گام بعدی اردوغان چیست؟

پس از یک هفته بی‌سابقه برای پول ملی ترکیه که در آن لیر بیش از ۳۴ درسد از در مقابل دلار آمریکا تقویت شد،

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به مردم وعده داد که تا تابستان شاهد برقراری فضای متفاوتی خواهند داد بود؛ اظهارنظری که به گمانه‌زنی‌های تازه در مورد گام بعدی او در عرصه سیاسی و اقتصادی ترکیه دامن زده است.
نرخ برابری هر دلار آمریکا در مقابل لیر ترکیه طی از ۱۶.۶۶ به ۱۰.۹۹ رسید. هم‌زمان نرخ برابری هر یورو نیز در مقابل لیر ترکیه از ۱۸.۷۲ به ۱۲.۴۵ کاهش یافت. تقویت ۳۴ درسدی نرخ برابری لیر ترکیه در مقابل دلار و یورو موجب شد تا این نرخ به سطح یک ماه پیش خود بازگردد ولی همچنان ۴۵ درسد پایین‌تر از نرخ یک سال پیش باشد.
تقویت لیر پس از آن رخ داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از بسته سیاستی جدیدی رونمایی کرد که شامل افزایش ۵۰ درسدی حداقل دستمزد و ضمانت جبران هر گونه کاهش ارزش سپرده‌های لیری از سوی خزانه‌داری و بانک مرکزی بود. بر این اساس، در صورتی که دارندگان دلار، سپرده‌های موجود در سیستم بانکی را به لیر تبدیل کنند و به طرح سپرده‌گذاری جدید بروند، بانک مرکزی هرگونه ضرر ناشی از تضعف لیر در مقابل ارزهای خارجی را جبران می‌کند. البته این امر می‌تواند به چاپ اسکناس منتهی شود که خود یکی از دلایل افزایش تورم و سقوط ارزش پول خواهد بود.
مقام‌های بانک مرکزی ترکیه معتقدند که مردم این کشور در حال حاضر حدود ۱۴۲ میلیارد دلار سپرده ارزی دارند که آزاد شدن بخشی از آن‌ها در استقبال از سیاست جدید دولت موجب تقویت لیر شده ولی منتقدان دولت تأکید دارند که جلوگیری از سقوط بیشتر از لیر ترکیه با تزریق نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور حاصل شده و تأثیری کوتاه مدت خواهد داشت چرا که هم‌زمان با ثبت نرخ تورم ۲۱ درسدی در ماه نوامبر، نرخ بهره در این کشور در مقایسه با سپتامبر گذشته ۵۰۰ واحد درسد کاهش یافته و به ۱۴ درسد رسیده، رخ‌دادی که مطابق نظر بسیاری از اقتصاددانان در پی جهش حداقل دستمزد‌ها می‌تواند آتش تورم را شعله‌ورتر کند و آن را به ۳۰ درسد نیز برساند.
اما اگر اقدامات اقتصادی جدید دولت اردوغان اثری کوتاه مدت در تقویت لیر و جبران قدرت خرید عمومی داشته باشد، آیا این بدان معناست که او در تدارک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودتر از موعد قانونی آن در ژوئن سال ۲۰۲۳ چشم دوخته است؟
اردوغان در تازه‌ترین اظهارنظر خود که انجام داد، ابراز اطمینان کرد که کشورش در مسیر ثبات اقتصادی قرار دارد و «حباب» نرخ ارزهای خارجی در حال تخلیه است. او افزود: «ما روی‌کرد اقتصادی سنتی برای کنترل تورم از طریق نرخ‌های بهره بالا را کنار گذاشته‌ایم. در عوض، سیاستی مبتنی بر افزایش سرمایه‌گذاری، اشتغال، تولید، صادرات و رشد از طریق مازاد حساب جاری را در دستور کار قرار داده‌ایم.»
وی خاطرنشان کرد که ترکیه مهم‌ترین مرکز تولید، تدارکات و منابع انسانی بین خاور دور و اروپاست و فرصت‌های پیش روی آن آنقدر بزرگ و تاریخی است که ارزش تحمل همه ریسک‌های موجود را دارد.
رئیس جمهوری ترکیه به مردم وعده داد که تا تابستان آینده و هم‌زمان با برقراری ثبات مالی، شاهد فضای اقتصادی متفاوتی در کشور باشند.
اوزر سنجار، رییس موسسه نظرسنجی متروپل ترکیه، با اشاره به افزایش ۵۰ درسدی حداقل دستمزدها اعلام شده در ماه جاری و طرح جدید سپرده‌گذاری بر پایه لیر، می‌گوید: «همه نشانه‌ها از تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام توسط اردوغان حکایت دارد.» او می‌افزاید: «یک انتخابات زودهنگام می‌تواند دو ماه پس از تصمیم‌گیری در پارلمان که اکثریت آن در اختیار حزب عدالت و توسعه است، مخالفان را غافلگیر کند زیرا که آن‌ها هنوز در مورد نامزد واحد به توافق نرسیده‌اند که هیچ‌یک نیز به تنهایی توان رقابت با اردوغان را ندارند.»
این در حالی است که احزاب مخالف اردوغان نیز طی هفته‌های اخیر و در پی سقوط ارزش لیر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده بودند؛ خواستی که از سوی رئیس جمهوری مردود اعلام شده بود. آن‌ها بر این باور بودند که پس از بحران اقتصادی به وجود آمده و افزایش نارضایتی عمومی، شانس پیروزی دوباره اردوغان بسیار پایین است. اما به نظر می‌رسد که او تلاش فراگیری را برای برقراری ثبات اقتصادی حتا اگر هدفی کوتاه‌مدت را داشته باشد، آغاز کرده است. بر این اساس، سنجار تأکید دارد که مخالفان «نباید اردوغان را هیچ‌وقت دست‌کم بگیرند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1237394
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
291
704
5948
1221950
3229
15244
1237394

آی‌پی شما: 3.17.6.75
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403