محاکمه حمید نوری می‌تواند زوایای تاریک رئیسی روشن کند؟!

براساس کیفرخواست دادستانی سوئد برای نوری، او در کشتار جمعی زندانیان در سال ۱۳۶۷ به جنایت جنگی و قتل عمد متهم شده است.


روزنامه بریتانیایی گاردین، محاکمه پیش روی حمید نوری، دادیار سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در دادگاه استکهلم سوئد را عامل روشن شدن احتمالی جزئیاتی در مورد نقش ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری جدید اسلامی، در اعدام‌های دسته ‌جمعی سال ۱۳۶۷ خوانده است.
گاردین در گزارشی با اشاره به برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد، کم‌تر از یک هفته پس از آغاز به کار رئیس جمهوری جدید، محاکمه این مقام پیشین جمهوری اسلامی را روشن‌کننده جزئیات بیشتر در مورد نقش رئیسی در اعدام‌های دسته‌جمعی در زندان‌های جمهوری اسلامی دانست که بیش از ۳۰ سال پیش انجام شده است.  
دادستانی سوئد کیفرخواست حمید نوری را صادر کرد که براساس آن، او در رابطه با کشتار بیش از یک‌سد مخالف مسلح جمهوری اسلامی که در آخرین سال جنگ میان ایران و عراق (۱۳۶۷) به‌عنوان زندانی سیاسی محبوس بودند، به «جنایت جنگی» و «قتل عمد» متهم شده است.
حمید نوری در سال ۲۰۱۹ هنگام سفر به سوئد برای دیدار خویشاوندانش در استکهلم بازداشت شد و محاکمه او قرار است از دهم اوت (۱۹ امرداد ماه) آغاز شود.
رئیسی که روز سه‌شنبه، ۱۲ امرداد ماه، حکم تنفیذ خود به‌عنوان رئیس جمهوری جدید ایران را از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دریافت کرد، به نوشته گاردین یکی از اعضای «هیأت سری» بود که در سال ۱۹۸۸ م (۱۳۶۷ خ) برای بازجویی از هزاران زندانی تشکیل شد.
بنابر اعلام سازمان‌های حقوق بشری، ازجمله عفو بین‌الملل، در آن سال حدود پنج‌هزار زندانی از مخالفان مسلح جمهوری اسلامی و گروه‌های چپ اعدام شده‌اند، اما براساس این گزارش، ابراهیم رئیسی بارها هرگونه مسوولیت خود درمورد این اعدام‌ها را رد کرده است. او گفته که به دستورها عمل می‌کرده است و کشتار دسته جمعی را براساس فتوا یا حکم شرعی روح‌الله خمینی، رهبر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، موجه می‌داند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232214
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
38
730
768
1221950
13293
16017
1232214

آی‌پی شما: 3.128.198.21
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403