دادگاه آبان را متوقف کنید

علی باقری کنی که برای گفت‌وگو در مورد ادامه مذاکرات وین به لندن سفر کرده بود، از دولت بریتانیا خواست جلو دادگاه مردمی آبان را بگیرد.


در حالی که دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، چهارمین جلسه خود را روز شنبه ۲۲ آبان، برگزار می‌کند، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مقامات بریتانیایی در لندن خواهان توقف برگزاری آن شد.
علی باقری کنی که برای گفت‌وگو در مورد ادامه مذاکرات وین به لندن سفر کرده بود، در اعتراض به برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی آبان ۹۸ به انتقاد از آن پرداخت و ادامه برگزاری آن را مغایر با حسن نیت بریتانیا دانست و تهدید کرد ادامه کار دادگاه می‌تواند بر روند همکاری‌های جمهوری اسلامی در زمینه پرونده هسته‌ای تأثیر منفی بگذارد.
بنا به گفته منابع آگاه در وزارت امور خارجه بریتانیا که این خبر را به اطلاع برگزارکنندگان دادگاه رسانده‌اند، معاون وزیر امور خارجه از دولت بریتانیا خواسته است تا جلو این دادگاه را بگیرد.
مسوولان جمهوری اسلامی از روز اول نسبت به دادگاه مردمی و بین‌المللی آبان سکوت اختیار کردند، اما با گذشت زمان و افزایش توجه افکار عمومی داخلی و بین‌المللی، به نظر می‌رسد نگرانی آن‌ها در مورد پی‌آمدهای شهادت شاهدان، افشای اسناد و نتیجه این دادگاه افزایش پیدا کرده است.
پیش‌تر نیز یک دادگاه مردمی و بین‌المللی دیگر با عنوان ایران تریبونال برگزار شد که در آن به جنایات دهه ۶۰ و خصوصاً کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ رسیدگی شده بود.
در دادگاهی که هم اکنون برای حمید نوری، از دست‌اندرکاران اعدام‌های سال ۶۷ در حال برگزاری است، به شواهد و نتایج آن دادگاه ارجاع شده است. از این رو، این نگرانی برای مسوولان جمهوری اسلامی وجود دارد که این دادگاه نیز در آینده مورد ارجاع قرار بگیرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233030
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
854
730
1584
1221950
14109
16017
1233030

آی‌پی شما: 18.224.39.32
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403