشته خبر دادند.
این منابع خبری اعلام کردند که حزب لیکود به سیلمان قول داده است تا عضویت او را در حزب لیکود بپذیرد و در صورت تشکیل دولت جدید به رهبری این حزب، وزیر بهداشت شود.
به خانه‌ات خوش آمدی
نتانیاهو هم پس از کناره‌گیری سیلمان از ائتلاف حاکم، خطاب به او گفت: «به خانه‌ات خوش آمدی.»
او همچنین از سایر نمایندگان عضو ائتلاف که دولت را در دست دارد، خواست تا آن‌ها نیز از این ائتلاف کناره‌گیری کنند، خواسته‌ای که بار دیگر در تجمع هواداران نتانیاهو مطرح شد.
حامیان نتانیاهو در پی تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل، با برگزاری تجمعی خواستار استعفای بنت از مقام نخست وزیری شدند.
بنیامین نتانیاهو هم که در این تجمع حاضر شده بود با تأکید بر ضرورت تشکیل «دولت راستگرا» در اسرائیل، از دولت نفتالی بنت به عنوان یک «دولت ضعیف» یاد کرد که به هویت ملی اسرائیل لطمه زده است.
سیلمان در بیانیه خود اعلام کرده که اختلافات اعتقادی- دینی‌اش با حزب چپ «مرتص»، دلیل تصمیمش بوده است. حزب چپ مرتص یکی از احزاب عضو ائتلافی است که دولت را در دست دارد.
خبرها از اسرائیل حکایت از آن دارد که بنت، رهبر دولت ائتلافی و یائیر لاپید، شریک اصلی او در این دولت به تکاپو افتاده‌اند تا مانع خروج دیگر اعضای این ائتلاف شوند. آن‌ها که از اقدام سیلمان غافلگیر شده‌اند، با برگزاری یک نشست اضطراری به بررسی این موضوع پرداختند.
پس از جابه‌جایی قدرت در اسرائیل در سال گذشته، احزاب راست و مذهبی تلاش‌های خود را برای بازگشت نتانیاهو به دولت آغاز کردند، تلاش‌هایی که با محاکمه نتانیاهو به اتهام «فساد و سوء‌استفاده از قدرت» همراه شد.
در هر حال با اعلام کناره‌گیری سیلمان از دولت ائتلافی، سناریوهای متعددی از جمله «سقوط دولت بنت و برگزاری انتخابات زودهنگام» و «سقوط کابینه بنت و تشکیل دولت راستگرا» در کنار سناریوی «ابقای کابینه بنت» مطرح شده‌اند.
البته دولت بنت در صورتی می‌تواند به ادامه حیات خود امیدوار باشد که دیگر عضوی از ائتلاف خارج نشود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240941
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
283
1176
1459
1231446
6776
15244
1240941

آی‌پی شما: 3.138.105.124
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403