معترضان از میدان اصلی شهر آلماتی بیرون رانده شدند

در پی ادامه ناآرامی‌ها در قزاقستان و پس از درخواست قاسم ژُمارت توکایف روسیه نخستین واحد نظامی را با عنوان «حفظ صلح» و به‌منظور مقابله با معترضان به این کشور بحران‌زده اعزام کرد.


این خبر در حالی اعلام می‌شود که پیش از این پلیس قزاقستان از کشته شدن ده‌ها معترض در جریان درگیری چهارشنبه شب و بامداد پنجشنبه در این کشور خبر داده بود.
در این صفحه می‌توانید آخرین اخبار مرتبط با ناآرامی‌های قزاقستان را دنبال کنید
1/6/2022 05:23 PM
اعتراض‌های گسترده در قزاقستان روز یکشنبه دوم ژانویه و در پی افزایش بهای بنزین و گاز مایع آغاز شد
دامنه اعتراضات پس از شهرهای ژانائوزن و آق‌داغ، از روز دوشنبه به آلماتی، پایتخت اقتصادی قزاقستان رسید
قاسم ژمارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان، روز سه‌شنبه کابینه را منحل کرد
معترضان روز چهارشنبه شماری از ساختمان‌های دولتی و کلانتری‌ها را در آلماتی اشغال کردند و وارد کاخ ریاست جمهوری نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری پیشین شدند
در جریان درگیری‌ها میان پلیس و معترضان ده‌ها نفر کشته و بیش از  هزار نفر زخمی شده اند
پس از درخواست رئیس جمهوری قزاقستان از کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی، روسیه بامداد پنجشنبه نخستین واحد نظامی را برای مقابله با اعتراض‌ها به این کشور اعزام کرد
1/6/2022 01:41 AM
مختار آبلیازوف، مخالف قزاقستانی در پاریس: انقلاب در اذهان مردم روی داده و این پایان رژیم است
مختار آبلیازوف، مخالف قزاقستانی و پناهنده سیاسی در فرانسه می‌گوید یک «انقلاب» در کشورش در جریان است. وی با محکوم کردن «اشغال» قزاقستان توسط نظامیان روسیه افزود:«به معنای واقعی کلمه در سه روز، یک انقلاب رخ داده است. این یک انقلاب واقعی است.»
این بانکدار و وزیر سابق ۵۸ ساله می‌گوید: «تغییر رژیم هنوز اتفاق نیفتاده اما انقلاب در اذهان مردم روی داده است». آبلیازوف افزود: «من این [رخ دادن انقلاب در اذهان مردم] را پایان رژیم می‌دانم، سؤال این است که چقدر طول می‌کشد.»
او در پاسخ به سوالی که خود طرح می‌کند، می‌گوید: «می‌تواند یک سال طول بکشد، اما همه چیز می‌تواند در طی دو هفته هم دگرگون شود».
1/6/2022 11:30 PM
آمریکا: احتمال تسلط روسیه بر نهادهای قزاقستان و نیز نقض احتمالی حقوق بشر را زیر نظر داریم
واشنگتن می‌گوید در حال رصدِ اوضاع قزاقستان و «نظارت» بر نقض احتمالی حقوق بشر توسط سربازان روسیه در این کشور است.
ایالات متحده آمریکا روز پنج شنبه به نیروهای روسی مستقر در قزاقستان هشدار داد تا از هرگونه اقدام در جهت نقض حقوق بشر یا تلاش برای به دست گرفتن کنترل نهاد‌های این کشور بپرهیزند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:«ایالات متحده و صراحتاً تمام جهان، هرگونه نقض احتمالی حقوق بشر را زیر نظر دارند. ما همچنین هر اقدامی را که ممکن است زمینه را برای تسلط بر نهادهای قزاقستان فراهم کند، زیر نظر داریم.»
1/6/2022 10:30 PM
 «معترضان از میدان اصلی شهر آلماتی بیرون رانده شدند»
آخرین گزارش های رسیده از شهر آلماتی، پایتخت پیشین قزاقستان، حاکی است مسئولان و نیروهای امنیتی این کشور معترضان را از میدان اصلی این شهر پراکنده کرده و بیرون رانده‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌های تاس و ریا نووستی روسیه، عصر پنجشنبه هیچ معترضی در میدان جمهوری، یکی از محل‌های اصلی درگیری، حضور نداشته است.
به گزارش همین خبرگزاری‌ها، کنترل شهرداری و اقامتگاه رئیس جمهوری در آلماتی که یک روز قبل به آتش کشیده شد، به تصرف نیروهای دولت درآمده است.
 1/6/2022 08:20 PM
اتحادیه اروپا: از اوضاع قزاقستان بسیار نگرانیم
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت که اتحادیه از روند اوضاع در قزاقستان «بسیار نگران» است و گسیل کمک‌ها و نیروهای نظامی خارجی یادآور «وضعیت‌هایی است که باید از آنها اجتناب شود».
اشاره آقای بورل به اعزام نخستین واحد نظامی روسیه به قزاقستان تحت عنوان نیروی «حفظ صلح» است که به دنبال درخواست قاسم ژُمارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان، صورت گرفت.  
1/6/2022 07:51 PM
سازمان ملل متحد: طرفین از خشونت بپرهیزند
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز پنجشنبه از همه طرف‌های درگیر در ناآرامی‌ها و اعتراضات قزاقستان که دستخوش شورش های مرگبار است، خواست تا از هرگونه خشونت ورزی پرهیز کنند و خواستار راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران موجود شد.
میشل باشله در بیانیه‌ای گفت: «مردم حق دارند تظاهرات مسالمت‌آمیز  برگزار و نظرات خود را آزادانه بیان کنند. علاوه بر این، معترضان، صرف‌نظر از خشم یا نارضایتی‌شان، نباید به خشونت متوسل شوند. »
1/6/2022 07:47 PM
1/6/2022 07:44 PM
«ده‌ها معترض کشته و بیش از ۱ هزار نفر زخمی شده‌اند»
آخرین گزارش‌ها به نقل از وزارت کشور قزاقستان حاکی است که در جریان ناآرامی‌های چند روز اخیر دست‌کم ۱۸ نفر از نیروهای امنیتی این کشور کشته و بیش از ۷۴۰ نفر زخمی شده‌اند. گزارش‌های قبلی از ۱۳ کشته و ۳۵۳ زخمی در صفوف نیروهای امنیتی حکایت داشت.
به گزارش وزارت کشور قزاقستان حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر هم دستگیر شده‌اند.
گزارش‌ها رسیده حاکی است  نیروهای امنیتی به سوی معترضان و آشو‌بگران گلوله‌های واقعی شلیک می‌کنند.
به گفته مقامات ده‌ها معترض کشته و بیش از یک هزار نفر از معترضان نیز زخمی شده‌اند.
وزارت کشور قزاقستان، به نقل از خبرگزاری‌های این کشور می‌گوید:«سخت‌ترین وضعیت در شهر آلماتی است، جایی که عناصر مسلح برخی از ساختمان‌ها و مؤسسات، سازمان‌های مالی و ایستگاه‌های رادیو و تلویزیون را تصرف و تا حدی آنها را تخریب کرده‌اند.»
برخی از جاده‌ها و همچنین یک خط راه آهن در غرب کشور نیز مسدود شده است.
1/6/2022 05:53 PM
تیراندازی در خیابان‌های نزدیک شهرداری آلماتی
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر ادامه تیراندازی ماموران پلیس یه سوی معترضان در روز پنجشنبه در خیابان‌های مرکز شهر آلماتی است.
خبرگزاری فرانسه هم به نقل از شاهدان محلی گزارش داده صدای تیراندازی‌های ممتد در نزدیکی ساختمان شهرداری شنیده می‌شود.
معترضان دیروز این ساختمان دولتی را تصرف کردند.
1/6/2022 04:37 PM
فرانسه و بریتانیا دولت و معترضان قزاقستان را به آرامش و گفت‌وگو دعوت کردند
فرانسه و بریتانیا روز پنجشنبه  دولت قزاقستان و معترضان این کشور را به خویشتنداری و گفت‌وگو دعوت کردند.
ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه خشونت‌های مرگ‌بار نیمه‌شب چهارشنبه و بامداد پنج شنبه را به‌شدت نگران کننده خواند و گفت: «از همه طرف‌ها، چه در قزاقستان و چه روسیه و متحدانش می‌خواهم تا خویشتندار باشند و با آرامش و مدارا رفتار کنند.»
هم‌زمان سخن گوی بوریس جانسون، نخست وزیر محافظه‌کار بریتانیا گفت: «ما طبعتا نگران درگیری‌ها در قزاقستان هستیم و این موضع را از نزدیک دنبال می‌کنیم. امیدواریم ماجرا با دستیابی به یک راه حل سیاسی پایان یابد.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238779
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
271
1405
7333
1221950
4614
15244
1238779

آی‌پی شما: 18.191.44.23
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403