شمارش آرا آغاز شد

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران از هفت صبح (۲۸ خرداد/۱۸‌ژوئن) تا ۲ بامداد ۲۹ خرداد به وقت ایران در ۶۷ هزار شعبه رای‌گیری انجام شد. این انتخابات همچنین در ۱۳۳ نمایندگی خارجی ایران به جز کانادا، سنگاپور و یمن برگزار شد.


مطابق اعلام وزارت کشور، در این دوره از انتخابات، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که در واقع شامل جمعیت ۱۸ سال به بالای ایران می‌شود و از این تعداد ۱ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.
در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، پس از انصراف سه نامزد تأیید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان، محسن رضایی میرقائد، ابراهیم رئیسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی به رقابت پرداختند و فرد پیروز باید بیش از ۵۰ درسد آرای اخذ شده را کسب کند.
آخرین نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که احتمالاً ۳۷ تا ۴۷ درسد از واجدان شرایط در این انتخابات مشارکت خواهند داشت. پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در دوره ششم و سال ۱۳۷۲ با ۵۰.۶ درسد ثبت شده ولی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفند سال ۱۳۹۸ برگزار شد تنها ۴۲.۵۷ درسد از مجموع واجدان شرایط رای دادن پای صندوق‌های آرا حاضر شدند و این نرخ در شهر تهران به ۲۵.۴ درسد رسید تا پایین‌ترین میزان مشارکت انتخاباتی مردم ایران در طول حیات جمهوری اسلامی رقم بخورد.
5:06 AM
2:45 AM
وزارت کشور: ممکن است اعلام نتایج با تأخیر انجام شود
اسماعیل موسوی، دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که ممکن است اعلام نتایج انتخابات با تأخیر انجام شود.
وی تأکید کرد که انتخابات تا ساعت ۲ طول کشیده و ممکن است یکی- دو ساعت دیگر هم ادامه داشته باشد.
وی تصریح کرد که به محض تجمیع آرا، نتایج اعلام می‌شود.
این مقام وزارت کشور درباره میزان مشارکت به نظر خودش بسنده کرد و گفت: «برداشت من این است که مشارکت بیشتر از انتخابات مجلس یازدهم است.»
2:22 AM
پایان اخذ رای در شعب سراسر ایران و آغاز شمار آرا
اسماعیل موسوی، سخن‌گوی ستاد انتخابات کشور از پایان رای گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ساعت ۲ بامداد ۲۹ خرداد خبر داد و گفت: «از افرادی که درشعبه‌ها حضور دارند رای گرفته می‌شود.»
از سوی دیگر با پایان رای‌گیری، پلمپ برخی صندوق‌ها باز و کار شمارش آرا شروع شد.
1:40 AM
عبدالناصر همتی به وزارت کشور رفت
عبدالناصر همتی، یکی از کاندیدهای ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت. برخی گزارش‌ها می‌گویند که وی در اعتراض به نامه‌ منتسب به رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی به وزارت کشور رفته است. نامه‌ای که در برخی رسانه‌های داخل ایران منتشر شده است، مهر فوری و محرمانه دارد و در آن علی نیکزاد، رئیس ستاد ابراهیم رئیسی از پیروزی «قریب‌الوقوع با اختلاف چشمگیر و غافلگیرکننده» خبر داده بود.
اما ایسنا نوشته است که «به منظور پیگیری امورات مربوط به انتخابات» وارد وزارت کشور شد.
1:10 AM
اطلاعیه ستاد محسن رضایی: از اعلام پیروزی یا راهیابی به دور دوم خودداری کنید
ستاد مرکزی انتخابات محسن رضایی با انتشار اطلاعیه‌ای از ستادهای مردمی خود خواست که از هرگونه اعلام‌ مستقیم یا غیرمستقیم مبنی بر پیروزی یا اعلام راهیابی به دور دوم یا برگزاری هرگونه جشن یا تجمع خودداری کنند.
این ستاد تأکید کرد که نتایج شمارش آرا باید به طور رسمی اعلام شود.
سفارت ایران در پاریس: شمارش آرا به پایان رسید
سفارت ایران در فرانسه در توییتی نوشت که پس از پایان رای گیری در ساعت ۲۰ شمارش آرا آغاز شد و در ساعت ۲۱:۱۵ به پایان رسید. این نهاد اعلام کرد که نتایج آرا به ستاد انتخابات کشور ارسال شد.
12:12 AM
تمدید انتخابات حداکثر تا ۲ بامداد در برخی شعب، آغاز شمار آرا در سایر شعب
ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شهرهایی که دارای مراجعه کننده هستند می‌توانند حداکثر تا ساعت دو بامداد به فعالیت خود ادامه دهند.
در این اطلاعیه همچنین گفته شده است که سایر شعب در صورت اتمام رای‌گیری می‌توانند اقدام به شمارش آرا کنند.
12:03 AM
در خواست تمامی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای تمدید زمان رای گیری تا دو بامداد
هر چهار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از وزارت کشور خواستند تا زمان رای گیری تا ساعت دو بامداد تمدید شود.
قاضی زاده هاشمی و محسن هاشمی در توییتی این درخواست را مطرح کردند. از سوی دیگر محمد علی ایزدی، رئیس ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی در نامه‌ای به رحمانی فضلی، وزیر کشور در خواست تمدید انتخابات تا ساعت دو بامداد را ارائه کرد.
علی نادری از اعضای ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی نیز در اطلاعیه‌ای خواست که زمان انتخابات تمدید شود.
وی به نقل از شورای هماهنگی ستادهای مردمی ابراهیم رئیسی در اطلاعیه‌ای همراه با انتقاد گفت: «متأسفانه گزارش‌های مختلف ارسالی به این ستاد، حاکی از آن است که صبح امروز و در دو ساعت اولیه آغاز رای‌گیری، ارتباط سامانه‌های فنی رای‌گیری الکترونیک با مرکز، حدود یک‌سد دقیقه قطع بوده است.»
نادری با ابراز تأسف از آنچه «اهمال مسوولان اجرایی» نامیده است از شورای نگهبان خواست انتخابات تمدید شود. از سوی دیگر محسن منصوری، نماینده ابراهیم رئیسی در وزارت کشور رسماً درخواست کرد که انتخابات تا ساعت ۲ بامداد تمدید شود.
پیش از این ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان زمان رای‌گیری را تا ساعت ۱۲ تمدید کردند.
6/18/2021 11:12 PM
پیام احمد جنتی در یک ساعت‌ پایانی انتخابات
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در حالی که تنها یک ساعت تا پایان ساعت قانونی اخذ رای باقی مانده بود در پیامی به ناظران انتخابات خواست تا بی‌طرف باشند.
وی در این پیام نوشت: «سفارش می‌کنم شما را به رعایت بی‌طرفی و اخلاق. در این ساعات پایانی کارتان را با اتقان کامل انجام دهید.»
شورای نگهبان: انتخابات تا ساعت ۲۴ تمدید شد
عباس‌علی کدخدایی، سخن‌گوی شورای نگهبان اعلام کرد که انتخابات تا ساعت ۲۴ تمدید شده است. وی در توییتی نوشت که این تصمیم با هماهنگی وزارت کشور اتخاذ شده است.
طبق آخرین تصمیم، ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بود که انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244615
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
276
305
830
1239482
10450
15244
1244615

آی‌پی شما: 18.221.85.100
امروز: چهارشنب، 26 ارديبهشت 1403