در دیدار احمد مسعود با طالبان در تهران چه گذشت؟

برخی رسانه‌های خبری در افغانستان به نقل از نزدیکان جبهه مقاومت ملی اعلام کردند که نمایندگان این جبهه در مذاکرات دو روزه با هیأت طالبان در تهران بر تشکیل «دولت انتقالی» در کشورشان تأکید کرده‌اند.


با این حال برخی از اعضای هیأت مذاکره کننده جبهه مقاومت ملی افغانستان گفته‌اند که هیأت طالبان با رد پیشنهاد این جبهه، تنها گفته‌اند که رهبران جبهه مقاومت ملی می‌توانند به کشور بازگردند.
مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان که برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده بود، در حاشیه این دیدار با برخی از رهبران جبهه مقاومت ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
جبهه مقاومت ملی افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دیدار هیأتی از این جبهه با طالبان به درخواست دولت ایران و طالبان «برای حل مشکل کشور از راه مصالحه و مذاکره» انجام شده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در برخی از رسانه‌های افغانستان، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت تجارت و حاجی گل محمد معین، سرپرست وزرات سرحدات به عنوان نمایندگان دولت موقت طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی در تهران شرکت داشتند.
به گفته منابع خبری، ریاست هیأت طالبان را امیرخان متقی و ریاست هیأت جبهه مقاومت ملی را امیر اسماعیل خان، والی پیشین هرات و از رهبران جهادی افغانستان به عهده داشته‌اند.
امیر اسماعیل خان روز سه‌شنبه ۱۱ ژانویه با انتشار بیانیه‌ای ‌تأیید کرد که با احمد مسعود و شماری از شخصیت‌های سیاسی دیگر افغانستان، «طی چند نشست حضوری به محترم امیر خان متقی و هیأت همراهش پیام مشخص ملت خویش» را رسانده است.
پیشتر امیرخان متقی از نتیجه مذاکرات بین‌الافغانی در تهران ابراز رضایت کرده بود اما اینک یک عضو هیأت مذاکره کننده جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید که گفت‌وگوهای‌شان با هیأت طالبان بدون نتیجه مشخص پایان یافته است.
جبهه مقاومت ملی افغانستان هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این جبهه در گفت‌وگوهای‌شان با هیأت طالبان بر اهداف خود از جمله «تشکیل حکومت واقعی اسلامی و همه‌شمول در نتیجه اراده مردم افغانستان» تصریح کرده اما نمایندگان طالبان «بر ادامه وضع موجود» تأکید داشته‌اند.
از همین رو امیر اسماعیل خان در بیانیه‌ای نوشت: «در صورت عدم تمکین طالبان به خواست‌های مردم افغانستان، ما با اراده مردم خویش همراه خواهیم بود و برای بازگشت به حاکمیت قانون، عدالت اجتماعی، مشارکت فراگیر و ملی در جامعه، به هر گزینه متناسب متوسل خواهیم شد.»
به این ترتیب ادامه مذاکرات میان دولت موقت طالبان و جبهه مقاومت ملی افغانستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
تأیید حکم سرپرست سفارت افغانستان در تهران توسط سرپرست وزارت خارجه طالبان
البته عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران در یک نشست خبری با مثبت ارزیابی کردن نشست هیأت طالبان و چند نفر از سیاسیون افغان در تهران گفته است که دو طرف در این نشست مطرح کردند که حاضرند برای مشکلات افغانستان تلاش کنند.
به گفته او، ایران هم از ادامه مذاکرات بین‌الافغانی حمایت و اعلام کرده است که آمادگی میزبانی از این نشست‌ها را بدون در نظر داشتن تعداد افراد شرکت‌کننده و طیف‌های مختلف سیاسی دارد.
سلیمانی در خصوص این‌که احمد مسعود و اسماعیل خان به نمایندگی از چه گروه‌هایی در این نشست شرکت کرده بودند، گفت: من فکر می‌کنم از طرف هیچ حزب سیاسی در این نشست نیامده بودند.»
سلیمانی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت که پس از استعفای سفیر افغانستان در تهران، بر اساس قانون، سرپرست سفارت این کشور در ایران شده است. او همچنین گفت که در ۲۹ آبان‌ ماه ۱۴۰۰، نامه‌ای به امضای متقی از وزارت خارجه افغانستان دریافت کرده که در آن نامه نوشته شده است که او سرپرست سفارت افغانستان در تهران است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238723
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
215
1405
7277
1221950
4558
15244
1238723

آی‌پی شما: 3.16.70.101
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403