سیف الاسلام قذافی نامزد انتخابات ریاست جمهوری لیبی شد

سیف الاسلام، پسر ۴۹ ساله‌ی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی رسماً نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.


این خبر از سوی عبدالحکیم الچاب، معاون کمیسیون عالی انتخابات لیبی در رسانه رسمی این کشور اعلام شد. او گفت: «سیف الاسلام قذافی مدارک نامزدی خود را در شهر سبها [جنوب لیبی] تحویل دفتر کمیسیون انتخابات داده است و به این ترتیب همه شرایط مورد نیاز مطابق با مصوبه پارلمان را دارد.»
سیف الاسلام پیش از این در ماه ژوئیه نیز در جریان مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز از قصد خود برای نامزدی در انتخابات صحبت کرده بود.
ثبت نام نامزدهای انتخابات لیبی از روز دوشنبه آغاز شده و قرار است در ۲۴ دسامبر برابر با ۳ دی ماه نیز انتخابات با حمایت سازمان ملل برگزار شود.
مقامات لیبی تلاش دارند با برگزاری این انتخابات و یک ماه پس از آن نیز انتخابات پارلمانی، به هرج و مرج چندین ساله در این کشور واقع در شمال آفریقا پایان دهند.
معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ م در جریان شورش‌های مردمی علیه حکومت چهل ساله‌اش (از کودتای ۱۹۶۹ تا انقلاب ۲۰۱۱ م) کشته شد.
سیف الاسلام نیز پس از آغاز شورش‌های مردمی لیبی در سال ۲۰۱۱ فرار کرد و سرانجام در نوامبر همان سال در حالی که تلاش داشت به نیجر برود توسط یک گروه مسلح در شهر زنتان واقع در شمال غرب لیبی دستگیر شد.
اگرچه او در سال ۲۰۱۵ م از سوی دادگاهی در طرابلس به صورت غیابی محاکمه و به اعدام محکوم شد، اما این گروه نظامی وابسته به فرماندهی کل ارتش ملی لیبی هرگز حاضر به تحویل او به دولت لیبی یا تحویل به دیوان کیفری بین‌المللی که درسدد محاکمه او به اتهام «جنایت علیه بشریت» بود نشد و سرانجام او را در سال ۲۰۱۷ م آزاد کرد.
سیف‌السلام قذافی تحت تعقیب دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام جنایات جنگی است.
سیف الاسلام، پسر معمر قذافی، رهبر سابق لیبی، برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی ثبت نام کرد. این در حالی است که او به اتهام جنایات جنگی تحت تعقیب دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه قرار دارد.
سال‌ها است که پسر دوم قذافی چهره‌ای آشنا در رسانه‌ها است. او جزو نزدیکان به پدرش بود و در ساختار نامعمول نظام قذافی در لیبی، بخش قابل توجهی از قدرت را در زمینه‌هایی همچون دیپلماسی و روابط عمومی در اختیار داشت. معمر قذافی حتا به او پیشنهاد پذیرفتن مقام دوم کشور را داده بود. او اما آن پیشنهاد را رد کرد تا همچنان نقشی غیررسمی بازی کند. با این حال، برخی منابع او را «نخست‌وزیر در سایه» زمان حکومت پدرش می‌دانستند که به ‌خصوص در بعضی مناطق اداره امور را در دست داشت.
در نزدیک به ده سالی که از سقوط نظام حاکم بر لیبی و کشته شدن قذافی می‌گذرد، سیف‌الاسلام عموماً از نظرها پنهان بوده و شایعات مختلفی در مورد او به گوش رسیده است. این احتمال که او بتواند به جای پدرش در لیبی به قدرت برسد، نیز بارها مطرح شده است.
اولین حضور علنی سیف‌الاسلام در سال‌های اخیر، در ماه ژوئیه گذشته در گفت‌وگویی با روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا صورت گرفت. او در آن‌جا گفته بود که احتمال بازگشتش به سیاست هست.
قذافیِ ۴۹ ساله گفته بود: «زمان بازگشت به گذشته فرا رسیده است. کشور به زانو افتاده. نه پول هست، نه امنیت. این‌جا اصلاً زندگی وجود ندارد.»
کمیسیون انتخاباتی لیبی روز یک‌شنبه اعلام کرد که سیف‌الاسلام قذافی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است روز ۲۴ دسامبر برگزار شود، ثبت نام کرده است.
این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «سیف‌الاسلام قذافی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری تقدیم «کمیسیون عالی و سراسری انتخابات» در شهر سبها (در جنوب کشور) کرده است.»
عکس‌هایی نیز از قذافی که با لباس و سرپوش سنتی در مکان ثبت‌نام حاضر شده بود، منتشر شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233004
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
828
730
1558
1221950
14083
16017
1233004

آی‌پی شما: 3.141.8.247
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403