مذاکرات وین آخرین فرصت ایران برای احیای برجام است

رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا ۱۲ دسامبر در پایان نشست گروه ۷ در لیورپول هشدار داد مذاکرات وین «آخرین فرصت ایران" برای اتخاذ موضعی «جدی» و احیای برجام است.


لیز تراس، تأکید کرد که مذاکراتی که در وین از سر گرفته شده است آخرین فرصت تهران است تا در پای میز مذاکره راه‌حلی جدی برای مشکل بیاید.
پیش از تراس، آنلنا بربوک، همتای آلمانی وی گفته بود که پیشنهاد تیم جدید ایرانی باعث شده مذاکرات هسته‌ای عملاً به ۶ ماه قبل باز گردد و در نتیجه هیچ پیشرفتی در روزهای اخیر در گفت‌وگوهای وین حاصل نشده است.
بربوک که در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۷ این سخنان را مطرح می‌کرد همچنین تأکید داشت که هیچ چشم‌انداز مثبتی برای رسیدن به توافق دیده نمی‌شود.
اظهارات وزیر خارجه آلمان مهر تأییدی است بر گزارش‌های تأیید نشده‌ای که چند روز گذشته از وین منتشر شده و از بن‌بست در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران حکایت دارد.
بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئيسی، دولت برای حدود ۶ ماه مذاکرات را تعطیل کرد و پس از بازگشت به میز گفت‌وگوها، با طرح‌هایی جدید در نشست کمیسیون مشترک برجام حاضر شده است، طرح‌هایی که دیپلمات‌های اروپایی آن‌ها را ناامیدکننده و در عین حال نگران کننده خوانده‌اند.
بربوک در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره به این‌که همچنان برای حل مشکل زمان باقی است، تأکید کرد که در عین حال «زمان برای حل مسأله رو به اتمام است.»
در عین حال اخبار ضد و نقیضی در خصوص وضعیت گفت‌وگوها در روزهای اخیر منتشر شده که نشان می‌دهد هنوز طرفین در خصوص این‌که بر اساس کدام متن مذاکراتی، گفت‌وگوها را پی بگیرند، اختلاف نظر جدی دارند.
مقام‌های ایرانی تأکید می‌کنند که طرف اروپایی پذیرفته‌اند متن جدیدی که ایران در گفت‌وگوهای هفته گذشته ارائه داده، مورد توجه قرار دهند. این در حالی‌ست که طرف مقابل تأکید دارد که گفت‌وگوها بر مبنای توافقاتی که پس از ۶ دور گفت‌وگو میان ۴+۱ و عباس عراقچی حاصل شده ادامه یابد.
از سوی دیگر گزارش‌هایی در خصوص ناامیدی بیشتر آمریکا از نیت ایران برای احیای برجام منتشر شده است. راب مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران برای این دور از گفت‌وگوهای وین حتا به اتریش سفر نکرد. هنوز مشخص نیست این دور از مذاکرات تا چه زمانی ادامه یابد اما تحلیلگران بیش از همیشه نسبت به نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات ابراز تردید می‌کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238495
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1392
704
7049
1221950
4330
15244
1238495

آی‌پی شما: 3.144.212.145
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403