کاهش تنش با فلسطین به جای حل منازعه با اعراب

ادامه اشغال با ابزارهای اقتصادی و ارائه تسهیلات و خدمات بیشتر به فلسطینیان


فلسطینیان با رد راهبرد نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل مبنی بر «کاهش تنش به‌جای تلاش برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به منازعه اعراب و اسرائيل»، تأکید دارند که هر طرح و برنامه‌ای که به اشغال اسرائيل خاتمه ندهد، قابل پذیرش نیست.
نفتالی بنت با این ادعا که درگیری با فلسطینیان یک واقعیت عینی نیست، اظهار داشت که به باور وی یافتن راه حل به این معضل غیر ممکن است، بنابراین، وی قصد دارد به‌ جای مدیریت یا حل بحران، راهبرد کاهش تنش را با فلسطینیان دنبال کند.
این راهبرد که نخست وزیر اسرائیل آن را از میکا گودمن، مورخ اسرائیلی الهام گرفته است، بر «پنهان کردن جریان اشغالگری اسرائیل، دادن این احساس به فلسطینی‌ها ‌که دارای دولت مستقلی هستند و فراهم کردن تسهیلات اقتصادی و خدمات اجتماعی به آن‌ها» مبتنی است.
نفتالی بنت، می‌گوید «نزاع بین اسرائیل و فلسطینی‌ها به صورت عینی وجود ندارد، فلسطینی‌ها نمی‌خواهند حضور ما را در این سرزمین به رسمیت بشناسند و به نظر من، بعید است که به زودی تغییری در تصور آن‌ها ایجاد شود. بنابراین، به باور من تنش و درگیری باید کاهش یابد. در عوض ما باید سعی کنیم از هر طریق ممکن، رابطه خود را با آن‌ها توسعه دهیم و در تلاش برای بهتر شدن کیفیت زندگی آن‌ها باشیم و فرصت‌های شغلی و کاری بیشتری را برای آن‌ها فراهم سازیم.»
از سوی دیگر، احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، اظهار داشت که «فلسطینی‌ها هرگونه راه حلی که تضمین کننده پایان اشغالگری اسرائيل و ایجاد کشور مستقل فلسطین در گستره مرزهای ۱۹۶۷، نباشد را رد می‌کنند.» وی افزود که «پیشنهاد نخست وزیر اسرائیل برای بهبودی شرایط زندگی فلسطینیان در سایه اشغال، به هیچ صورتی قابل پذیرش نبوده و نمی‌تواند منتهی به راه حل مورد نیاز فلسطین شود.» همچنان، آنتوان شهالت، کارشناس مسائل اسرائیل، گفت که «راهبرد کاهش تنش، بازتولید دیدگاه موشه دایان، وزیر پیشین دفاع اسرائیل در مورد روش اشغال پنهان است.» وی افزود که این چشم‌انداز «ساختارهای اشغال را حفظ می‌کند، اما روند کنترل سرزمین‌های فلسطینی طوری ادامه می‌یابد که فلسطینی‌ها نتوانند آن را به صورت آشکار احساس کنند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232519
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
343
730
1073
1221950
13598
16017
1232519

آی‌پی شما: 3.145.143.239
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403