یورش نظامی روسیه به اوکراین با حملات موشکی و هوایی آغاز شد

عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین سرانجام بامداد روز پنج‌شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) با فرمان ولادیمیر پوتین در چند شهر واقع در شرق و شمال شرق این کشور آغاز شد.


به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی این حملات به دنبال سخنرانی تلویزیونی پوتین با تهاجم جنگنده‌های روسی به چند شهر در شرق و شمال شرقی اوکراین، شلیک موشک و پیاده کردن نیرو در ساحل جنوبی اوکراین آغاز و صدای انفجارهای شدید در چند شهر از جمله در کی‌یف، پایتخت، و خارکیف شنیده شد.
برخی منابع از جمله خبرگزاری اینترفاکس همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی فرودگاه اصلی پایتخت اوکراین خبر داده‌اند.
دیمیترو کولبا، وزیرامور خارجه اوکراین هم‌زمان با شروع این حملات با انتشار توییتی از «تهاجم تمام عیار روسیه» به کشورش خبر داد و اعلام کرد که چندین شهر غیردرگیر در مناقشه شرق اوکراین هدف حملات موشکی و هوایی روسیه قرار گرفته‌اند.
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در نخستین واکنش به این حملات اعلام کرد که دعای او با مردم اوکراین است زیر آن‌ها «از حملات غیرقانونی و توجیه ناپذیر نظامیان رنج می‌برند.»
کرملین پیش از آغاز این حملات که کشورهای غربی طی دو روز گذشته نسبت به آن هشدار داده بودند از درخواستِ کمک نظامی جدایی‌طلبان شرق اوکراین خبر داده بود.
آخرین تحولات و خبرهای مرتبط با بحران اوکراین و آغاز عملیات نظامی روسیه را در گزارش لحظه به لحظه زیر دنبال کنید.
10:30 AM
حریم هوایی اوکراین به روی کلیه پروازهای غیرنظامی بسته شد
کی‌یف روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در پی آغاز تهاجم نظامی ارتش روسیه در خاک اوکراین، حریم هوایی این کشور به روی هرگونه عملیات هوانوردی غیرنظامی بسته شده است.
از سوی دیگر گفته می‌شود که پرواز کلیه هواپیماها از فرودگاه‌های شهرهای بزرگ واقع در جنوب روسیه نیز به کلی لغو شده است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در دقایق ابتدایی تهاجم نظامی روسیه به خاک کشورش اعلام حکومت نظامی کرده بود.
وی با اعلام این‌که عملیات بزرگ ارتش روسیه در خاک کشورش آغاز شده خطاب به شهروندان گفته بود: «نترسید، ما پیروز خواهیم شد.»
10:15 AM
نخست وزیر ایتالیا: اتحادیه اروپا و ناتو نحوه واکنش فوری را بررسی می‌کنند
ماریو دراگی، نخست وزیر اوکراین روز پنج‌شنبه حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین را «غیرموجه و توجیه‌ناپذیر» خواند و اطمینان داد که اتحادیه اروپا و ناتو به زودی بررسی واکنشی فوری به این تهاجم را در دستور کار خود قرار خواهند داد.
در بیانیه دولت ایتالیا به نقل از ماریو دراگی آمده است: «دولت حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند. این حمله غیرموجه توجیه ناپذیر است. ایتالیا در این زمان بحرانی در کنار مردم و نهادهای اوکراین می‌ایستد. ما با متحدان اروپایی و ناتو کار می‌کنیم تا فوراً و با اتحاد و قاطعیت پاسخ دهیم.»
10:07 AM
زلنسکی جهان را به تشکیل «ائتلافی ضد پوتین» فرا خواند
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که کشورش از بامداد روز پنج‌شنبه ۲۴ فوریه هدف تهاجم نظامی روسیه قرار گرفته، خواستار تشکیل یک «ائتلاف جهانیِ ضد پوتین» شد.
زلنسکی تأکید کرد برای آن‌که روسیه به صلح روی بیاورد تشکیل چنین ائتلافی بر ضد مسکو و رئیس کاخ کرملین ضروری است.
رئیس جمهوری اوکراین پس از گفت‌وگو با رهبران کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، بریتانیا و آلمان گفت: «ما در حال ساختن یک ائتلاف ضد پوتین هستیم و جهان باید روسیه به در پیش گرفتن صلح وادار کند.»
09:59 AM
روسیه: زیرساخت‌ها نظامی و پدافند ضد هوایی اوکراین را منهدم کردیم
ارتش روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سامانه‌های پدافند ضد هوایی اوکراین را منهدم کرده و چند پایگاه‌ هوایی این کشور را در پی عملیات نظامی سحرگاه پنج‌شنبه در شرق خاک اوکراین از فعالیت ساقط کرده است.
خبرگزاری‌های رسمی روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور مدعی شدند: زیرساخت‌های نظامی واقع در پایگاه‌‌های هوایی اوکراین به کل منهدم و از رده خارج شده است.
در بیانیه وزارت دفاع روسیه همچنین تأکید شده است که تأسیسات پدافند هوایی نیروهای مسلح اوکراین نیز در جریان حملات روز پنج‌شنبه منهدم شده است.
09:51 AM
اوکراین: پنج هواپیما و یک بالگرد روس را سرنگون کردیم
ارتش اوکراین روز پنج‌شنبه، ساعاتی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور از هدف قرار دادن پنج فروند هواپیما و یک بالگرد ارتش روسیه خبر داد.
ستاد کل ارتش اوکراین در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای اوکراینی «پنج هواپیما و یک یک بالگرد متجاوزان را ساقط کرده‌اند.»
09:45 AM
آژیر‌های خطر در غرب اوکراین به صدا در آمد
در پی آغاز تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین از شنیده شدن صدای آژیر خطر در شهر لِویو، واقع در غرب این کشور خبر داد.
ساکنان محلی همچنین پیام‌هایی از مقامات شهری دریافت کرده‌اند که از آن‌ها خواسته شده تا «آرامش خود را حفظ کنند» و منتظر دستورات بعدی باشند.
09:38 AM
صدراعظم آلمان: عملیات نظامی روسیه نقض آشکار و فاحش قوانین بین المللی است
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین را که سحرگاه روز پنج‌شنبه آغاز شد «نقض فاحش» قوانین بین المللی خواند و محکوم کرد.
صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای از «روز تاریک اروپا» سخن به میان آورد و ضمن اعلام هم‌بستگی با مردم اوکراین اعلام کرد که کشورش اقدام نظامی صورت گرفته به فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به شدت تمام محکوم می‌کند.
09:36 AM
جانسون: پوتین راه «خون‌ریزی در اوکراین» را انتخاب کرد
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز پنج‌شنبه ضمن محکوم کردن آنچه وی «روی‌دادهای هولناک در اوکراین» خواند، گفت که ولادیمیر پوتین با انجام این «حمله نظامی بدون دلیل» راه «خون‌ریزی و ویرانی» را انتخاب کرده است.
نخست وزیر بریتانیا که پیش‌تر نسبت به وقوع بزرگ‌‌ترین جنگ در اروپا پس از جنگ دوم جهانی هشدار داده بود با انتشار توییتی نوشت: «بریتانیا و متحدان ما قاطعانه به این حملات پاسخ خواهند داد.»
وی همچنین در ادامه تصریح کرد که در این خصوص با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرده است.
09:28 AM
نشست فوری سفرای ناتو در بروکسل پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین
سخن‌گوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو اعلام کرد که درپی آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین نمایندگان ۳۰ کشور عضو ناتو صبح پنج‌شنبه به صورت فوری و اضطراری در بروکسل گردهم می‌آیند.
به گفته این منبع، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز ضمن محکوم کردن «حمله بروپا و توجیه ناپذیر روسیه» قرار است رأس ساعت ۱۲ و سی دقیقه بعد
از ظهر پنج‌شنبه به وقت گرینویچ طی یک کنفرانس خبری سخنرانی کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1243269
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
40
320
3787
1231446
9104
15244
1243269

آی‌پی شما: 13.58.60.192
امروز: پنج شنبه، 20 ارديبهشت 1403