خروج غنی از کابل و ورود طالبان

کرزی، عبدالله و حکمتیار شورای هماهنگی تشکیل دادند

نیروهای طالبان پس از آنکه در ۱۰ روز اخیر حملات خود را در مرکز ولایت‌های افغانستان تشدید کردند هم اکنون وارد شهر کابل شده‌اند.

با خروج اشرف غنی از افغانستان، عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار شورای هماهنگی تشکیل دادند.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به تاجیکستان رفته است. عبدالله عبدالله نیز خروج غنی را تایید کرد.
طالبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به اینکه نیروهای امنیتی بخش‌هایی از شهر کابل را ترک کرده‌اند برای جلوگیری از هرج و مرج وارد شهر می‌شوند.
هم‌زمان عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت داخله افغانستان در یک ویدئو اعلام کرد که «به شهر کابل حمله نمی‌شود و انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز صورت می‌گیرد.»
نیروهای طالبان از حدود ۱۰ روز پیش حملات خود را به مراکز ولایت‌های افغانستان شدت بخشیدند و ابتدا با تصرف زرنج مرکز ولایت نیمروز نخستین مرکز ولایت را تصرف کردند و به سرعت اکثر شهرهای مهم را در اختیار گرفتند.
پنتاگون شب گذشته اعلام کرد که گروه جدیدی از سربازان ایالات متحده به منظور تأمین امنیت تخلیه هزاران آمریکایی و افغان وارد کابل شده‌اند. وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که این سربازان به عملیات تخلیه پرسنل دیپلماتیک آمریکا و افغان‌هایی که برای ایالات متحده کار کرده‌اند کمک خواهند کرد.
08:19 PM
دو مقام طالبان: دولت انتقالی وجود نخواهد داشت
دو مقام طالبان به خبرگزاری رویترز گفتند که دولت انتقالی در افغانستان شکل نمی‌گیرد و انتظار دارند که قدرت را به طور کامل در اختیار بگیرند.
پیش از این عبدالستار میرزا کوال، سرپرست وزارت داخله گفته بود که قدرت به یک دولت انتقالی واگذار می‌شود.
 08:19 PM
ظریف ابتکار کرزی در تشکیل شورای هماهنگی را زمینه‌ساز گفت‌وگو عنوان کرد
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتی درباره اوضاع افغانستان گفت: «خشونت و جنگ، همانند اشغال، هیچگاه راه فیصله مشکلات افغانستان نبوده‌ و نخواهد بود.»
وی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی از سوی حامد کرزی، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار گفت: «ابتکار برادران در شورای هماهنگی و دیگر رهبران افغانستان می‌تواند زمینه‌ساز گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار باشد.»
وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران به کوشش خود برای مصالحه در افغانستان ادامه می‌دهد.»
08:06 PM
بیش از ۴۰ نفر در درگیری‌های حومه کابل زخمی شدند
یکی از بیمارستان‌های کابل در توییتی اعلام کرد که بیش از ۴۰ نفر در درگیری‌های حومه پایتخت زخمی و برای مداوا بستری شده‌اند.
07:54 PM
کانادا کارکنان سفارتش را از کابل خارج کرد
کانادا اعلام کرده است که در پی وخامت اوضاع در افغانستان، به طور موقت کار دیپلماتیک خود را در کابل متوقف می‌کند و کارکنان سفارت را به کانادا برمی‌گرداند.
مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا، گفت: «اوضاع در افغانستان به سرعت در حال تغییر است و این قضیه توانایی‌مان در تأمین ایمنی و امنیت ماموریت‌های سفارتخانه را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند.»
او همچنین درباره کارکنان سفارت این کشور در کابل گفت: «آن‌ها اکنون به سلامت در حال بازگشت به کانادا هستند.»
08:15 PM
عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار شورای هماهنگی تشکیل دادند
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد که برای جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم برای اداره بهتر امور مربوط به صلح و انتقال مسالمت آمیز قدرت شورای هماهنگی تشکیل داده است. این شورا شامل خود او، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار است.
این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی طالبان خواست تا جلوی درگیری‌ها و هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسوول را قاطعانه بگیرند.
07:30 PM
تماس تلفنی وزرای خارجه بریتانیا و پاکستان برای بحث بر سر اوضاع افغانستان
دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، از گفتگوی خود با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان درباره اوضاع افغانستان خبر داده است.
آقای راب در توییتی در حساب شخصی خود نوشت: «نگرانی‌های عمیق خود درباره آینده افغانستان را با وزیر امور خارجه پاکستان شاه محمود قریشی در میان گذاشتم. او تایید کرد بسیار مهم است جامعه بین‌المللی متحد باشد و به طالبان بگوید که باید خشونت پایان یابد و به حقوق بشر احترام گذاشته شود.»
06:58 PM
سخنگوی طالبان: برای جلوگیری از هرج و مرج وارد شهر کابل می‌شویم
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که نیروهای طالبان برای جلوگیری از هرج و مرج و تاراج وارد شهر کابل می‌شوند.
طالبان در اطلاعیه‌ای از مردم خواست که از ورود نیروهای آن‌ها هراس نداشته باشند.
ذبیح‌الله مجاهد گفت: «نیروهای امنیتی بخش‌هایی از شهر کابل و پاسگاه‌ها را ترک کرده‌اند.»
در اطلاعیه طالبان اشاره شده است که طبق بیانیه صبح امروز قصد ورود به شهر کابل و حمله نظامی به پایتخت را نداشتند اما با توجه به اینکه برخی از حوزه‌ها از پلیس برای تأمین امنیت خالی شده است و خطر سرقت وجود دارد وارد این بخش‌ها می‌شوند.
07:10 PM
عبدالله عبدالله خروج اشرف غنی از افغانستان را تایید کرد
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پیامی از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که این شب و روزهای سخت به زودی سپری شوند و مردم بتوانند روزهای صلح آمیز را ببینند.
وی تایید کرد که اشرف غنی کشور را ترک کرده است و از او با عنوان رئیس جمهور پیشین یاد کرد.
06:40 PM
رویترز: اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان به تاجیکستان رفت
یک مقام ارشد وزارت داخله افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته‌ است اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور، به تاجیکستان رفته است.
 خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز به نقل از منابع خود این خبر را اعلام کرده است.
06:26 PM
آنتونی بلینکن: کارکنان سفارت آمریکا در کابل در حال انتقال به فرودگاه هستند
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت کارمندان سفارت این کشور در کابل در حال انتقال به فرودگاه هستند.
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه این کشور از طالبان چیزی درخواست نکرده است، گفت: «به طالبان گفته‌ایم اگر برای پرسنل ما یا نیروهایمان در حین انجام عملیات عقب‌نشینی مزاحمتی ایجاد کنند، پاسخی سریع و قاطع در انتظار آنان خواهد بود.»
آقای بلینکن همچنین ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان را «موفقیت‌آمیز» خواند و هرگونه تشابه میان وقایع امروز با خروج نیروهای آمریکایی از سایگون پایتخت ویتنام را در دهه هفتاد میلادی رد کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1242117
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
26
1433
2635
1231446
7952
15244
1242117

آی‌پی شما: 3.135.246.193
امروز: سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403