کانادا: گزارش ایران فریبکارانه و گمراه کننده است

«سقوط هواپیما نمی‌تواند تقصیر چند کارمند جزء باشد. مقام‌های ارشد نظام تصمیم‌هایی گرفتند که به این تراژدی منجر شد.»


جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در پیامی خطاب به خانواده‌ جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی ‌نوشت که اظهارات رسمی ایران درباره وقایع مرتبط با پرواز پی‌اس۷۵۲ «فریبکارانه، گمراه‌کننده و سطحی است و عامدانه به نکات مهم اشاره نمی‌کند».
نخست‌وزیر کانادا گفت که این کشور تمامی گزینه‌های لازم از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را برای پیگیری واقعه شلیک به هواپیمای اوکراینی در نظر خواهد گرفت.
ترودو در پیامی که در چارچوب گزارش جدید دولت کانادا آمده است، نوشت:‌ «سقوط هواپیما نمی‌تواند تقصیر چند کارمند جزء باشد. مقام‌های ارشد نظام تصمیم‌هایی گرفتند که به این تراژدی منجر شد و جهان نباید بگذارد که آنان چند نفر را سپر بلا کنند و پشت آنان پنهان شوند.»
بامداد چهارشنبه، ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، هواپیمای شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه شامل ۵۵ شهروند کانادا و ۳۰ مقیم این کشور با دو موشک زمین به هوای تور ام-۱ سپاه پاسداران در آسمان تهران هدف گرفته شد و همه سرنشینان آن جان باختند.
مقام‌های جمهوری اسلامی تا سه روز شلیک موشک به هواپیما را تکذیب می‌کردند و گزارش‌های مستند در این زمینه را دروغ و فضاسازی می‌نامیدند.
مقام‌های کانادایی می‌گویند که رفتار جمهوری اسلامی به اوتاوا ثابت کرد که نمی‌تواند به اظهارات تهران درباره این واقعه اعتماد کند و از همین رو تیمی برای تحقیقات تشکیل داده‌ است. فرانسوا-فیلیپ شامپین، وزیر خارجه سابق کانادا، نیز گفته است که ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر خطای انسانی در ساقط کردن هواپیما را باور ندارد.
گزارشی که تیم تحقیقاتی دستگاه اطلاعات و امنیت کانادا پس از هشت ماه تحقیق منتشر کرد، نشان می‌دهد کانادا به شواهدی که ثابت کند فاجعه سقوط هواپیما «عمدی» بوده، دست نیافته است.
گزارش فوق درباره شرایط و علل شلیک به هواپیما، بر اساس تمامی شواهد و داده‌های اطلاعاتی و امنیتی بوده که دولت کانادا در اختیار داشته است. در این گزارش آمده است: «با آن‌که تیم تحقیقات شواهدی مبنی بر عمدی بودن شلیک به پرواز پی‌اس۷۵۲ به دست نیاورده است اما این موضوع ایران را از مسوولیتش در مرگ ۱۷۶ انسان بی‌گناه مبرا نمی‌کند.»
تعهد کانادا به پیگیری حقیقت و امکان ارجاع پرونده به دیوان بین‌المللی دادگستری دلگرم‌کننده است».
انجمن جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در واکنش به انتشار گزارش تیم تحقیقات کانادا درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی، این گزارش را «نشانگر جنایات، مخفی‌کاری و دروغ» جمهوری اسلام» توصیف کرد.
سی‌بی‌سی کانادا روز پنج‌شنبه نوشت که این گزارش نشان می‌دهد، ایران به عنوان تنها طرفی که به اسناد، محل سانحه و شاهدان عینی دسترسی دارد، باید در مورد ابعاد این فاجعه پاسخ دهد.
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز با اشاره به این گزارش گفت که روایت جمهوری اسلامی از این فاجعه «مبهم، گمراه‌کننده و سطحی» است. او تأکید کرد که تهران قصد دارد مسوولیت را به گردن مقامات و پرسنل رده پایین بیاندازد و «دولت کانادا برای پیگیری پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران از همه گزینه‌های موجود، از جمله دیوان عدالت بین‌المللی، استفاده خواهد کرد.»
بیانیه خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی نیز می‌گوید: «این گزارش عدم توجه رژیم جمهوری اسلامی نسبت به جان انسان‌ها، قصور در بیان واقعیت‌ها، ناتوانی در اجرای عدالت و سرکوب خانواده‌های جان‌باختگان را آشکار می‌کند.»
خانواده جان‌باختگان تعهد دولت کانادا نسبت به پیگیری حقیقت و امکان ارجاع پرونده به دیوان بین‌المللی دادگستری را دلگرم‌کننده خواند.
این بیانیه می‌افزاید که تصمیم کانادا در انجام تحقیقات گام مهمی است اما کافی نیست.
این انجمن بار دیگر از دولت کانادا خواسته‌ است که سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی بشناسد و تحریم‌های هدفمندی را علیه عاملان جنایت اعمال کند.
هواپیمای اوکراینی بامداد چهارشنبه هجدهم دی‌ماه‌ ۹۸ مدت کوتاهی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی با موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر فراز تهران ساقط شد.
مقامات عالی جمهوری اسلامی تا سه روز برخورد موشک به هواپیمای مسافربری را تکذیب می‌کردند و در نهایت تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شدند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244637
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
298
305
852
1239482
10472
15244
1244637

آی‌پی شما: 3.14.133.138
امروز: چهارشنب، 26 ارديبهشت 1403