پنجشیر در محاصره ماست اما مذاکره می‌کنیم

گروه طالبان می‌گوید اعضای گروه «جبهه مقاومت» تحت امر احمد مسعود در دره پنجشیر را محاصره کرده است.

این گروه همزمان اعلام کرد تا زمان خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان از تشکیل دولت خبری نخواهد بود.
همزمان با این تحولات و در حالی که آمریکا و کشورهای دیگر در حال خارج کردن اتباع خود و برخی شهروندان افغان از افغانستان هستند، فرودگاه کابل بار دیگر بدل به صحنه هرج و مرج، تیراندازی و درگیری مرگبار شد.
آخرین تحولات افغانستان در روز ۲۳ اوت (۱ سنبله/شهریور) را به صورت زنده در یورونیوز فارسی دنبال کنید.
آمریکا: در شبانه‌روز گذشته ۱۶ هزار نفر را خارج کردیم
وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد تنها در شبانه‌روز گذشته حدود ۱۶ هزار نفر از طریق فرودگاه کابل از افغانستان خارج شده‌اند، زیرا مهلت مقرر برای پایان حضور آمریکا در این کشور نزدیک می‌شود و همین امر لاعث تسریع در انجام عملیات انتقال شده است.
جان کربی، سخنگوی پنتاگون با اعلام این خبر گفت شمار افرادی که از ماه ژوئیه تاکنون از افغانستان خارج شده‌اند به ۴۲ هزار نفر می‌رسد که ۳۷ هزار نفر آن مربوط به ۱۴ اوت یعنی یک روز قبل از تصرف کابل توسط طالبان و از زمان افزایش پروازها به این سو بوده است.
آلمان برای باز نگه داشتن فرودگاه کابل مذاکره می‌کند
آلمان در حال مذاکره با آمریکا، ترکیه و دیگر شرکایش برای باز نگه داشتن فرودگاه کابل پس از مهلت ۳۱ اوت است.
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه با اعلام این خبر در یک نشست مطبوعاتی تصریح کرد: «ما باید به گفتگو با طالبان ادامه دهیم، زیرا آن‌ها قطعا پس از خروج نیروهای آمریکایی، نقش ویژه‌ای در فعالیت فرودگاه (کابل) خواهند داشت.»
هم‌اکنون در فرودگاه کابل که تنها راه خروج از افغانستان است، مسابقه‌ای در حال انجام است برای آن که تا قبل از مهلت تعیین شده توسط طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی، شمار هرچه بیشتری از خارجیان و افغان‌ها به خارج از کشور منتقل شوند.
هایکو ماس وضعیت فرودگاه و اطراف آن در ساعات اخیر را «همچنان خطرناک» و دستخوش «هرج و مرج» توصیف کرد و از مردم خواست به تنهایی به آنجا نروند.
وی تاکید کرد که سربازان آلمانی در حال مطالعه «همه گزینه‌های ممکن» برای خارج کردن آلمانی‌ها و افغانانی هستند که می‌خواهند از چنگ طالبان بگریزند.
آقای ماس همچنین اطمینان داد که مذاکراتی با کشورهای همسایه افغانستان مانند ازبکستان، پاکستان، هند و تاجیکستان در حال انجام است تا افغان‌هایی که برلین آن‌ها را قبول دارد بتوانند از طریق زمینی به سفارتخانه‌های آلمان در این کشورها مراجعه و درخواست روادید کنند.
فرانسه: مهلت ۳۱ اوت برای انتقال افراد از افغانستان کافی نیست
فرانسه اعلام کرد که برای انجام عملیات انتقال افراد در معرض خطر از افغانستان زمان بیشتری لازم است.
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که به همراه فلورانس پارلی، وزیر دفاع و گروهی از دیگر مسئولان دولتی این کشور به امارات متحده عربی سفر کرده است، روز دوشنبه گفت: «ما در مورد مهلت ۳۱ اوت که آمریکا تعین کرده، نگرانی‌هایی داریم.»
او که در محل پایگاه هوایی ۱۰۴ الظفرا واقع در ۳۰ کیلومتری ابوظبی سخن می‌گفت، تأکید کرد: «زمان بیشتری برای تکمیل عملیات فعلی نیاز است.»
فرانسه برای انتقال اتباع خود و برخی دیگر از شهروندان افغان در معرض خطر حمله طالبان، یک پل پروازی موقت از کابل به این پایگاه برقرار کرده است.
لودریان با اعلام این که مشکل کنونی در انجام عملیات، دشواری دسترسی افراد به فرودگاه کابل است، اعلام کرد که در حال حاضر کار انتقال افراد در گروه‌های کم‌شمار انجام می‌گیرد.
خانم پارلی نیز در امارات اعلام کرد که کشورش در فاصله ۱۷ تا ۲۲ اوت، به نزدیک هزار و ۲۰۰ نفر از جمله حدود صد تبعه فرانسوی، نزدیک به هزار تبعه افغان در معرض تهدید، ده‌ها تبعه اتحادیه اروپا و نیز اتباع خارجی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کنند، پناه داده است.
آمریکا پیش از این ۳۱ اوت را به عنوان تاریخ خروج نهایی نیروهایش از افغانستان اعلام کرده بود اما روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا احتمال ادامه حضور نیروهایش در فرودگاه کابل پس از این تاریخ را رد نکرد. وی گفت: «بحث‌هایی بین ما و ارتش در مورد تمدید حضور (در افغانستان) جریان دارد. ما امیدواریم که مجبور به تمدید نشویم، اما من حدس می‌زنم که در مورد وضعیت روند انتقال، بحث‌هایی وجود خواهد داشت.»
فرانسه تا عصر یکشنبه در مجموع ۱۱ پرواز میان کابل و ابوظبی انجام داده و دوازدهمین پرواز نیز برای دوشنبه پیش‌بینی شده است.
طالبان: پنجشیر محاصره است اما مذاکره می‌کنیم
گروه طالبان اعلام کرد نیروهای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود و امرالله صالح را در دره پنجشیر به محاصره خود در آورده اما با این حال قصد دارد به جای نبرد، با نمایندگان این گروه مذاکره کند.
در طول شامگاه یکشنبه تا بامداد دوشنبه گزارش‌های تأیید نشده‌ای از بروز درگیری در حومه دره پنچشیر منتشر شده است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتر اعلام کرد که جنگجویان طالب «در نزدیکی پنجشیر مستقر هستند.»
روز یکشنبه حساب‌های توئیتری طرفدار طالبان اعلام کرده بودند که «صدها» جنگجوی این گروه به سمت پنجشیر در حرکت هستند. با این حال طرفدار مقاومت در شبکه‌های اجتماعی هرگونه پیشرفت طالبان را رد کرده و مدعی شدند که نیروهای مقاومت، ستیزه‌جویان را با کمین متوقف کرده‌اند.
پنجشیر از دیرباز به عنوان یکی از پایگاه‌های نبرد با طالبان شناخته می‌شده است. در هفته‌های اخیر پس از پیشروی‌های طالبان در کشور، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود که در سال ۲۰۰۱ به دست القاعده ترور شد، و نیز امرالله صالح، معاون پیشین رئیس جمهوری، مقاومت علیه طالبان را از سر گرفته است.
ورودی دره پنجشیر تنها از راه تنگه‌ای باریک امکان‌پذیر است که رزمندگان مقاومت در ارتفاعات اطراف آن را زیر نظر دارند.
جبهه مقاومت ملی افغانستان می‌گوید برای «درگیری طولانی مدت» حاضر است. با این حال این گروه نیز همانند طالبان برای مذاکره اعلام آمادگی کرده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1242048
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1390
1176
2566
1231446
7883
15244
1242048

آی‌پی شما: 3.142.96.146
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403