سفیر تحریم شده ایران در صنعا به بغداد منتقل شد

سخن‌گوی حوثی‌های یمن گفت که عربستان و عراق به انتقال سفیر ایران در صنعا کمک کرده‌اند.

وزارت خارجه روز شنبه اعلام کرد که حسن ایرلو به کرونا مبتلا شده است. با این حال برخی رسانه‌ها شایعات دیگری را در حاشیه این انتقال مطرح کرده‌اند.
منابع رسمی ایران و عربستان گفته‌اند که یک دیپلمات ایرانی روز شنبه به دلایل پزشکی صنعا، پایتخت تحت کنترل حوثی‌ها را ترک کرد. صنعا در محاصره هوایی عربستان قرار دارد.
شورشیان حوثی هفت سال است که با نیروهای دولتی یمن که از حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان برخوردار است می‌جنگند. ریاض و تهران رقبای منطقه‌ای هستند که در برخی از موضوعات با یک‌دیگر اختلاف دارند.
یک مقام ارشد سعودی که نخواست نامش فاش شود گفت: «سفیر با هواپیمای عراقی رفت و احتمالاً اکنون در بغداد باشد.»
به گفته وی، خروج حسن ایرلو به درخواست حوثی‌ها و با موافقت ریاض صورت گرفت که پس از میانجیگری عراق و عمان بین حوثی‌ها و سعودی‌ها مجوز این پرواز صادر شد.
سلطان‌نشین عمان تنها کشور خلیج‌ فارس است که در درگیری‌های یمن بی‌طرف مانده است.
از سوی دیگر سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت خارجه درباره خروج ایرلو از یمن گفت: «حسن ایرلو از چند روز قبل مبتلا به ویروس کرونا شده است و با‌ توجه به ضرورت رسیدگی پزشکی عاجل به وی، وزارت امور خارجه برای انتقال وی به کشورمان برای معالجات لازم تماس‌ها و رای‌زنی‌هایی را‌ با برخی کشورهای منطقه به عمل آورد.»
وی تصریح کرد که در نهایت مقدمات لازم برای انتقال وی فراهم شد.
محمد عبدالسلام، سخن‌گوی حوثی‌ها در صنعا نیز در توییتی گفت: «توافقی بین ایران و عربستان از طریق عراق برای انتقال سفیر ایران توسط هواپیمای عراقی صورت گرفت و این اقدام به خاطر وضعیت سلامتی‌اش بوده است.»
ایران تنها کشوری است که با حوثی‌ها روابط دیپلماتیک دارد. تهران در اکتبر ۲۰۲۰ از اعزام سفیر خود به صنعا خبر داد اما مشخص نکرد که حسن ایرلو چه زمانی و چگونه به یمن رفته است. حریم هوایی یمن در کنترل عربستان است.
خبری که روزنامه آمریکایی مطرح کرد چه بود؟
با این حال وال استریت ژورنال در روز جمعه در مطلبی شایعات دیگری را مطرح کرد و گفت که حوثی‌ها خواسته‌اند که حسن ایرلو، عضو ارشد سپاه پاسداران به ایران برگردد و به مقام‌های ریاض نیز گفته‌اند فرد جدیدی جایگزین ایرلو نخواهد شد.
این روزنامه همچنین گفت که موافقت با این درخواست به آزادی چند اسیر سعودی در اختیار حوثی‌ها مشروط شد. یک مقام سعودی به این روزنامه گفت که این موضوع می‌تواند نشانه تنش بین ایران و حوثی‌ها باشد.
اما یک مقام دیگر سعودی گفته است که ایرانی‌ها از طریق عمانی‌ها به ما گفتند که سفیر آن‌ها به کووید-۱۹ مبتلا شده است و باید یمن را ترک کند.
وی افزود: «ما به دلایل بشردوستانه این انتقال را پذیرفتیم.»
از سوی دیگر نیز سخن‌گوی حوثی‌ها در توییت خود گفت که اظهارات و گمانه‌زنی‌ها منتشر شده در رسانه‌ها در این موضوع صحت ندارد.
ایرلو اجازه بازگشت به صنعا را ندارد
سفارت یمن در واشنگتن نیز در توییتی نوشت: «سفیر ایران در صنعا هرگز از سوی دولت یمن تأیید نشد. شاید دلایل پزشکی بیان شده برای نیاز به ترک یمن معتبر باشد اما او اجازه بازگشت ندارد و کسی نمی‌تواند جایگزین وی شود.»
این نهاد افزود که صلح در یمن با کاهش نفوذ ایران روی حوثی‌ها استوار است.
ایرلو در فهرست تحریم‌های آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا سال گذشته حسن ایرلو را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد و در بیانیه‌ای گفت که ایرلو سال‌ها از انتقال سلاح‌های پیشرفته و آموزش حوثی‌ها حمایت کرده است.
این نهاد تأکید کرد که حسن ایرلو با قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس ارتباط داشته و به اعضای حزب‌الله لبنان در ایران آموزش داده است.
از زمان تصرف صنعا از سوی حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴، یمن درگیر یک جنگ ویرانگر بوده است که یک سال بعد با مداخله ائتلاف سعودی شدت بیشتری گرفت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1237073
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
674
2234
5627
1221950
2908
15244
1237073

آی‌پی شما: 3.139.82.23
امروز: پنج شنبه، 13 ارديبهشت 1403