کابل به وقت تهران

انتشار عکسی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را در جلسه‌ای مجازی با مقامات امنیتی و اطلاعاتی این کشور برای بررسی بحران افغانستان نشان می‌دهد انتقادهایی را از کاخ سفید برانگیخت.


حساب رسمی کاخ سفید در توئیتر روز یک‌شنبه هم‌زمان با سقوط کابل، پایتخت افغانستان به دست گروه طالبان این عکس را منتشر کرد. در صفحه مقابل جو بایدن در این عکس هشت تصویر از مسوولان نهادهای مختلفی که در این جلسه حضور داشتند دیده می‌شود. کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری در مرکز این صفحه دیده می‌شود.
این در حالی است که در قسمت پایین این صفحه دو مسوول اداره اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از طریق تماس مجازی در جلسه شرکت کرده‌اند. کنار آن‌ها نیز تصویر فردی که زلمی خلیل زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان به نظر می‌رسد از «دفتر دوحه» دیده می‌شود.
شماری از جمهوری‌خواهان و کارشناسان امنیتی ضمن انتقاد از انتشار این عکس، نمایش چهره مسوولان سیا و افشای وجود «دفتر دوحه» را اشتباه دانسته‌اند.
ریچارد گرینل، سفیر آمریکا در آلمان در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود از انتشار این عکس ابراز حیرت کرد.
کایل اورتون از کارشناسان امنیتی نیز از افشای هویت مأموران سیا در عکس منتشرشده از سوی کاخ سفید انتقاد کرد.
یکی از نکات سوال برانگیز در این عکس نمایش ساعت به وقت تهران روبه‌روی رئیس جمهوری ایالات متحده است. ساعت شش شهر دنیا از جمله مسکو، پکن، لندن و تهران در دیوار روبه‌روی جو بایدن دیده می‌شود. ساعت تهران هنگام ثبت این عکس ۱۹:۵۹ را نمایش می‌داد.
رئیس جمهوری آمریکا قرار است طی روزهای آینده درباره تحولات افغانستان سخنرانی کند. جو بایدن روزهای اخیر را که با سقوط کابل به دست گروه طالبان هم‌زمان بود در استراحتگاه «کمپ دیوید» سپری کرد.
علاوه بر انتشار عکس مأموران سازمان سیا می‌تواند این موضوع را تداعی کند که زلمای خلیل زاد بیش از این‌که مآمور ویزه در امور افغانستان باشد مدمور سازمان سیا است. مخصوصا که به تازگی عکس از سه نفر یعنی زلمای خلیل زاد، اشرف غنی و رهبر طالبان به عنوان بورسیه‌های تحصیلی در آمریکا منتشر شده است.
علاوه بر این دست داشتن جمهوری اسلامی را نیز نشان می‌دهد. تقصیرها قرار است به گردن جمهوری اسلامی بیفتد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1242149
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
58
1433
2667
1231446
7984
15244
1242149

آی‌پی شما: 3.129.45.92
امروز: سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403