نیروی دریایی در دستان معتمدین رهبری

انهدام سه ناو تنها در چهار سال نتیجه ضعف عمل‌کرد فرماندهان مورد اعتماد رهبر جمهوری اسلامی در نیروی دریایی ارتش است.


صبح چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ناو تدارکاتی خارک پس از ۲۰ ساعت آتش‌سوزی، در آب‌های دریای عمان و در نزدیکی بندر جاسک غرق شد. این ناو ۲۹۷ متری با تُناژ ۳۳ هزار تن، بی‌شک مهم‌ترین شناور نیروی دریایی ارتش بود که در طول حدود چهار دهه خدمتش ده‌ها ناوچه و ناو رزمی نیروی دریایی ارتش را در مأموریت‌های طولانی ‌مدت‌شان در آب‌های بین‌المللی همراهی کرد و نقش مهمی در پشتیبانی از مأموریت‌های مبارزه با دزدی دریایی در خلیج عدن و تنگه باب المندب ایفا کرد.
آتش‌سوزی ایجاد شده در ناو خارک در نتیجه انفجار در دیگ بخار یکی از دو موتور این ناو رخ داد؛ دیگی که ساخت ایران بود و به جای نمونه اصلی و تولید شرکت انگلیسی سازنده آن، سوان هانتر (Swan Hunter)، در سال ۱۳۹۴ در تأسیسات مجتمع كشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایكو) بر روی آن تعبیه شده بود. استفاده از سامانه‌ها و قطعاات غیراستاندارد و بی‌کیفیت در موتورهای بخار این کشتی و نیز موجود نبودن شناورهای آتش‌نشان در بندر جاسک برای اعزام به محل سانحه و خاموش کردن آتش در ساعات آغازین آتش‌سوزی، یعنی عصر روز چهارشنبه، نتیجه عمل‌کرد ضعیف فرماندهان نیروی دریایی ارتش است.
امیر حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، و دیگر فرماندهان تحت امر وی، نه بر اساس دانش و سواد فرماندهی‌شان، بلکه همچون سایر فرماندهان ارتش و سپاه به سبب سرسپردگی‌شان به اصل ولایت فقیه، رهبر جمهوری اسلامی، و به ‌اصطلاح مکتبی و مذهبی بودن‌شان، از سوی رهبر جمهوری اسلامی به فرماندهی رسیده‌اند. در نتیجه فرماندهی ضعیف آنان نه تنها ناو خارک، بلکه ناوچه دماوند، ناو پشتیبانی همه ‌منظوره کنارک، و یک زیردریایی غدیر در چهار سال گذشته از دست رفته است و هر سه زیردریایی کلاس کیلوی این نیرو از رده عملیاتی خارج شده‌اند. نیرویی که روزگاری قدرتمندترین نیروی دریایی غرب ‌آسیا بود، امروز به یکی از ضعیف‌ترین‌ها تبدیل شده است.
آغاز تحقیقات در مورد ناو خارک

این حادثه ۳۳ مصدوم داشت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، روز چهارشنبه گفت به دنبال وقوع آتش‌‌سوزی در ناو تدارکاتی و آموزشی خارک در سواحل جاسک، نیروهای امدادی توانستند جان همه خدمه و دانشجویان را نجات دهند و حادثه تنها ۳۳ مصدوم داشته است.
بنا به اظهارات علی رئوفی، ناو خارک که در حال انجام یک مأموریت آموزشی با حدود ۴۰۰ خدمه و دانشجو بود، حدود ساعت ۱۱ صبح سه‌شنبه در حریم دریایی ایران و نزدیکی آب‌های بین‌المللی دچار حریق شد. به گفته او آتش‌سوزی از موتورخانه ناو آغاز شده بود.
سرانجام پس از ۲۰ ساعت تلاش برای مهار آتش، این شناور ۳۳ هزارتنی صبح چهارشنبه در آب‌های جاسک غرق شد.
دلیل اصلی حادثه هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است، اما برخی اخبار تأیید نشده علت حادثه را وقوع آتش‌سوزی در سامانه داخلی ناو عنوان کرده‌اند. هم‌اکنون فرمانده نیروی دریایی و فرماندهان ارشد این نیرو برای بررسی علت حادثه در منطقه دوم نیروی دریایی جاسک به‌سر می‌برند.
بنا به یک اطلاعیه رسمی روابط عمومی منطقه دوم دریایی ارتش جمهوی اسلامی ایران، سرنشینان این ناو که دانشجویان نداجا نیز جزو آن‌ها بوده‌اند، قبل از غرق شدن ناو خارک از آن خارج شده‌اند و همگی در سلامت هستند و این حادثه تلفات جانی نداشته است.
خارک یکی از پیشرفته‌ترین شناورهای نظامی ایران، و پس از ناو بندر مکران، دومین ناو بزرگ خاورمیانه بود و با سیستم بخار آب حرکت می‌کرد. برق این ناو از طریق ژنراتورهایی با توان ۵۰۰ کیلو وات تأمین می‌شد و می‌توانست برق شهری مثل بندرعباس را تأمین کند.
ناوهای تدارکاتی وظیفه پشتیبانی از ناوگروه‌های رزمی را به عهده دارند و همراه خود سوخت، مواد خوراکی، مهمات، و دیگر ملزومات ناوهای رزمی را حمل می‌کنند.
مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز درباره آلودگی ناشی از نشت نفت به آب اظهار نظری نکرده‌اند.
تصاویر ماهواره‌ای که روز پنج‌شنبه (۱۳ خرداد) گرفته شدند لاشه‌ سوخته باقی‌مانده از بزرگ‌ترین ناو ایران را نشان می‌دهند که در نزدیکی بندر جاسک آتش گرفت و غرق شد.
تصاویر شرکت «پلنت لبز» که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را تحلیل کرده است، ناو ۲۰۷ متری خارک را در سواحل بندر جاسک و در میان لکه‌های بزرگ نفتی نشان می‌دهند. مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره آلودگی نفتی ناشی از نشت نفت به آب اظهار نظر نکرده‌اند.
تصاویر همچنین نشان می‌دهند که بخشی از بدنه کشتی زیر آب رفته و بقایای به جا مانده از آتش در آب‌های اطراف آن غوطه‌ورند.
رسانه‌های حکومتی ایران گفتند که ۴۰۰ سرباز و دانشجویانی که سوار کشتی بودند توانستند فرار کنند و ۳۳ نفر از آنان مجروح شده‌اند. مقام‌های ایرانی دلیل آتش‌سوزی را اعلام نکرده‌اند.
آتش‌سوزی در ناو تدارکاتی خارک صبح سه‌شنبه ۱۱ خرداد آغاز شد و سرانجام پس از ۲۰ ساعت تلاش برای مهار آتش، این شناور ۳۳ هزار تنی صبح چهارشنبه غرق شد.
در ماه آوریل کشتی ایرانی ساویز که ‌گمان می‌رفت سال‌ها به عنوان پایگاه سپاه عمل می‌کرد در دریای سرخ و نزدیک یمن هدف حمله قرار گرفت. گمان می‌رود که حمله به ساویز کار کشور اسرائیل بوده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244061
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
27
129
276
1239482
9896
15244
1244061

آی‌پی شما: 3.144.98.190
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403