سفر امیرخان متقی به تهران

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که در جریان سفر مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان به تهران قرار است توافق‌هایی در زمینه‌های «مختلف اقتصادی و تجاری چون همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های ورزشی» به دست آید.


وزیر خارجه طالبان در رأس یک هیأت اقتصادی و سیاسی وارد تهران شد. مولوی امیرخان متقی پیش از این در حاشیه نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار کرده بود.
ایران مانند دیگر کشورهای جهان تاکنون حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است. وزارت خارجه هم‌زمان با سفر وزیر خارجه طالبان به تهران درباره فعالیت دیپلماتیک سفارت‌خانه افغانستان در تهران اعلام کرد که تغییر و تحول در این زمینه خارج از «اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک» ممکن نخواهد بود.
عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه طالبان در صفحه توئیترش نوشته بود که سفر مولوی امیرخان متقی به تهران به دعوت مقامات ایرانی انجام می‌شود. به گفته وی موضوعات اقتصادی، سیاسی، گمرکی و مسائل مرتبط با پناه‌جویان محور مذاکرات وزیر خارجه طالبان با مقامات ایران است.
سفر مولوی امیرخان متقی به ایران در حالی انجام می‌شود که افغانستان به دنبال تعلیق کمک‌های بین‌المللی و توقیف اموال بانک مرکزی این کشور در خارج با بحران اقتصادی و انسانی روبه‌رو است. در مقابل ایران نگران تبعات این بحران در همسایه شرقی خود و احتمال افزایش شمار پناه‌جویان افغان است.
ایران حکومت اول طالبان بر افغانستان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ را به رسمیت شناخته بود.
ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238484
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1381
704
7038
1221950
4319
15244
1238484

آی‌پی شما: 3.144.237.3
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403