ارائه فهرست «رسمی» وزرای کابینه رئیسی به مجلس

ابراهیم رئیسی با گذشت نزدیک به یک هفته از تحلیف و ادای سوگند به عنوان رئیس دولت جدید روز چهارشنبه، ۲۰ امرداد (۱۱ اوت) در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف، فهرست اسامی وزرای پیشنهادی کابینه خود را به مجلس ارائه کرد.


سیدنظام الدین موسوی، سخن‌گوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به رسمی بودن این فهرست برخلاف لیست‌های غیررسمی منتشر شده در رسانه‌ها، اعلام کرد که فهرست وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی در جلسه روز شنبه هفته آینده مجلس اعلام وصول خواهد شد. به گفته موسوی پس از اعلام وصول اسامی وزرا، کمیسیون‌های تخصصی به مدت یک هفته به بررسی افراد پیشنهادی پرداخته و در مرحله بعد جلسه رای اعتماد در مجلس برگزار خواهد شد.
در فهرست کابینه رئیسی برای جلب رای اعتماد نمایندگان مجلس، برای وزرای پیشنهادی وزارت‌خانه‌های کلیدی نام‌هایی چون احمد وحیدی به‌عنوان وزیر کشور، حسین امیرعبداللهیان به‌عنوان وزیر خارجه، اسماعیل خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات، امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری و جواد اوجی برای وزارت
نفت دیده می‌شود.
وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای سکان‌داری سیاست خارجی کیست؟
حسین امیرعبداللیهان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در دولت محمود احمدی نژاد تنها معاونی بود که با حضور جواد ظریف در سمت خود باقی ماند. او که روابط نزدیکی با نیروهای قدس سپاه پاسداران دارد بعد از حضور ظریف در وزارت خارجه همچنان به کار خود به عنوان معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ادامه داد. گفته می‌شود نظر مساعد سردار قاسم سلیمانی روی او و همچنین نفوذ بالای سپاه قدس در حوزه خاورمیانه باعث شد با وجود اختلاف نظرهای میان او و ظریف، امیرعبداللهیان را تا سال ۹۵ در این سمت نگه دارد. وی که پیشتر هم سابقه حضور در سفارت ایران در بحرین را در کارنامه داشته است، در دولت محمود احمدی نژاد و از سال ۸۶ تا ۸۹ در منامه فعالیت کرد. این دیپلمات دامغانی، پس از برکناری از معاونت وزیر به عنوان مشاور علی لاریجانی در مجلس منصوب شد. بعد از روی کار آمدن محمدباقر قالیباف به عنوان رئيس جدید مجلس، امیرعبداللهیان همچنان سمت مشاوره رئيس مجلس خود را حفظ کرد.
رستم قاسمی نیز که پیش از این در برخی رسانه‌ها از او برای پست وزارت نفت نام برده می‌شد به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت ابراهیم رئیسی به مجلس معرفی شده و عزت الله ضرغامی نیز برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در نظر گرفته شده است.
از سوی دیگرابراهیم رئیسی، رئیس دولت روز چهارشنبه با صدور حکمی سید مسعود میرکاظمی را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرده است. میرکاظمی در کابینه‌های دولت نهم و دهم به ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر نفت و وزیر بازرگانی حضور داشت.
همچنین در فهرست کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی محمدعلی زلفی‌گل به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، محمد مهدی اسماعیلی به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیداحسان خاندوزی به‌عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا آشتیانی به‌عنوان وزیر دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، بهرام عین‌اللهی به‌عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسین باغ‌گلی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش، علی اکبر محرابیان به‌عنوان وزیر نیرو، سیدرضا فاطمی امین به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدجواد ساداتی نژاد به‌عنوان وزیر جهادکشاورزی، حجت الله عبدالملکی به‌عنوان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سید حمید سجادی هزاوه به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان و عیسی زارع پور به‌عنوان وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به مجلس معرفی شده‌اند.
سخن‌گوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به فرصت دو هفته‌ای روسای جمهور برای اعلام اسامی وزرای کابینه، از دولت ابراهیم رئیسی برای تسریع در اعلام فهرست وزرا در راستای درخواست رهبر جمهوری اسلامی تشکر کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241776
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1118
1176
2294
1231446
7611
15244
1241776

آی‌پی شما: 18.118.226.105
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403