دادگاه محاکمه حمید نوری در آلبانی برگزار می‌شود

سی‌وسومین جلسه دادگاه حمید نوری روز سه‌ شنبه ۴ آبان در سالن ۳۷ دادگاه استکهلم از ساعت ۹ صبح به وقت اروپای مرکزی آغاز شد.

در این جلسه رضا فلاحی، عضو سازمان مجاهدین خلق و زندانی سیاسی دهه ۶۰ که از اعدام‌های سال ۶۷ خ جان به در برده است به سوالات قضات پرونده پاسخ داد.
در آغاز این جلسه محاکمه حمید نوری، قاضی دادگاه اعلام کرد برای شنیدن شهادت شماری از شاکیان پرونده، دو هفته از دادگاه به زودی در آلبانی برگزار می‌شود.
بخش گسترده‌ای از شاکیان پرونده حمید نوری، نزدیکان و یا جان به دربرده‌گان اعدام‌های سال ۶۷، را اعضای کنونی و پیشین سازمان مجاهدین خلق تشکیل می‌دهند و به دلیل این‌که مقر سازمان مجاهدین خلق در آلبانی قرار دارد دادگاه به مدت دو هفته، در کشور آلبانی تشکیل جلسه خواهد داد.
قاضی دادگاه دلیل این تصمیم را ضرورت «استماع شاهدان مستقر در آلبانی» خواند. پیش از این دادستان‌های پرونده و قاضی برای استماع شاهدان به آلبانی سفر کرده و با آن‌ها گفت‌وگو کرده‌اند.
بیش از دو هزار نفر از اعضای فعلی سازمان مجاهدین خلق در کمپ اشرف ۳ در آلبانی مستقر هستند.
پیش از این چندین نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق از طریق ویدئو در جلسه دادگاهی حمید نوری حاضر شده و شهادت دادند. این دادگاه از ماه اوت گذشته آغاز شد و دست کم به گفته قاضی نزدیک به ۳۰۰ روز ادامه خواهد داشت.
با توجه به این‌که در هفته‌های اخیر به تعداد افرادی که قصد شهادت دارند اضافه شده است احتمال دارد دادگاه نیز طولانی‌تر از مدت تعیین شده باشد.
اهمیت این دادگاه از آن جهت است که برای نخستین بار یکی از متهمان به کشتار زندانیان سیاسی سال ۶۷ در دادگاهی رسمی محاکمه می‌شود.
در این دادگاه بارها نام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی که در زمان اعدام‌های سال ۶۷، معاون دادستان و یکی از اعضای موسوم به هیأت مرگ آمده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1235050
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
885
683
3604
1221950
885
15244
1235050

آی‌پی شما: 18.217.109.151
امروز: چهارشنب، 12 ارديبهشت 1403