لایحه رتبه‌بندی معلمان ایران پس از اعتراضات گسترده تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) با تصویب جزئیات لایحه رتبه‌بندی معلمان، میزان حقوق و مزایای معلمان را مشخص کردند.


این اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو روز پس از اعتصاب و برگزاری تجمعات گسترده معلمان در بیش از ۸۰ شهر کشور انجام شد.
جزئیات لایحه رتبه‌بندی معلمان ایران که با ۱۱۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع در مجلس کشور تصویب شده است برای تأیید به شورای نگهبان فرستاده می‌شود.
به گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تصویب ماده ۸ این لایحه که «قریب به یک دهه» طول کشیده با تأمین «بار مالی» آن به نتیجه رسیده است.
معلمان که همواره با حقوق کم مواجه بوده‌اند، با وخامت رو به رشد وضعیت اقتصادی کشور در سال‌های گذشته بر مشکلات‌شان افزوده شده است.
از همین رو آن‌ها در سال‌های گذشته بارها با اعتراض به وضعیت شغلی و درآمدی خود، خواهان اجرای «طرح رتبه‌بندی» و «قانون همسان‌سازی حقوق» شده بودند.
اوج تجمعات اعتراضی معلمان به وضعیت شغلی و معیشتی‌ خود در روزهای ۲۰ و ۲۱ آذر بود که در تهران با حمله نیروهای امنیتی و انتظامی و بازداشت برخی از معلمان مواجه شد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران سه‌شنبه ۲۳ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود در صورتی که طرح رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی تصویب نشود، معلمان از ۳۰ آذر به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
اینک نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کرده‌اند که اگر حقوق هریک از معلمان از ۸۰ درسد مجموع حقوق مربی پایه یک دانشگاه تهران کم‌تر باشد، مابه‌التفاوت تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام آنان درج خواهد شد.
به گفته علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تمام معلمان سراسر کشور که ۷۳۳ هزار و ۶۳۸ نفر هستند، مشمول لایحه رتبه‌بندی معلمان می‌شوند که برای اجرای آن «تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان در یک سال» در نظر گرفته شده است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کردند که وزارت آموزش و پرورش به همراه هیأتی از مجلس و سازمان برنامه و سازمان استخدامی یک ماه بعد از ابلاغ قانون رتبه‌بندی معلمان، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه کند.
البته اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد «میزان حقوق و مزایای معلمان» با گسترش مشکلات اقتصادی در کشور هم‌زمان شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1237380
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
277
704
5934
1221950
3215
15244
1237380

آی‌پی شما: 3.133.109.30
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403