در دور بعدی مذاکرات به توافق می‌رسیم

دور پنجم مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، عصر ۲ ژوئن (۱۲ خرداد) در وین پایتخت اتریش به پایان رسید و مقرر شد مذاکرات در روزهای آینده از سر گرفته شود.


این نشست برای رای‌زنی‌های بیشتر با حدود یک ساعت تأخیر شروع شده بود. اتحادیه اروپا جلسات کمیسیون مشترک برجام را در گرند هتل اداره می‌کند و در این جلسات طرف‌های باقی مانده در برجام یعنی نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا حضور دارند. نمایندگان آمریکا که با ایران مذاکره مستقیم ندارند در هتل دیگری مستقر هستند.
انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را برعهده داشت در پایان این دوره از مذاکرات به خبرنگاران گفت: «اطمینان دارم که دور بعدی مذاکرات همان مرحله‌ای خواهد بود که در نهایت به توافق می‌رسیم.»
وی افزود: «روند پیچیده‌ای از چند مسأله سیاسی و تعدادی از مسائل فنی وجود دارد که باهم پیش می‌روند.» وی تأکید کرد که تعداد این مسائل از هفته قبل کم‌تر شده است و افزود: «ما در یک مسیر خوب هستیم.»
مورا گفت: «فکر می‌کنم هر پایتخت باید به نمایندگان متبوع خود چراغ سبز نشان دهد تا به توافق برسیم و من فکر می‌کنم این موضوع هفته آینده محقق می‌شود.»
میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین پس از پایان نشست در توییتی نوشت که «مذاکرات به نقطه‌ای رسید که ضرورت عینی به مشورت با پایتخت‌ها در مورد سایر مواردی که به تصمیم‌گیری سیاسی نیازمندند وجود داشت». وی تأکید کرد مذاکرات با وقفه‌ در پایان هفته آینده از سر گرفته می‌شود.
عباس عراقچی، رئیس هیأت ایران در مذاکرات وین پیش از آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام گفته بود «امروز در موقعیتی هستیم که باید یک جمع بندی جدیدی از مذاکراتی که تا الآن انجام شده داشته باشیم.»
وی تأکید کرده بود که «همه هیأت‌ها به این نتیجه رسیدند که باید مراجعه مجددی به پایتخت‌ها برای مشورت‌های بیشتر و تصمیم گیری‌های بیشتر در خصوص مسائل مورد اختلاف صورت بگیرد.»
وی با این حال تصریح کرد که «اختلافات به نقطه‌ای رسیده که همه معتقد هستند این طور نیست که حل نشدنی باشد، ولی به هر حال جزییات هم مهم است و مواضع قطعی ما مهم است که باید رعایت شود.»
حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز گفت که مسائل اصلی با آمریکا حل و فصل شده باشد. وی اضافه کرد: «اگر اراده بر این باشد که در این دولت این کار انجام شود، این دولت این کار را انجام داده است و دولت به وعده‌ای که به ملت ایران برای لغو تحریم داد وفادار بود.»
پیش از آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام، هیأت ایران با روسیه دیدار دو جانبه‌ای را برگزار کرد. ایران در این مذاکرات خواستار لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه خود است.
دور پنجم مذاکرات وین یک روز پس از توافق تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تمدید یک ماهه نظارت دوربین‌های این نهاد بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران آغاز شد.
به گفته محافل دیپلماتیک اروپایی در دور پنجم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام که چهارشنبه ۱۲ خرداد (۲ ژوئن) در وین به پایان رسید، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
به گزارش خبرگزاری آلمان دیپلمات‌های اروپایی در عین حال تصریح کرده‌اند که گفت‌وگوهای برجامی با جمهوری اسلامی وارد "دشوار‌ترین مرحله" شده و طرفین باید هنوز "سخت‌ترین تصمیم‌ها را بگیرند".

عباس عراقچی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران پس از پایان دور پنجم گفت‌وگوها تصریح کرد: «امروز بعد از تقریباً ده روز فشرده کاری به نقطه‌ای رسیدیم که همه هیأت‌ها احساس کردند، یک بار دیگر باید به مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌هایشان بپردازند.»
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا بامداد پنج‌شنبه ۱۳ خرداد به نقل از عراقچی نوشت: «اعضای برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیات سخت خودشان را بگیرند.» به گفته او دور بعدی مذاکرات می‌تواند دور پایانی باشد.
روحانی از پیشرفت مذاکرات اتمی در وین سخن گفت و مدعی شد که "مسائل اصلی" با آمریکا برطرف شده‌اند. رئیس دفتر او می‌گوید "پرانتزهایی" در متن توافق وجود دارند که باید حل شوند. او اما توضیح بیشتری درباره "پرانتزها" نداد.
حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت گفت حرف‌هایی برای گفتن دارد، اما زمان بیان آن‌ها را گذاشته به پس از پایان دوره زمامداری‌اش. می‌گوید: «ما دو ماه دیگر در خدمت مردم هستیم.»
حسن روحانی در این جلسه مدعی شد که ایران بعد از هشت سال "به نقاط خوبی" رسیده و امروز در ایران همه "به تعامل سازنده افتخار می‌کنند". او افزود: «هیچ‌کس از تقابل استقبال نمی‌کند؛ امروز همه از مذاکره صحبت می‌کنند و فقط بعضی‌ها می‌گویند اگر ما بیاییم بهتر مذاکره می‌کنیم. خوب چه بهتر.»
عباس عراقچی می‌گوید دیگر اعضای برجام و آمریکا باید تصمیم‌های سخت خود را بگیرند و خودشان را با مواضع جمهوری اسلامی منطبق کنند
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در وین، گفت که دور بعدی مذاکرات وین، «می‌تواند» دور پایانی باشد، اما «اعضای برجام و آمریکایی‌ها باید تصمیمات سخت خودشان را بگیرند». این درحالی است که پیش از او، انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، گفته بود اطمینان دارد در دور بعدی مذاکرات، توافق حاصل خواهد شد.
بیش از دو ماه است که مذاکرات برای احیای برجام و بازگشت ایران و ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام، با حضور هیأت‌هایی از ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، در شهر وین، پایتخت اتریش، در چندین دور برگزار شده است. هیأت نمایندگی آمریکا به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز هم‌زمان در وین حاضر بوده و به‌طور غیرمستقیم در مذاکرات شرکت داشته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از پایان پنجمین دور گفت‌وگوهای وین در روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد ماه، انریکه مورا، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات، به خبرنگاران گفت: «اطمینان دارم دور بعدی مذاکرات، مرحله‌ای خواهد بود که در نهایت به توافق خواهیم رسید.»
به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، نیز بامداد پنج‌شنبه گفت: «بعد از تقریباً ۱۰ روز فشرده کاری به نقطه‌ای رسیدیم که همه هیأت‌ها احساس کردند یک بار دیگر باید به مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌هایشان بپردازند.»
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با اشاره به امیدهای پیشین برای پایان مذاکرات در دور پنجم، تأکید کرد: «ما هنوز با نقطه‌ای که یک توافق را جمع بندی کنیم، فاصله‌ داریم، البته دور هم نیستیم.»
دو دیپلمات نزدیک به مذاکرات جاری در وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ روز چهارشنبه گفتند انتظار می‌رود این گفت‌وگوها هفته آینده از سر گرفته شود.
خبرگزاری رویترز از قول این دیپلمات‌ها که هویت آن‌ها را مشخص نکرده است نوشت، دور بعدی مذاکرات برجام احتمالاً پنج‌شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.
به دنبال ابراز تمایل دولت جدید آمریکا به بازگشت به برجام، تهران و واشنگتن از آوریل مذاکرات غیرمستقیمی را برای بازگشت به تعهدات خود آغاز کردند.
این مذاکرات با وساطت اتحادیه اروپا و حضور پنج عضو دیگر باقی‌مانده در برجام انجام می‌شود و با وجود روند کند آن، طرفین از پیشرفت سخن می‌گویند.
حسن روحانی رئیس جمهوری، در جدیدترین اظهار نظر خود درباره مذاکرات وین، روز چهارشنبه گفت مسائل اصلی با آمریکا حل و فصل شده است.
نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز سه‌شنبه گفت نگارش متن توافق مدتی پیش آغاز شده و مذاکرات اکنون به «مرحله حساس» رسیده است.
علی ربیعی سخن‌گوی دولت نیز گفته است هیچ مانع عمده‌ای بر سر مذاکرات نیست و ابراز امیدواری کرد تا پیش از انتقال دولت، احیای کامل برجام اعلام شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244228
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
194
129
443
1239482
10063
15244
1244228

آی‌پی شما: 13.58.140.33
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403