به مرحله پایانی برای احیای توافق هسته‌ای رسیده‌ایم

یک دیپلمات ارشد آمریکایی می‌گوید مذاکرات غیرمستقسیم میان تهران و واشنگتن بر سر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وارد مرحله نهایی شده است و همه طرف‌ها باید در این مقطع تصمیمات سیاسی اتخاذ کنند.


به نقل از این مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا که نام او فاش نشده است آخرین گفت‌وگوها در وین، فشرده‌ترین مذاکراتی بوده که طرفین برای احیای برجام با یک‌دیگر برگزار کرده‌اند. او همچنین در ادامه افزود: «ما پیشرفت کردیم و فهرست اختلافات را تنها به اولویت‌های طرفین محدود کرده‌ایم. به همین دلیل اکنون دیگر زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی است.»
جو بایدن رئيس جمهوری آمریکا بیش از یک سال پیش با وعده بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به قدرت رسید اما همچنان این وعده محقق نشده است و طرفین نتوانسته‌اند بر سر بازگشت به برجام با یک‌دیگر به نتیجه برسند.
این دیپلمات ارشد آمریکایی همچنین گفته که در حال حاضر توپ بیشتر در زمین تهران است چرا که واشنگتن به ایران اعلام کرده که آمادگی دارد تحریم‌های مغایر با برجام را لغو کند. او همچنین افزوده است: «حالا زمان آن است که ایران تصمیم بگیرد که آیاد آمادگی اتخاذ تصمیمات لازم برای بازگشت متقابل به تعهدات برجامی خود را دارد یا خیر.»
اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده که تهران هم به صورت متقابل، آمریکا را مسوول این شرایط می‌داند و معتقد است که واشنگتن باید تصمیمات سیاسی را اتخاذ کند.
سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت امور خارجه با تأیید حصول پیشرفت‌های قابل توجه در مسیر مذاکرات هسته‌ای، تأکید کرده بود در صورتی که آمریکا آمادگی بازگشت به تعهدات خود را داشته باشد، احیای برجام به سرعت قابل دسترس خواهد بود.
مقام آمریکایی در بخش دیگری از اظهارات خود بار درگیر تمایل واشنگتن به انجام گفت‌وگوی مستقیم با تهران را تکرار کرد و گفت: «با توجه به چارچوب زمانی محدود، انجام گفت‌وگوهای مستقیم بسیار به نفع این روند خواهد بود.»
با این حال این دیپلمات آمریکایی اذعان داشته که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای در خصوص اینکه انجام چنین گفت‌وگوهایی محتمل باشد، دیده نمی‌شود. او در این خصوص می‌گوید: «هنوز هیچ مذاکره مستقیمی صورت نگرفته و نشانه‌هایی هم در این خصوص دیده نمی‌شود که با آغاز دوباره مذاکرات این اتفاق رخ دهد.»
از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران با تصمیم رهبری از انجام مذاکره مستقیم با آمریکا امتناع کرده است و حتا با روی کار آمدن جو بایدن هم این رویه ادامه داشته است. در هفته‌های اخیر اظهارنظرهایی از سوی حسین امیرعبداللهیان، در خصوص احتمال شکل‌گیری گفت‌وگوهای مستقیم میان تهران و واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای مطرح شده که این موضع‌گیری با انتقاد شدید تندروها در ایران همراه شده است.
دیپلمات آمریکایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به محدود بودن زمان اشاره کرده و تأکید کرد که تنها چند هفته برای رسیدن به توافق فرصت باقی مانده است و در صورتی که توافق حاصل نشود، آمریکا فشارهای اقتصادی، دیپلماتیک و غیره را در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران افزایش خواهد داد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1243160
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
251
818
3678
1231446
8995
15244
1243160

آی‌پی شما: 3.134.118.95
امروز: چهارشنب، 19 ارديبهشت 1403