دعوت‌نامه برای رافائل گروسی و آزادسازی تدریجی منابع مالی

سخن‌گوی وزارت خارجه روز دوشنبه اعلام کرد که دولت ابراهیم رئیسی از مدیرکل آرژانتینی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده تا به ایران سفر کند.


رافائل گروسی هفته گذشته با انتقاد از مقامات ایران گفته بود که «بارها به ایرانی‌ها گفته که مایل است پیش از نشست شورای حکام در ۲۲ نوامبر با مقامات در تهران» دیدار کند اما هیچ دعوتی در این زمینه صورت نگرفته است.
سعید خطیب‌ زاده، سخن‌گوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه در ساختمان وزارت خارجه گفت: «گروسی مراودات نزدیکی با سازمان انرژی اتمی کشورمان و دوستان ما در سفارت در وین دارد؛ از او دعوت شده و تاریخ برای سفر وی هم پیشنهاد شده است که به زودی عازم ایران می‌شود.»
به گفته خطیب زاده هنوز آژانس به این دعوت پاسخ نداده است.
رافائل گروسی دو هفته پیش گفته بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ماه فوریه گذشته دسترسی به اطلاعات و تصاویر دوربین‌های نصب شده بر مراکز هسته‌ای ایران را از دست داده است.
دولت حسن روحانی از فوریه گذشته اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در واکنش به عدم اجرای تعهدات برجام از سوی اروپایی‌ها و خروج آمریکا از این توافق به حالت تعلیق درآورده است.
یکی از مفاد درج شده در پروتکل الحاقی، دسترسی بازرسان آژانس به داده‌های دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران بود.
سخن‌گوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه اعلام کرد گروسی در تهران با امیر عبداللهیان، وزیر خارجه نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
او همچنین درباره ادامه مذاکرات پسابرجام تأکید کرد که «معاون وزیر خارجه، علی باقری کنی، در گفت‌وگو با مقامات اروپایی به آن‌ها گفته است که تمام تحریم‌هایی که پس از سال ۲۰۱۷ به صورت فراسرزمینی و یک‌جانبه علیه ایران اجرا شدند باید به صورت یک‌جا برداشته شوند.»
قرار است از ۲۹ نوامبر مذاکرات برجام با حضور کشورهای پایبند به توافق ۲۰۱۵ م همچنین حضور غیرمستقیم ایالات متحده از سرگرفته شوند.
آزادسازی تدریجی ذخایر ارزی بلوکه شده در ایران
سعید خطیب زاده همچنین در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره «آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار» از منابع بلوکه شده ایران تأکید کرد که در شرایط تحریمی اطلاعات ریز را به کسی نمی‌دهیم.
او در ادامه گفت: «ایران منابع متعددی در خارج از کشور داشته و دارد و بعضاً برخی از شما متوجه شده‌اید که در حال آزادسازی تدریجی این منابع هستیم. این منابع به صورت تدریجی وارد چرخه اقتصاد کشور خواهند شد.»
سخن‌گوی وزارت خارجه بدون توضیجات بیشتر در این‌باره تصریح کرد که «یکی از نشانه‌های آزادسازی تدریجی منابع بلوکه شده، واردات کالاهای اساسی به کشور است.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232664
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
488
730
1218
1221950
13743
16017
1232664

آی‌پی شما: 18.223.21.5
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403