عضویت روسیه در شورای حقوق بشر تعلیق شد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از اعضای این سازمان خواست که سلاح‌های بیشتری را برای اوکراین تهیه کنند و تنها به ارسال سلاح‌های دفاعی اکتفا نکنند.


در حالی که وزرای دفاع ناتو روز پنجشنبه در بروکسل گرد هم آمده‌اند، استولتنبرگ گفت: «من از متحدان ناتو خواسته‌ام که هم تسلیحات سبک و هم سلاح‌های سنگین بیشتری در اختیار اوکراین بگذارند.»
دبیر کل ناتو تاکید کرد که برای ما مهم است که وارد یک جنگ گسترده تر با روسیه نشویم و در عین حال از سرایت این جنگ به خارج از اوکراین جلوگیری کنیم.
در همین حال، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین که در بروکسل حضور دارد، گفت: «ما بلدیم بجنگیم. ما می‌دانیم که چگونه برنده شویم. اما بدون تدارکات پایدار و کافی مورد درخواست اوکراین، این پیروزی‌ها با فداکاری‌های عظیم همراه خواهد بود.» او افزود: «هر چه سلاح‌های بیشتری زودتر به اوکراین برسند، جان انسان‌های بیشتری نجات خواهند یافت.»
پوشش زنده آخرین تحولات حمله نظامی روسیه به اوکراین در روز پنجشنبه هفتم آوریل (۱۸فروردین) را در این صفحه دنبال کنید.
08:53 PM
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز جمعه به کی‌یف سفر می‌کند
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که روز جمعه برای ابراز «حمایت خلل ناپذیر» بروکسل از اوکراین به کی‌یف، پایتخت این کشور سفر خواهد کرد.
رئیس پارلمان اروپا پیش از این ضمن سفر به اوکراین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرده بود.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این نهاد رای داد
مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این نهاد رای داد.
از ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل ۹۳ کشور با تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این نهاد رای موافق دادند. در مقابل ۲۴ کشور با تعلیق روسیه مخالفت کردند. ۵۸ کشور نیز رای ممتنع دادند.
چین، ایران، قزاقستان، بلاروس، سوریه و کوبا از جمله کشورهایی هستند که با تعلیق عضویت روسیه مخالفت کردند.
07:23 PM
رئیس دوره ای گروه ۲۰ خواستار تحقیقات مستقل درباره اتفاقات بوچا شد
اندونزی که ریاست دوره ای گروه ۲۰ را برعهده دارد بدون متهم کردن مسکو، خواستار انجام تحقیقات مستقل و مشخص شدن حقایق بوچا شد.
سخنگوی وزارت خارجه اندونزی با اشاره به اطلاعات متنوع منتشر شده در این خصوص، خواستار روشن شدن ماجرا توسط یک گروه تحقیقاتی مستقل شد.
قرار است نشست گروه بیست امسال به میزبانی اندونزی برگزار شود و گفته شده بود که پوتین مایل است شخصا در این نشست شرکت کند.
07:04 PM
وزیر خارجه اوکراین: هم اکنون به یاری ناتو نیازمندیم، فردا دیر است
وزیر خارجه اوکراین روز پنجشنبه در حاشیه جلسه پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل گفت ما «هم اکنون» به تسلیحات کشورهای عضو ناتو نیازمندیم، بعدا «خیلی دیر خواهد شد».
دیمیترو کولبا پس از دیدار با همتایان خود در نشست ناتو خواستار تسلیحات بیشتر از جمله دریافت هواپیما، موشک‌های زمینی، خودروهای زرهی، و سامانه‌های دفاع هوایی شد.
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در حاشیه این نشست گفت: «درخواست من از متحدان این است که از طریق فراهم‌کردن سامانه‌های مختلف از جمله سلاح‌های سبک و سنگین‌تر، از اوکراین حمایت بیشتری کنند. اوکراین در حال دفاع از خود است و تمایز قائل‌شدن بین تسلیحات دفاعی و تهاجمی معنایی ندارد. اوکراین عضو ناتو نیست، اما هیچ چیز مانع از ارائه کمک ۳۰ کشور عضو به اوکراین نمی شود.
کی‌یف خواستار «کاهش میزان خصومت» مسکو شد
پس از اینکه روسیه روز پنجشنبه اوکراین را به عقب‌نشینی از پیشنهادات ارائه شده در مذاکرات استانبول متهم کرد، کی‌یف از مسکو خواسته تا از میزان خصومت خود در مذاکرات بکاهد.
میهاهیلو پودولیاک، یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی و عضو تیم مذاکره کننده اوکراین در یک پست توئیتری گفت:«اگر مسکو می‌خواهد نشان دهد که برای گفتگو آماده است، باید سطح خصومت خود را کاهش دهد.»
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: «بار دیگر این ناتوانی در دستیابی به توافق از طریق مذاکره نشان دهنده نیات واقعی کی‌یف است. اوکراینی‌ها روز گذشته پیش‌نویس یک توافقنامه جدید را  ارائه کرده‌اند که با پیش‌نویسی که در استانبول پیشنهاد داده بودند، متفاوت است.»

مسکو می‌گوید هیات اوکراینی در مذاکرات، طرحی را مطرح کرده بودند ولی اکنون مشخص است که در حال عدول از بندهای خیلی مهم آن در جریان مذاکرات ۲۹ مارس استانبول هستند.
آقای لاوروف تصریح کرد که پیشنهاد اوکراین، بحث درباره کریمه و دونباس در نشست بین ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی رؤسای جمهور روسیه و اوکراین است که از نظر مسکو این پیشنهاد غیرقابل قبول است.
05:47 PM
سازمان جهانی بهداشت خواستار دسترسی بشردوستانه به ماریوپل شد
سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه با محکوم کردن مجدد حملات نیروهای روسیه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی اوکراین، خواستار دسترسی بشردوستانه به شهر ماریوپل شد. این بندر توسط نیروهای روسی محاصره شده است،
مدیر دفتر اروپایی این سازمان با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت هر چند تاکنون موفق شده مواد و اقلام لازم برای نجات جان افراد را به بسیاری از مناطق درگیر ارسال کند، تصریح کرد که دسترسی به برخی از این مناطق فوق العاده دشوار است. او اضافه کرد: «به نظرم اولویت اول، ماریوپل است.»
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روسیه را متهم کرده که مانع از ورود کاروان‌های بشردوستانه به ماریوپل می‌شود.
سازمان جهانی بهداشت تا کنون ۹۱ مورد حمله به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در اوکراین را تایید کرده است. اقدامی که نقض حقوق بین المللی بشردوستانه محسوب می‌شود.
حدود ۵۰۰ پناهجو از ماریوپل روز پنجشنبه با یک قطار ویژه از شرق اوکراین به نیژنی نووگورود رسیدند.
05:22 PM
گروه ۷ خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل شد
نمایندگان ۷ کشور صنعتی دنیا موسوم به گروه۷ روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل شدند.
وزرای خارجه این کشورها با تاکید بر اینکه متقاعد شده‌اند که زمان تعلیق روسیه در شورای حقوق بشر فرا رسیده از این پیشنهاد خود که باید امروز در مجمع عمومی به رای گذاشته شود، پرده برداشتند.
آنها همچنین وعده دادند که به کشتار بوچا رسیدگی کنند.
بریتانیا و ایالات‌متحده پیش‌تر و در روز دوشنبه در واکنش به تصاویر منتشر شده از اجساد غیر نظامیان در بوچا درست بعد از اینکه نیروهای روسیه این شهرک را ترک کرده بودند، خواستار تعلیق عضویت مسکو در این نهاد حقوق بشری زیر مجموعه سازمان ملل شده بودند.
پارلمان اروپا خواستار ممنوعیت‌ فوری گاز، نفت و زغال‌سنگ روسیه شد
پارلمان اروپا روز پنجشنبه با وضع یک قطعنامه خواستار اعمال تحریم «کامل و فوری» واردات گاز، نفت و زغال سنگ از روسیه شد.
این قطعنامه با ۵۱۳ رای موافق در برابر ۲۲ رای مخالفت و ۱۹ رای ممتنع به تصویب رسید. روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا پس از تصویب قطعنامه گفت: «لحظه مهم و مرحله پر اهمیتی است. موضع پارلمان شفاف است. می‌خواهیم با قدرت تمام پیام حمایت از آنهایی که در خط مقدم بسر می‌برند را ارسال کنیم.»
این در حالیست که کمیسیون اروپا نیز به ۲۷ کشور عضو پیشنهاد کرده که با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، خرید زغال سنگ از این کشور را متوقف کنند. روسیه ۴۵ درصد زغال سنگ مصرفی اروپا را تامین می کند.
پارلمان اروپا در حالی از کمیسیون اروپا هم پیشی گرفته است که دستکم ۲۵ درصد نفت و ۴۵ درصد گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا هم از روسیه وارد می شود؛ مسئله ای که حداقل در کوتاه مدت رسیدن به اجماع را بین کشورهای عضو دشوار کرده است. آلمان قطب اقتصادی اروپا هم صراحتا بی‌میلی خود را در همراهی با این گزینه نشان داده است. قرار است موضوع بار دیگر روز دوشنبه در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شود.
از دیگر خواسته های نمایندگان اروپا افزایش ارسال سلاح به اوکراین و همچنین تشکیل صندوقی برای کمک به بازسازی اوکراین است.
دولت آلمان می گوید شواهدی دارد که دست داشتن روسیه در کشتار غیرنظامیان بوچا را تایید می‌کند
یک منبع امنیتی برلین روز پنجشنبه به رویترز گفت طبق تصاویر ماهواره ای که بدست آلمان رسیده ارتش روسیه در کشتار غیرنظامیان در بوچا دخیل بوده است.
نشریه اشپیگل گزارش کرده که سرویس امنیتی آلمان موفق به رهگیری پیام هایی شده که بین نظامیان روسیه در مورد کشتن غیرنظامیان بوچا رد و بدل شده است.
این منبع اطلاعاتی همچنین گفته : «این حقیقت دارد که دولت فدرال آلمان شواهدی از آماده شدن روسیه در بوچا دارد. با این حال یافته های مربوط به بوچا بر مبنای تصاویر ماهواره ای است و امواج رادیویی را نمی توان به طور واضح و قطعی به بوچا نسبت داد.»
رویترز به نقل از این منبع اطلاعاتی نوشته که هیچ سندی دال بر اینکه فرماندهی ارتش روسیه در مورد بوچا دستوری صادر کرده باشد، وجود ندارد.
برلین نسبت به ادعای اشپیگل واکنشی نشان نداده است. در این گزارش که به ادعای نشریه آلمانی در اختیار پارلمان آلمان قرار داده شده به کشتارهای احتمالی مشابه بوچا در شهرهای دیگر اوکراین هم اشاره شده است.
نخستین هواپیمای حامل سوخت هسته‌ای از مبدا روسیه در مجارستان به زمین نشست
وزیر خارجه مجارستان روز پنجشنبه از ورود نخستین هواپیمای حامل سوخت هسته‌ای از روسیه به این کشور خبر داد. سوخت هسته‌ای از معدود استثنائات لیست بلند تحریم‌های روسیه است.
پتر سیارتو در یک پست فیسبوکی نوشت: «برای نخستین‌بار یک فروند هواپیمای روسی حامل سوخت هسته ای روز چهارشنبه به زمین نشست. این هواپیما قبل از رسیدن به مجارستان از فراز بلاروس، لهستان و اسلواکی عبور کرده است.»
انژری هسته ای از جمله انرژی‌هایی است که تاکنون در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه قرار نگرفته و احتمالا معافیت تحریمی آن تمدید خواهد شد.
کی‌یف همزمان بوداپست را به همراهی با پوتین در جنگ علیه اوکراین متهم کرده است. ویکتور اوربان که بار دیگر در انتخابات مجارستان به پیروزی رسیده اعلام کرده حاضر است پول گاز وارداتی از روسیه را به روبل پرداخت کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241432
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
774
1176
1950
1231446
7267
15244
1241432

آی‌پی شما: 3.12.36.30
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403