طالبان: پنجشیر در محاصره ماست

احمد مسعود: پنجشیر را تسلیم نمی‌کنیم

گروه طالبان می‌گوید اعضای گروه «جبهه مقاومت» تحت امر احمد مسعود در دره پنجشیر را محاصره کرده است.

این گروه همزمان اعلام کرد تا زمان خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان از تشکیل دولت خبری نخواهد بود.
همزمان با این تحولات و در حالی که آمریکا و کشورهای دیگر در حال خارج کردن اتباع خود و برخی شهروندان افغان از افغانستان هستند، فرودگاه کابل بار دیگر بدل به صحنه هرج و مرج، تیراندازی و درگیری مرگبار شد.
آخرین تحولات افغانستان در روز ۲۳ اوت (۱ سنبله/شهریور) را به صورت زنده در یورونیوز فارسی دنبال کنید.
آمریکا: طرف مذاکرات بین‌الافغانی نیستیم
ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر این‌که واشنگتن معتقد است حل و فصل سیاسی در افغانستان باید «متعلق به افغان‌ها و تحت رهبری افغان‌ها» باشد، گفت که این کشور از زمان به قدرت رسیدن طالبان در کابل، در مذاکرات بین طرف‌های افغان دخیل نبوده است.
پرایس گفت: «ما هرگز بخشی از گفت‌وگوی بین‌الافغانی نبوده‌ایم.»
وی با این حال افزود واشنگتن با طالبان و نمایندگان دولت افغانستان و دیگر ذی‌نفعان در این کشور در تماس بوده و تنها در کار تسهیل گفت‌وگوها بدون مشارکت مستقیم است.
مهاجران افغان وارد ویرجینیای شمالی شدند
گروهی از مهاجران افغان که در چارچوب عملیات انتقال آمریکا از کابل به ایالات متحده رسیده‌اند، وارد ویرجینیای شمالی شدند. افراد منتقل شده به طور موقت در مرکز نمایشگاه‌های چنتیلی واقع در ویرجینیا اسکان داده شده و سپس از آنجا به پایگاه‌های نظامی منتقل می‌شوند.
مأموران دولتی در چهار پایگاه نظامی در سراسر ایالات متحده در حال ایجاد ظرفیت برای میزبانی حدود ۲۵ هزار افغان هستند.
اسپانیا تا ۴ هزار افغان را در دو پایگاه نظامی می‌پذیرد
مارگاریتا روبلس، وزیر دفاع اسپانیا روز دوشنبه گفت دولت مادرید می‌تواند به طور موقت حداکثر ۴ هزار شهروند افغان را که همکار ایالات متحده بوده‌اند، در دو پایگاه نظامی مورد استفاده ارتش آمریکا در جنوب اسپانیا میزبانی کند.
روبلس گفت که بر اساس توافق بین مادرید و واشنگتن، افغان‌ها می‌توانند تا دو هفته در اسپانیا بمانند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در آخر هفته گذشته برای میزبانی افغان‌ها در پایگاه‌های هوایی روتا در استان کادیس و مورون دلا فرونترا در استان سوبل توافق کردند.
نگرانی سازمان جهانی بهداشت از توقف کمک‌های بشردوستانه به افغانستان
ریچارد برنان، مدیر اداره فوریت‌های شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت گفت تمرکز جامعه بین‌المللی بر عملیات انتقال افراد از فرودگاه کابل، سبب شده است موضوع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان که «بزرگترین عملیات بشردوستانه در جهان» است، در هاله‌ای از ابهام فرو برود.
برنان گفت: «۱۸.۴ میلیون نفر در افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند، اما راه‌های ما برای رساندن کمک‌ها و پاسخ به این نیاز مسدود شده، زیرا تمام هواپیماهای تجاری در فرودگاه کابل متوقف شده‌اند.»
وی افزود: «ما ۵۰۰ تن دارو و ملزومات در مرکز پشتیبانی خود در دبی داریم که تا به طور معمول می‌بایست قبل از رویدادهای فعلی در هفته گذشته وارد افغانستان می‌شد. ما شبانه‌روز در تلاش هستیم تا این اقلام را به داخل منتقل کنیم. اما در شرایط فعلی این کار برای ما امکان‌پذیر نیست.»
کانادا در آستانه نشست گروه هفت: طالبان یک گروه تروریستی است
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا درها را برای تحریم حکومت طالبان باز گذاشت و خاطرنشان کرد گروهی که اکنون افغانستان را تحت کنترل دارد همچنان «یک سازمان تروریستی» است.
وی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «کانادا از مدت‌ها پیش تاکنون طالبان را رسماً به عنوان گروهی می‌شناسد که تروریستی است و تروریست‌ها را در خود جای داده است. به همین دلیل آن‌ها در سیاهه تروریست‌ها هستند. بنابراین می‌توانیم درباره وضع تحریم (علیه این گروه) صحبت کنیم.»
رهبران گروه هفت کشور ثروتمند جهان یعنی کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا قرار است روز سه شنبه برای بحث در مورد افغانستان با یکدیگر دیدار کنند.
یونان از اتحادیه اروپا خواست مانع ایجاد موج مهاجرت از افغانستان شود

کیریاکوی میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان از اتحادیه اروپا خواست تا به کمک همسایگان افغانستان مانع از ایجاد موج تازه مهاجرت به اروپا شوند.
بازگشت طالبان به قدرت در کابل در روزهای اخیر، آینده بسیاری از شهروندان افغان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده و این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است میلیون‌ها نفر با فرار از این کشور جنگ‌زده راهی اروپا شوند.
میتسوتاکیس گفت: «برای اتحادیه اروپا مهم است که از کشورهای نزدیک به افغانستان حمایت کند تا اطمینان حاصل شود که ما موج مهاجرت تاره‌ای در اروپا نخواهیم داشت.»
آمریکا شیوه جدید انتقال اتباعش از افغانستان را فاش کرد
آمریکا روز دوشنبه فاش کرد که مأموریت دیگری را برای انتقال اتباعش از کابل به فرودگاه این شهر به انجام رسانده است.
پنتاگون قبلا تأیید کرده بود که سه فروند بالگرد شینوک سی‌اچ ۴۷ ارتش آمریکا پنجشنبه گذشته گروهی متشکل از ۱۶۹ آمریکایی را از هتل بارون در کابل به فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی در فاصله ۲۰۰ متری منتقل کردند.
جان کربی، سخن‌گوی پنتاگون روز دوشنبه نیز در یک نشست خبری گفت: «حداقل یک مورد دیگر وجود دارد که از بالگرد برای انتقال آمریکایی‌ها از خارج از فرودگاه به فرودگاه استفاده شده است.»
وی از توضیح بیشتر خودداری کرد و به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم توضیح برای امروز کافی است.»
کربی همچنین اظهار داشت که موارد مأموریت نجات نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر بیشتر از آن چیزی است که مقامات ارشد دولت تاکنون آن را تصدیق کرده‌اند و برخی از آن‌ها با استفاده از وسایلی غیر از بالگردهای نظامی تسهیل شده است.
قادریم تا ۳۱ اوت همه آمریکایی‌ها را از افغانستان خارج کنیم
جک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت واشنگتن قادر است تا ۳۱ اوت تمام شهروندان آمریکا را از افغانستان خارج کند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «همانطور که رئیس جمهور قبلاً گفته است، ما فکر می‌کنیم تا ۳۱ اوت فرصت داریم تا همه آمریکایی‌هایی را که مایل هستند [از افغانستان] خارج کنیم.»
سالیوان افزود که واشنگتن هر روز و بطور مستمر با طالبان در ارتباط است.
طالبان قطعاً بخشی از آینده افغانستان است
ایران می‌گوید خواستار تشکیل دولتی «فراگیر، شفاف و پاسخگو» در افغانستان است.
سعید خطیب‌زاده، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی درباره تحولات افغانستان وی با بیان این که هیچ راه حل نظامی برای حل و فصل مسائل وجود ندارد، گفت: «جمهوری اسلامی ایران ... امیدوار است مردم و جناح‌‎های افغانستان از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‎ای برای تشکیل دولتی فراگیر، شفاف و پاسخگو که بازتاب همه گروه‌های قومیتی افغانستان و دارای روابط نیک با همسایگان باشد، نهایت استفاده را ببرند.»
وی همچنین با اعلام این که «طالبان قطعاً بخشی از آینده افغانستان است»، در پاسخ به پرسشی درباره جبهه مقاومت در دره پنجشیر اظهار داشت: «همه طرف‌ها را به خویشتنداری، گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی دعوت می‌کنیم. هر آنچه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد، باید بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد.»
سخن‌گوی وزارت خارجه گفت که وزیر خارجه پاکستان روز پنجشنبه به ایران سفر خواهد کرد که موضوع اصلی سفر روابط دوجانبه و موضوع افغانستان خواهد بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241773
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1115
1176
2291
1231446
7608
15244
1241773

آی‌پی شما: 18.221.42.164
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403