عادی سازی روابط با اسرائیل راهکار مقابله با ایران

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه با سی.ان.ان اظهار داشت انتظار دارد در ادامه توافق‌نامه ابراهیم، بسیاری از کشورهای عربی به دلیل نگرانی‌های امنیتی از سوی ایران، رابطه خود با اسرائیل را عادی‌سازی کنند.


او ضمن احترام به تاریخ و فرهنگ ایران و ارزش‌هایی که این کشور به جهان افزوده است، با لحنی متعادل گفت که نمی‌تواند نگرانی مشروع خود از حکومت شیعه ایران را در نظر نگیرد.
ملک عبدالله افزود، اردن مداخله‌گری‌های ایران در منطقه و توانایی‌های نظامی این کشور، به‌ویژه در زمینه موشک‌های بالستیک را پیگیری کرده است. وی از تلاش‌های امارات، کویت و عمان برای تقویت گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که در این زمینه کار بیشتری انجام شود.
او همچنین در ادامه گفت: «مذاکرات پیوسته‌ای بین سعودی‌ها و ایرانی‌ها در جریان است. امیدواریم این مذاکرات ما را به موقعیت بهتری برساند که بتوانیم منطقه را آرام کنیم. زیرا چالش‌های زیادی پیش رو داریم.»
با این حال او درباره پی‌آمدهای درگیری بین اسرائیل و گروه‌های مسلح در غزه هشدار داد.
او در این‌باره گفت: «جنگ برای همه ما یک واقعیت بود، شما نمی‌توانید این کار را به قیمت گفت‌وگوی فلسطینیان اسرائیلی و بحث درباره آینده آن‌ها انجام دهید، حتا اگر توافق ابراهیم گسترش یابد.»
پادشاه اردن طرفدار راه حل دو کشور در یک سرزمین است. وی تأکید کرد که ما باید اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را برای گفت‌وگوی مجدد به سر میز مذاکره برگردانیم. پس از آن ممکن است، دو قدم به جلوتر برویم و یک قدم بازگردیم.
بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی معتقدند، همان‌طور که پادشاه اردن می‌گوید، رفتار خصمانه و مداخله‌گرانه ایران در کشورهای عربی منطقه است که آن‌ها را وادار به برقراری رابطه با اسرائیل کرده است. این کشورها هرچند در خط جبهه مقدم با اسرائیل قرار ندارند، اما خود را به توافق‌ها و قطع‌نامه‌های بین‌المللی مرتبط با حقوق مردم فلسطین، متعهد می‌دانند.
اسرائيل و مراکش در ماه دسامبر سال گذشته، توافقی برای عادی‌سازی روابط خود امضا کردند تا اضلاع مربع «توافق ابراهیم» که پیش از آن به برقراری روابط بین اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین و سودان انجامیده بود، کامل شود.
ملک عبدالله در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» از حکومت جمهوری اسلامی انتقاد کرد، و فرهنگ مردم ایران را ستود.
ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، گفت پهپادها و موشک‌های ساخت ایران آن کشور عربی را مورد حملات روزافزون قرار داده‌اند. عبدالله در آن گفت‌وگو از خطر جمهوری اسلامی ایران برای کشورش و برای کل منطقه سخن گفت.
پادشاه اردن به فرید زکریا، مجری «سی‌ان‌ان»، گفت: «متأسفانه اردن مورد حمله پهپادهایی قرار گرفته که امضای ایران را بر خود دارند.» او گفت، این حملات در طول سال گذشته آغاز شده‌اند و افزایش هم یافته‌اند.
برنامه هسته‌ای ایران، ساخت موشک‌های بالیستیک در این کشور، حملات سایبری آن، و حضور نظامی گروه‌های مورد حمایت ایران در نزدیکی مرزهای اردن، از دیگر نکاتی بود که مورد اشاره ملک عبدالله قرارگرفت که گفت امّان نگران افزایش فعالیت‌های تهاجمی جمهوری اسلامی ایران است.
او گفت: «فن‌آوری بالیستیک ایران بهبود چشمگیری یافته است. متأسفانه دیده‌ایم که علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق از آن استفاده می‌کنند. دیده‌ایم که از یمن به عربستان سعودی موشک می‌زنند، و از سوریه و لبنان به اسرائیل هم حملاتی می‌کنند.»
ملک عبدالله افزود:‌ «آن حملاتی که به اسرائيل نمی‌خورد، گاه به اردن می‌رسد... این‌ را باید به حملات سایبری که علیه خیلی از کشورهای ما انجام می‌شود، اضافه کرد. درگیری‌های نظامی نزدیک مرزهای ما تقریباً به زمان اوج داعش رسیده است.»
او البته در عین حال از فرهنگ مردم ایران تقدیر کرد، و گفت ایرانیان «بسیار به جهان افزوده‌‌اند.»
در چند سال گذشته، اسرائیل بارها پهپادهای ساخت ایران را نزدیک مرزهای شمالی آن کشور با لبنان و مرزهایش با اردن سرنگون کرده است؛ از جمله در جریان درگیری چند ماه پیش در غزه که اسرائیل آن‌را «عملیات حافظ دیوارها» نامیده بود. دو دشمن نظامی اصلی اسرائیل، حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین، از حمایت گسترده سیاسی، نظامی، و مالی جمهوری اسلامی ایران برخوردارند.
اسرائیل سدها حمله نیز علیه اهداف ایرانی در خاک سوریه انجام داده است، و حکومت بشار اسد گاه با موشک به هواپیماهای اسرائیلی که این حملات را انجام می‌دهند، حمله کرده است. این حملات دمشق نیز گاه به خاک اردن کمانه می‌کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232265
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
89
730
819
1221950
13344
16017
1232265

آی‌پی شما: 3.137.221.163
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403