جنگ سایه یا جنگ دریایی ایران و اسرائیل

به گزارش روزنامه تلگراف، غرق شدن کشتی نظامی ایرانی خارک نیز به‌علت خرابکاری احتمالی اسرائیل بوده است.


ناو خارک، بزرگ‌ترین کشتی نیروی دریایی ارتش ایران، خردادماه امسال در نزدیکی بندر جاسک آتش گرفت و غرق شد.
به گزارش روزنامه بریتانیایی تلگراف، در «جنگ سایه‌» که به‌سرعت بین ایران و اسرائیل بالا گرفته است، به دست‌کم «۲۰ کشتی غیرنظامی» با استفاده از مین، پهپاد یا گروه‌های کماندویی حمله شده است.
تلگراف در گزارشی تحلیلی که روز یک‌شنبه، ۱۷ امردادماه، منتشر کرد، با اشاره به افزایش شدید حمله‌ها به نفت‌کش‌ها‌، کشتی‌های باری و دیگر انواع شناورها در شش ‌ماه گذشته، نوشت: «کارشناسان صنعت کشتی‌رانی و متخصصان امنیتی نگران‌اند که نوعی درگیری دریایی اعلام‌نشده به بی‌ثباتی برخی از پررفت‌‌وآمدترین مسیرهای تجاری جهان بینجامد.»
در حمله اخیر پهپاد انتحاری منتسب به ایران به نفت‌کش مرسر استریت، آدرین آندروود، محافظ بریتانیایی، و ناخدای رومانیایی نفت‌کش که نامش اعلام نشده است، جان خود را از دست دادند؛ این نخستین‌بار بود که این «جنگ سایه» کشته برجای گذاشت. البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند که کشته‌ شدن خدمه نفت‌کش در این حمله عمدی نبوده، اما نشان‌ دهنده بی‌ملاحظگی و بی‌پروایی فوق‌العاده است.
در میان خدمه نفت‌کش مرسر استریت، شهروندانی از روسیه و چین، مهم‌ترین متحدان ایران، نیز حضور داشتند و بنابر این گزارش، اگر یکی از آن‌ها کشته می‌شد، می‌توانست مشکلات جدی‌تری برای ایران ایجاد کند. البته جمهوری اسلامی دست داشتن در این حمله را رد کرده است، اما اسرائیل، کشورهای «گروه ۷» و همچنین اتحادیه اروپا، ایران را عامل حمله دانسته‌اند.  
به نوشته تلگراف، «جنگ سایه» همان‌طور که از نامش پیداست، در هاله‌ای از ابهام پیچیده است و رهبران اسرائیل و ایران تاکنون هیچ‌یک دست داشتن در آن را تصدیق نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که به‌طور جدی از دوم ماه مه سال ۲۰۱۹ در نزدیکی سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ آغاز شد. در آن تاریخ، مقام‌های سعودی اعلام کردند که یک نفت‌کش ایرانی به نام «هپینس-۱» به‌طور ناگهانی کنترل موتور خود را از دست داده و در ۷۰ مایلی جنوب‌غربی بندر جده متوقف شده است.
از آن پس، گزارش‌های متعددی از حمله‌ به دیگر کشتی‌های مرتبط با ایران یا اسرائیل با به‌کارگیری موشک، مین دریایی یا انفجارهای مرموز در آن‌ها منتشر شد.
بررسی‌های روزنامه تلگراف نشان می‌دهد که تعداد این‌گونه حمله‌ها از ۲۰۱۹ به این‌‌سو، هر سال به‌طور پیوسته افزایش یافته و به هشدارهایی مبنی‌ بر نزدیک‌ شدن دو کشور به آستانه یک جنگ آشکار منجر شده است.
در سال ۲۰۱۹ سه مورد این‌گونه حمله‌ها به کشتی‌های دوطرف گزارش شد و در سال ۲۰۲۰ دست‌کم شش حمله به کشتی‌های ایرانی انجام شد.
محسن بهاروند، سفیر ایران در بریتانیا، به‌تازگی اعلام کرد که در سال جاری، ۱۱ مورد حمله به کشتی‌های باری ایرانی رخ داده است و اسرائیل را عامل این حمله‌ها دانست.
به گزارش روزنامه تلگراف، غرق شدن کشتی نظامی خارک، بزرگ‌ترین کشتی نیروی دریایی ارتش ایران، در خرداد ماه نیز ممکن است به‌ علت خرابکاری اسرائیل بوده باشد.
منابع آگاه به استراتژی نظامی اسرائیل به تلگراف گفته‌اند که آن کشور در این درگیری روی‌کردی نامتقارن در پیش گرفته، به‌طوری‌که گاهی ممکن است پاسخ حمله ایران به کشتی خود را با حمله سایبری به زیرساخت‌‌های آن بدهد و از آن جمله، به حمله سایبری اردی‌بهشت‌ماه ۱۳۹۹ به تأسیسات بندر شهید رجایی و اختلال در کشتیرانی اشاره کرده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1242294
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
203
1433
2812
1231446
8129
15244
1242294

آی‌پی شما: 3.135.198.49
امروز: سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403