تبادل آتش بین طالبان و مرزبانی ایران

گزارش‌های مختلف از وقوع درگیری شدید بین نیروهای مرزبانی ایران با گروه طالبان در مرز با افغانستان حکایت دارد.


در برخی گزارش‌ها از تصرف دو پاسگاه مرزی ایران از سوی نیروهای طالبان سخن گفته شده است. این در حالی است که رسانه‌های ایران به نقل از «منبع مطلع» تصرف پاسگاه‌های مرزی به دست طالبان را تکذیب کردند.
بنا به گزارش‌ها این درگیری‌های مرزی بعدازظهر چهارشنبه در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز افغانستان روی داد. خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که عبور کشاورزان ایرانی از دیواری که در داخل خاک ایران کشیده شده برای نیروهای طالبان این تصور را پدید آورده است که آن‌ها وارد خاک افغانستان شده‌اند.
بنا به این گزارش نیروهای طالبان به سوی کشاورزان ایرانی تیراندازی کردند که این اقدام واکنش متقابل نیروهای مرزی ایران را به دنبال داشت.
خبرگزاری فارس گزارش داده است که درگیری‌ها برای «دقایقی با سلاح نیمه سنگین» ادامه داشت اما اکنون این درگیری‌ها بدون تلفات پایان یافته است.
خبرگزاری تسنیم به طور قطعی درباره پایان تبادل آتش بین طالبان و نیروهای مرزی ایران گزارشی نداده است. این خبرگزاری در گزارش خود آورده است: «گفته می‌شود هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.»
معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی اوضاع در مرز با افغانستان را «آرام» توصیف کرد. وی افزود که این درگیری‌ها «سطحی» بوده و اکنون به پایان رسیده است.
ایران و افغانستان بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. ایران تاکنون دولت تشکیل‌شده از سوی طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است هرچند رهبر جمهوری اسلامی چند هفته پیش در یکی از سخنرانی‌های خود از سران طالبان به عنوان «مسوولان محترم کنونی افغانستان» یاد کرد.
منابع خبری ادعا می‌کنند که درگیری شدیدی میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در ولایت مرزی نیمروز رخ داده است.
به گزارش اسپوتنیک ویدیویی به نشر رسیده است که گفته می‌شود درگیری شدیدی میان مرزبانان دو طرف صورت گرفته است.
در این ویدیو صدای شلیک نیز به گوش می‌رسد.
در این فیلم ادعا می‌شود که درگیری شدیدی میان نیروهای طالبان و نیروهای مرزی ایران در ولسوالی کنگ در ولایت نیمروز جریان دارد.
گفته می‌شود که درگیری درحال حاضر جریان دارد و مرز میان دو طرف بسته است.
طالبان و مقامات جمهوری اسلامی تاهنوز در این‌باره چیزی نگفته‌اند.
این درحالی‌ست که چندی پیش، نیز درگیری میان طالبان و نظامیان ایرانی در مرز دو کشور صورت گرفته بود.
فرمانده پولیس ولایت نیمروز گفت که این درگیری زمانی آغاز شد که طرف ایرانی - به گفته او - قصد ساختن پاسگاهی برای خود در "داخل خاک افغانستان" داشت.
جزئیات ماجرای درگیری نیروهای مرزی ایران با طالبان
بعد از ظهر در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است.
ماجرا از این قرار است که طی سال‌های گذشته در داخل خاک ایران و در چند سدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آن‌ها تجاوز شده است.
پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسأله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.
گفته می‌شود هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.
یک مقام مطلع در گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرد که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است.
مقابله نیروهای مرزبانی ایران به اشرار مسلح در منطقه هیرمند
در منطقه هیرمند و در مرز افغانستان درگیری میان اشرار مسلح و نیروهای مرزبانی کشورمان صورت گرفت که اشرار مسلح پس از مواجهه با پاسخ نیروهای ایران مستقر در مرزهای شرقی مجبور به عقب‌نشینی شدند.
مقابله نیروهای مرزبانی ایران به اشرار مسلح در منطقه هیرمند
البته خبرگزاری فارس اشاره‌ای به طالبان نکرده است. گفته این درگیری با اشرار مسلح رخ داده است.
گفتنی است بر خلاف شایعات منتشر شده، در این درگیری هیچ‌یک از پاسگاه‌های مرزی ایران تصرف نشده و تلفاتی نیز در میان نیروهای مرزبانی وجود نداشته است.
این اشرار به دلیل اختلاف بر سر اراضی کشاورزی در خط مرزی دست به تهاجم زدند که با پاسخ نیروهای مرزبانی مواجه شدند.
چند سال قبل یک روحانی ایرانی که در مستند امام جمعه یکی از شهرهای زابل معرفی می‌شود از اشتباهی فاحش در کشیدن دیوار مرزی بین ایران و افغانستان صحبت کرده بود و گفته بود این اشتباه باعث شده است که خاک ایران تقدیم دولت افغانستان شود.
تعدادی از کابران فضای مجازی این درگیری را برای انجراف افکار عمومی از موضوع اعتراضات در اصفهان به دلیل خشک شدن زاینده رود می‌دانند.
هر چند نیورهای طالبان نیز به دلیل مشکلات فراوان از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم افغانستان نیاز به تحریک و بسیح افکار عمومی دارند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233098
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
922
730
1652
1221950
14177
16017
1233098

آی‌پی شما: 3.145.163.58
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403