رئیس مجلس از خیر شهرداری تهران نمی‌گذرد

قالیباف از مدت‌ها پیش برای به دست گرفتن دوباره اختیار مدیریت شهری خیز برداشته بود.


محمدباقر قالیباف پس از این‌که موفق شد لیست مورد تأیید خود در «شورای ائتلاف» را به شورای شهر تهران بفرستد این روزها در تلاش است که یکی از نزدیکانش مسوولیت شهرداری تهران را نیز بر عهده بگیرد. در میان افرادی که به عنوان گزینه‌های مطرح معرفی شده‌اند نام افرادی همچون محسن پیرهادی، پژمان پشمچی‌زاده و علی‌رضا جاوید به چشم می‌خورد که هر سه نفر از نزدیکان قالیباف و از همراهان او در شورای شهر و شهرداری تهران بودند.
جذابیت‌های مدیریت شهری تهران برای قالیباف همچنان زیاد است و او با وجود این‌که در حال حاضر بر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی نشسته قصد ندارد، شهرداری تهران را رها کند.
انتقادات بسیار به عمل‌کرد شهرداری و شورای شهر چهارم که اغلب آن‌ها اصول‌گرایان بودند در کنار مشارکت فعال شهروندان در انتخابات سال ۹۶ باعث شد مدیریت شهری تهران از دست اصول‌گرایان و یاران قالیباف خارج شود اما قالیباف از مدت‌ها پیش برای به دست گرفتن دوباره این مسوولیت خیز برداشته بود.
روزنامه اعتماد در مهرماه سال ۹۹ در خبری اعلام کرد که شهردار سابق تهران با مرتضا طلایی جلسه‌ای مشترک درباره آینده شهرداری داشتند و در این جلسه از افرادی مثل جواد شوشتری، علی‌رضا جاوید و پژمان پشمچی‌زاده برای گزینه شهرداری تهران اسم برده شد. اگرچه در نهایت طلایی و قالیباف به اتفاق نظر نرسیدند و با دو لیست متفاوت در انتخابات شرکت کردند اما انتخاب همه اعضای شورای شهر ششم از لیست شورای ائتلاف که منتسب به قالیباف است از نفوذ شهردار سابق برای آینده مدیریت شهری ایران حکایت داشت. در لیست شورای ائتلاف دختر قاسم سلیمانی نیز با وجود مخالفت نزدیکانش حضور داشت.
حالا محمدباقر قالیباف است و شورای شهر ششم که اعضای آن به او نزدیک هستند. درست مثل شورای چهارم که به اعتقاد منتقدان چشم خود را بر روی بسیاری از تخلفات آشکار شهرداری مثل املاک نجومی، نابودی باغ‌های تهران و فساد اقتصادی بست. این شرایط برای شهردار سابق تهران فرصتی را ایجاد می‌کند که گزینه منتخب خود را به عنوان شهردار بعدی تهران به شورای شهر معرفی یا تحمیل کند.
قالیباف پاداش سرکوب روزنامه‌نگاران و دانشجویان و هدایت منابع مالی به نزدیکان بیت رهبری را با ریاست مجلس دریافت کرد.
تلاش‌های قالیباف برای رسیدن به ریاست‌جمهوری به نتیجه نرسید و این سردار سپاه، در نهایت توانست پاداش سال‌ها تقابل با روشن‌فکران، دانشجویان و سرکوب اعتراضات را با رسیدن به شهرداری تهران و پس از آن با ریاست مجلس بگیرد.ردپای او همچنین در زمان حمله به سفارت عربستان نیز دیده می‌شود. حسن کردمیهن، از شناخته‌ شده‌ترین چهره‌های ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در انتخابات ۱۳۹۲ و رئیس ستاد انتخابات او در کرج نقش اصلی هدایت حمله به سفارت عربستان را برعهده داشت! موضوعی که هزینه‌های گزافی را به کشور تحمیل کرد. با این حال او در دورانی که در پوشش فعالیت فرهنگی فعالیت می‌کرد، از کمک‌های مالی شهرداری تهران برخوردار بود. آن هم در دورانی که محمدباقر قالیباف در آنجا حضور داشت.
اما پس از رسیدن قالیباف به شهرداری، فساد مالی او بر سایر ابعاد عمل‌کردش سایه افکند و او بیش از آن‌که سرکوبگر شناخته شود، به‌ عنوان نماد فساد اقتصادی مشهور شده است.
ماجرا با افشاگری یاشار سلطانی آغاز شد. وب‌سایت معماری نیوز اسنادی را منتشر کرد که بر اساس سازمان بازرسی کل کشور، قالیباف چندین هزار میلیارد تومان املاک تهران را بسیار ارزان‌تر از قیمت واقعی به اعضای شورای شهر، مدیران میانی شهرداری، برخی مقام‌های حراست و حتا نیروی انتظامی واگذار کرده است. سلطانی بلافاصله با نفوذ قالیباف دستگیر شد.
از سوی دیگر شهردار ۱۲ ساله تهران فرصت را غنیمت شمرد و در دوران مدیریت خود قراردادهای عمرانی و تجاری شهر ثروتمند تهران را بدون رعایت تشریفات قانونی به نزدیکان و حامیانش واگذار کرده است. موضوعی که به‌رغم انکار قالیباف، شواهد متعددی در مورد آن وجود دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238749
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
241
1405
7303
1221950
4584
15244
1238749

آی‌پی شما: 18.223.21.5
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403