بررسی کابینه پیشنهادی رئيسی در مجلس

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه ابراهیم رئيسی، در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار دادند.
ابراهیم رئیسی، برای وزارت اطلاعات اسماعیل خطیب از چهره‌های امنیتی که سال‌ها در این وزارت‌خانه و همچنین اطلاعات سپاه حضور داشته را معرفی کرده است. با این حال برخی از نمایندگان نسبت به این انتخاب وی انتقاد داشته و او را فردی «با مدیریت ضعیف» در جریان اتفاقات بعد از انتخابات سال ۸۸ دانستند. خطیب در سال ۸۸ مسوولیت اداره اطلاعات قم را برعهده داشت. گفته می‌شود خطیب در سال ۸۹ با محمود احمدی نژاد به اختلاف می‌خورد و رئيس جمهوری او را از کار برکنار می‌کند. خطیب پس از آن برکناری، به عنوان مسوول دفتر حفاظت رهبر جمهوری اسلامی در قم منصوب می‌شود.
سمتی که موافقان او بر آن بسیار تأکید می‌کردند و آن‌را «برگ زرینی» در کارنامه این روحانی ۶۰ ساله معرفی کرده‌اند.
او همچنین از سال ۹۱ تا ۹۸ در حفاظت اطلاعات قوه قضائيه فعال بوده است. یکی دیگر از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در ایران که بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی در ایران را به دلایل مختلف دستگیر و بازداشت کرده است.
با این حال محمدباقر قالیباف، در پاسخ به انتقادات و مخالفت‌های برخی از نمایندگان مجلس، خطیب را فردی مورد تأیید رهبری برشمرد. رئيس مجلس شورای اسلامی همچنین در اظهاراتی اعلام کرد طبق اصل ۱۱۰ و ۱۷۶ قانون اساسی، مسوولیت حوزه‌های دفاع، امنیت ملی و سیاست خارجی بر عهده رهبری است.
وزیر پیشنهادی اقتصاد: با عنایت خدا، آرایش تحریم ناپذیری در دولت پیاده می‌کنیم
احسان خاندوزی، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت اقتصاد است. مخالفان خاندوزی از کم تجربگی او در عرصه مدیریت اقتصادی، به ویژه در شرایط بحرانی اقتصادی در کشور به عنوان یک نقطه ضعف نام بردند.
در عین حال موافقان او در مجلس او را فردی با دانش دانستند که می‌تواند اقتصاد کشور را از وضعیت کنونی خارج کند. خاندوزی خود هم در نطق ارائه برنامه‌ها مدعی شد در دولت رئيسی، «آرایش تحریم‌ناپذیری در دولت خواهیم بود.» او همچنین وعده داد که به عنوان وزیر اقتصاد، «با عنایت به خدا و نه توسل به کدخدا، حرکت خواهد کرد.»
وزیر پیشنهادی ارتباطات: ظرف ۴ سال، شبکه ملی اطلاعات را در کشور راه‌اندازی می‌کنم
عیسا زارع‌پور، که از طرف ابراهیم رئيسی برای تصدی وزارت ارتباطات معرفی شده بود، دیگر گزینه‌ای بود که برنامه‌هایش در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. مخالفان زارع‌پور او را فردی با تحصیلات غیر مرتبط دانستند که نمی‌تواند مسوولیت‌های این وزارت‌خانه را به خوبی ایفا کند.
از دیگر انتقاداتی که به او وارد شد، عدم حضور او در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بود. همچنین برخی از نمایندگان در انتقاد از او اعلام کردند که زارع‌پور به صورت شفاف نظر خود را در قبال طرح صیانت از فضای مجازی اعلام نکرده و در هر کمیسیون موضع متفاوتی اتخاذ می‌کند.
زارع پور خود در تشریح برنامه‌هایش مدعی شد دغدغه‌هایی که امروز نمایندگان مجلس درباره فضای مجازی دارند، از ۱۵ سال پیش در این خصوص داشته است. او همچنین اعلام کرد طی ۴ سال آینده شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی خواهد کرد. او همچنین در ادامه توضیحاتش در خصوص طرح ملی اینترنت گفت: «چرا وقتی می‌خواهیم در این فضا پیام ارسال کنیم باید بسته‌های پیام از کشور ما خارج شود و همین مسیر را طی کند تا به دست مخاطب برسد؟
این یعنی هم هزینه پهنای باند بین‌الملل پرداخت کنیم، هم استقلال‌مان دچار خدشه شود و نکته بدتر آن‌که اگر اینترنت قطع شود کل خدمات داخلی از کار می‌افتد.»
وزیر پیشنهادی خارجه: سیاست خارجی ما آسیامحور خواهد بود
حسین امیرعبداللهیان برای وزارت امور خارجه، فردی که برنامه‌هایش برای جانشینی جواد ظریف مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفت. مخالفان امیرعبداللهیان همکاری او با ظریف و صالحی را به عنوان سندی که اثبات می‌کند او صلاحیت حضور در این سمت ندارد، دانستند.
موافقان او تأکید کردند که «سرویس‌های جاسوسی کشورهای بیگانه» تلاش دارند فضا را علیه او به این گزینه سنگین کنند.
مشاور کنونی امور بین‌الملل رئيس مجلس شورای اسلامی اما در توضیح برنامه‌های خود برای وزارت امور خارجه تأکید کرد که به عنوان وزیر امور خارجه، سیاست آسیا محور را در دستور کار خود قرار خواهد داد. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به این‌که سیاست خارجی برجام محور را پی نخواهد گرفت، گفت: «ما مذاکره را ابزار دیپلماسی می‌دانیم و هیچگاه از میز مذاکره منطقی فرار نمی‌کنیم.»
بررسی ناقص گزینه پیشنهادی برای وزارت بهداشت
رئيسی، بهرام عین‌اللهی را برای این سمت معرفی کرده است. مخالفان از گزینه پیشنهادی ابراهیم رئيسی برای وزارت بهداشت از او به دلیل کاهش تعداد دانشجویان پزشکی در طول ۱۱ سال تصدی او در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انتقاد کردند. این در حالی بود که سخن‌گوی کمیسیون بهداشت عین‌اللهی را فردی مناسب شایسته برای تصدی این سمت معرفی کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238708
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
200
1405
7262
1221950
4543
15244
1238708

آی‌پی شما: 3.144.9.141
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403